Klase

Skola. sports un dzīve. Klase

Klase

«Klase» 11. sērija

Skolotājs un pusaudzis.

Aina Poiša: Ar mīnuszīmi atceramies skolotājus, kas bijuši netaisnīgi

Skolotāja loma skolēna dzīvē ir ļoti svarīga ne tikai mācību priekšmetu apguvē, bet audzināšanā, laba piemēra un padoma jomā.

Jau rakstījām par pusaudzi Elviju. Slikti draugi, alkohols, cigaretes, izslēgšana no skolas, tiesa - šo slikto notikumu ķēdīti Elvija dzīvē pārtraukt palīdzēja skolotāja Skaidrīte Gasperte un sports.

“Skolotāja loma ir milzīga. Skolotājs ir viena no personībām, kas mūs ietekmē,“ skolotāja darbu raksturo psihoterapeite Aina Poiša.

Uzziņai: Tikai 18,4% skolotāju uzskata, ka sabiedrība viņu profesiju novērtē pozitīvi. Avots: Eurydice ziņojums: Skolotāja profesija Eiropā. Arī ietekmes, ar kādu zīmi atceramies.

Ir skolotāji, kurus pieminam, īpaši tos, kuri bijuši stingri. Ar mīnusa zīmi atceras tos skolotājus, kuri bijuši stingri, bet sliktā nozīmē stingri, kas ir sagrāvuši, pārkāpuši robežas, bijuši netaisnīgi. Mīnusa zīme dragā mūsu pašvērtējumu.

Bērni ir jūtīgi un skolotājus sadala labajos un sliktajos. Skolotāji skolēniem par darbu liek vērtējumu, arī te skolēni var piedzīvot vilšanos, būt neapmierināti.

Ja neizdodas skolā vai pašvaldībā rast skaidrojumu kāda skolotāja vērtēšanas principiem – tos var lūgt izvērtēt Izglītības kvalitātes valsts dienestā.

Uzziņai: Pedagogam pēc skolēna vai viņa vecāku lūguma ir jāizskaidro pārbaudes darbā vai mācību priekšmetā izliktais vērtējums (atzīmes). Avots: Izglītības kvalitātes valsts dienests.

Skolotājam ir dubultais uzdevums – jādod savs personības efekts un jānodod zināšanas, lai tās tiktu uztvertas. Ir labi un slikti piemēri - gan cilvēkiem ar pieredzi, gan cilvēki, kuri savu pieredzi tikai sāk apgūt.

Svarīgi, vai skolotājs ir savā vietā, mīl to, ko dara, un saredz savu jēgu un nepazaudē savu “es” nevienā kontekstā.  Globāla skolotāju problēma ir izdegšana, ne tikai savā profesijā, bet arī no sabiedrības attieksmes un profesijas prestiža.

Sarunā skolēni pauž, ka ir skolotāji, kuri jauniešus saprot un ar jauniešiem saprotas labāk, ir tādi, kuri ir ļoti prasīgi pret skolēniem, dažreiz rodas arī konflikti. Konflikts ar skolotāju var kļūt par iemeslu priekšlaicīgai mācību pārtraukšanai

Ja skolotājs iesaistās cīņā, atbildot uz provokāciju, viņš ir zaudētājs. Cīņa nedod risinājumu.

Uzziņai. Vidusskolēniem svarīgi ir atdarināt apkārtējos, bet, no otras puses, ir liela nepieciešamība būt savādākam, īpašam, individuālam un unikālam. Skolotājiem ir jāizzina ne tikai skolēna, bet arī  savas emocijas. Avots: PuMPuRS konsultēšanas vadlīnijas pedagogiem.

“Ja vecāki ir vairāk mātišķā daļa un skola ir vairāk vīrišķā un ja būtu iespēja izveidot konsekvences starp šīm divām vienībām, kad bērns nav kā ķīlis starp tām,“ vēlamo min psihoterapeite Aina Poiša.

Skolā reizēm bērni parāda sevi no vienas puses, bet mājās pilnīgi no citas puses. Abas sistēmas redz tikai to, ko var redzēt, jo nevar redzēt to , kas ir “aiz kadra”. Jāatrod pieeja ne tikai ļoti dažādajiem audzēkņiem, bet arī dažādajiem vecākiem.

Uzziņai: 65% skolu trūkst dažādu priekšmetu pedagogu. Visvairāk – fizikas, ķīmijas, matemātikas, kā arī pirmsskolas pedagogu un padagogu palīgu. Avots: Neatkarīgās izglītības biedrība.

Vecāki un bērni
Dzīve & Stils
Jaunākie
Interesanti