Ģimenes studija

PTAC iepazīstina ar pētījumu par vecāku maksājumiem par bērnudārzu

Ģimenes studija

EMU skola var palīdzēt agrīni pamanīt skolēnu emocionālās problēmas

Pētām mācību grāmatas: to valodas atbilstība mūsdienu bērnu uztverei

Aptauja: Mācību grāmatu valoda bieži ir sarežģīta, saturs ne visiem viegli uztverams

Pievērs uzmanību – raksts publicēts pirms 2 gadiem.

Vieglās valodas aģentūras aptauja liecina, ka mācību grāmatu saturs bieži ir sarežģīts un grūti uztverams. Eiropas mācību grāmatu izdevēju vadlīnijās teikts, ka mācību grāmatai jābūt mērķētai uz lietotāju – skolēnu, saturam jābūt viegli uztveramam dažādu zināšanu līmeņu lietotājiem, to cenšas ievērot arī mūsu izdevēji, pauž speciālisti raidījumā “Ģimenes studija”, uzsverot, ka mācību grāmatas saturu veido vairāki nosacījumi.

Vieglās valodas aģentūras vadītāja Irīna Meļņika pauž, ka mācību līdzekļos saturs izklāstīts sarežģīti. To parādīja Vieglās valodas aģentūras aptauja.

Risinājums ir vienkāršs – mēģināt pasniegt mācību vielu saprotamāk.

Vecākiem ir jautājumi par mācību saturu, iebildes ir dažādas – drukas kļūdas, sensitīvs saturs, nesaprotams uzdevuma formulējums, autora izvēlētais teksts, par vecāku sūdzībām informē Valsts izglītības satura centra (VISC) vecākā referente Aiva Šenne.

Izdevniecības “Zvaigzne ABC” eksperte mācību līdzekļu jomā Sintija Buhanovska uzskata, ka visa mācību materiālu veidotāju komanda kā diplomāti: saturu veido standarts, autors, tā ieceres, redaktors ar savu izpratni par vēlamo materiālu, tad mācību materiālu recenzenti.

“Zvaigzne ABC” piedalās Eiropas mācību materiālu konkursos, tur ir izstrādāti standarti. Izdevniecības redaktori mācās no Eiropas pieredzes.

Mācību grāmatai jābūt mērķētai uz lietotāju – skolēnu, tekstam viegli saprotamam dažādu līmeņu zināšanu skolēniem,

uzdevumiem jābūt tādiem, lai tos var diferencēt, veiksmīgi izvēlētiem vizuālajiem materiāliem, kas saistīti ar mācību slodzi, saturam jāskar dažādas sociālās grupas un temati.

Grāmata ir autora darbs, akcentē Drabešu Jaunās pamatskolas direktores vietniece mācību jomā un angļu valodas skolotāja Mudīte Grava. Skolotājam ir iespēja pielāgot materiālu skolēniem – grāmatas, digitālos materiālus, skatoties uz pieredzes līmeni un praksi.

Ideāli, ja visas mācību grāmatas būtu līmeņotas, tas atvieglotu  skolotāja darbu.

Irīna Meļņika uzsver, ka grāmatā svarīgākais ir teksts. Sabiedrība iet uz sarežģītu informācijas apriti, to pārnes arī uz skolas vidi. Kad vecāks paliek ar bērnu un zūmu, tad netiek galā. “Būtu jāspēj sarežītas lietas pateikt vienkārši”.

Mācību grāmatu izdošana ir komersantu ziņā, bet VISC aicina izdot grāmatas jomās, kur tās trūkst, informējot izdevējus. Viens no mācību literatūras vērtēšanas kritērijiem ir saprotamība, VISC recenzenti to vērtē.

Kļūda rakstā?

Iezīmējiet tekstu un spiediet Ctrl+Enter, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Iezīmējiet tekstu un spiediet uz Ziņot par kļūdu pogas, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Saistītie raksti

Vairāk

Svarīgākais šobrīd

Vairāk

Interesanti