Izglītības un zinātnes ministrijas Izglītības departamenta direktora vietniece vispārējās izglītības jomā Ilze Seipule skaidro, kādi ir iemesli, kāpēc bērnus atstāj mācīties otru gadu tajā pašā klasē.
Iemesls var būt:
- daudz neattaisnoti kavējumi;
- nav tik veiksmīga sadarbība ar skolēna ģimeni;
- bērns varbūt ir daudz slimojis;
- varbūt bērnam ir kādi laikus nepamanīti mācīšanās traucējumi.
Biežāk uz otru gadu bērnus atstāj 1. klasē, galvenais iemesls – nepietiekama sagatavotība skolai vai dažādi traucējumi, kas laikus nav atklāti. Otrgadnieku skaits pieaug 5. un 6. klasē, jo šajā vecuma posmā pieaug mācību slodze, pieaug prasības pēc skolēnu patstāvības mācību procesā.
Pamatizglītības vecākajā posmā ir gadījumi, kad skolēns nenokārto visus pārbaudes darbus vai neiegūst visus nepieciešamos vērtējumus un tiek atstāts uz otru gadu. Vidusskolās uz otru gadu neatstāj.
Vērtējot darbu savā skolā, Rīgas 64. vidusskolas psiholoģe Daina Žurilo atzīst, ka
galvenais iemesls tam, ka skolēns tiek atstāts uz otru gadu, ir mācīšanās traucējumi. Skolā strādā, lai tas vairāk ir sākumskolā, arī psiholoģiski tas ir bērniem pieņemams.
Skola saskaras ar to, ka vecāki iebilst un pretojas bērna atstāšanai uz otru gadu. Kad vecāki saskaras ar gala lēmumu, tad sola ar bērnu strādāt papildus. Tas ātri nenotiek. Daudzos gadījumos šis lēmums nav viegli pieņemams, bet ir vecāki, kuri to novērtē atzinīgi.
Likumiski galavārdu par bērna atstāšanu uz otru gadu ir teikt skolas pedagoģiskajai padomei. Ja neizdodas rast risinājumu ar vecākiem, skola izlemj, pauda Seipule.
Žurilo pauž, ka pedagogi skolā uzskata, "ja ko izdarām pret vecāku gribu un spēju pieņemt lēmumu, tad tas nedod labus rezultātus". Ir bijuši gadījumi, ka vecāki vēlas atstāt bērnu uz otru gadu, nenotic bērnam.
Tētis Gints skaidro, ka ģimenes viedoklis ir bērnam ļaut mācīties otru gadu sestajā klasē, jo skolu sāka piecos gados, ir jaunāks par klases biedriem. Dēls ir mācījies Montesori skolā, vecāki vēlas bērnu ievadīt mācībās valsts skolā.
Sertificēta klīniskā un veselības psiholoģe, kognitīvi biheiviorālā terapeite Ilze Seipule skaidro, ka skolām nav paredzēti aklimatizējošie gadi, kā vēlas tēvs, ja bērns ir beidzis skolu ar labu vērtējumu, bērnu likumīgi nevar paturēt tajā pašā klasē otru gadu.
Inese Lapsiņa min, ka pētījumi norāda,
ja bērns nav apguvis mācīšanās prasmes un iemaņas, tad atstāšana uz otru skolas gadu sākumskolas periodā ir palīdzoša un graujošu iespaidu uz bērnu neatstāj.
No praktiskās puses ir būtiski piestrādāt pie saskarsmes veidošanas ar jaunajiem klasesbiedriem, adaptāciju skolā. Svarīgi saprast mācīšanās grūtību iemeslus un dot bērnam atbalstu, lai problēmas neatkārtojas.