Par šī raidījuma tematu pamudināja domāt PEP mammas Elīnas Kļaviņas nesen rakstītais: "Šodien konsultācijā sniedzu emocionālu atbalstu mammai, kuras mazulis uzsāk bērnudārza gaitas, aizķēros pie vārdiem, ko teikusi audzinātāja – jums jāiet prom, jūs traucējat adaptāciju. Šī nav pirmā reize, kad to no vecākiem dzirdu. Zinu, ka ne tikai liela daļa pedagogu, bet arī liela daļa vecāku uzskata, ka vecāki traucē bērna adaptācijai pirmsskolā. Tiek pieņemts, ka ir normāli, ka bērni tur ilgstoši raud, kamēr pierod. Bet kā būtu, ja mēs tomēr vadītos pēc pierādījumiem un padarītu visu šo procesu vieglāku gan bērniem, gan vecākiem, gan pedagogiem?"
Latvijas Radio raidījumā "Ģimenes studija" sarunā piedalās Rīgas domes Izglītības, kultūras un sporta departamenta Izglītības pārvaldes Pirmsskolu nodaļas vadītāja Iveta Nagla, Rīgas pirmsskolas izglītības iestādes "Pūcīte" vadītāja Solveiga Vaivode-Kļaviņa, Rīgas 49. pirmsskolas izglītības iestādes vadītāja Vineta Jonīte un Latvijas Privāto pirmsskolu biedrības pārstāve, privātās pirmsskolas "CreaKids" vadītāja Daina Kājiņa un PEP mamma Elīna Kļaviņa.
Nosaucot pamatlietas veiksmīgam bērnu adaptācijas procesam dārziņā, Iveta Nagla uzsver, ka vispirms vecākiem pašiem jāsaprot, ka bērnu atdos pie citiem "dienas vecākiem", labi, ja bērns pakāpeniski pierod pie cita dienas režīma, nepieciešams pievērst uzmanību miega un ēdienreižu laikam, tādam, kāds būs pirmsskolas iestādēs. Līdz obligātās izglītības uzsākšanas bērns var būt arī pie auklītes un saņemt pašvaldības līdzmaksājumu.
Vecākiem jābūt gataviem bērna dārziņa apmeklējumam, bērnam būtu jābūt nojausmai par to, kāds ir dārziņš. Nedēļu, pirms uzsākt dārziņu, Rīgas 49. pirmsskolas izglītības iestādē piedāvā vecākiem kopā ar bērnu pabūt dārziņa telpās bez personāla. Arī tas ir svarīgi, ka bērnam ir kas jauns, kas nepieciešams dārziņam – matu sprādze vai maiņas apavi, par svarīgāko runā Jonīte.
Pirmais ir drošības sajūta vecākiem, akcentēja Vaivode-Kļaviņa. Pirms līguma slēgšanas ar vecākiem runā par piedāvāto pakalpojumu, telpām, vecāku gaidām par dārziņu.
Jo vairāk plānots ir bērna adaptācijas periods, jo labākas tālākas gaitas bērnam būs bērnudārzā un skolā, uzsver Kājiņa. "CreaKids" jaunpienācēju vecāki ir trīs dienas kopā ar bērnu kā aktīvs līdzdalībnieks. Jāmazina stress vecākiem un pieaugušajiem, arī bērnudārza darbiniekiem ir jāmazina stress vecākiem un bērniem.
Elīna Kļaviņa ikdienā sakaras ar vecāku bažām par dārziņu,
jāsāk ar vecāku sagatavošanu bērna dārziņam. Jautājums arī – kāpēc bērnam jābūt dārziņā, ja tas nav obligāti līdz piecu gadu vecumam?
Nagla skaidro, ka no 148 Rīgas pirmsskolas iestādēm lielākā daļa piekopj praksi adaptēt bērnu dārziņā kopā ar vecākiem.
Kājiņa uzskata, ka veiksmīga bērna adaptācija dārziņā ir plānošanas jautājums, lai vecāki ar bērnu kopā varētu ierasties dārziņā pakāpeniski.
Bērna adaptācija dārziņā nebūs smaga, ja visas puses ir ieinteresētas, uzsver Jonīte.
Elīna Kļaviņa pauž, ka
adaptācijās ir milzīga dažādība, ir dārziņi, kur vecāki nav vēlami, kur vecākiem saka, ka viņu klātbūtne traucē bērna adaptāciju, aicina pārraut nabassaiti ar bērnu. Vecākiem ir daudz skarbu un nepatīkamu pieredzes stāstu.
Ir iespējams meklēt citu dārziņu bērnam, kā arī ir pieejami privāto iestāžu pakalpojumi, ja vecāki nav apmierināti ar izvēlētās iestādes darbu, skaidroja Nagla.