Vecāku interese izaudzināt sevišķi apdāvinātus bērnus aizvien pieaug. Arī mēs, visa sabiedrība, ceram uz tiem, kas varētu palīdzēt strauji progresēt it visām jomām. Par to runājam skolas kontekstā, taču īpaši talanti prasa īpašu attieksmi jau pirmsskolas posmā.
Raidījumā diskutē biedrības "Apdāvināto bērnu fakultatīvā skola" pedagoģe, Rīgas 45. vidusskolas fizikas un dabaszinību skolotāja, Latvijas Universitātes doktorante Marika Melne, Aizkraukles pagasta pirmsskolas un sākumskolas skolotāja, ģimenes asistents riska un problēmu ģimenēm Zane Lukeviča, "Iespējamās misijas" skolotāja vispārējā izglītībā, praktizējoša "Montesori" skolotāja Sabīne Putāne un Latvijas Universitātes Izglītības zinātņu un psiholoģijas fakultātes lektore, sertificēts klīniskais un veselības psihologs-pārraugs Inese Lapsiņa.
Raidījumā "Ģimenes studija" pēdējā laikā aktualizēts temats par iekļaujošu izglītību bērniem ar izaicinošu uzvedību. Šajās reizēs ik pa laikam izskan jautājums – bet kur tad palikt spējīgajiem, talantīgajiem, apdāvinātajiem bērniem? Vai par viņiem tiks aizmirsts un visa uzmanība tiks tiem, kuri ir agresīvi? Šo raidījumu veltām talantīgajiem un apdāvinātajiem bērniem un viņu izaugsmei jau pirmsskolas izglītības posmā.
Marika Melne darbojas ar vecākiem bērniem, bet uzsver, ka agrīna talantīgu bērnu identificēšana ir būtiska, to ir grūti noteikt, jo bērni ir dažādi, tāpat kā viņu talanti. Talantīgu bērnu atpazīšanai un identificēšanai nav vienas receptes. Svarīgi pirmsskolā identificēt talantus, jo uz skolu bērns atnāk izzināt pasauli, bet pamazām šī vēlme tiek zaudēta, bieži grūti pamanīt, kur zem sliktas uzvedības vai rīcības slēpjas nerealizēts talants.
Sabīne Putāne uzsver, ka "pirmsskolas posmā spējam saskatīt bērna individuālās pazīmes, protams, skolotāja uzmanība vairāk tiek pievērsta bērnam ar dažādām grūtībām. Apdāvināti bērni bieži pedagogiem ir ērti – bērns tiek galā ar uzdevumiem, bet viņam vajag piedāvāt jaunu izaicinājumu."
Kognitīva apdāvināta un prosociāla uzvedība ir problēma. Agrīnai bērna apdāvinātības atpazīšanai ir liela nozīme, lai piedāvātu bērnam atbilstošo materiālu gan kognitīvai, gan sociālai attīstībai,
akcentēja Inese Lapsiņa.
Viens ir identificēšana, bet Latvijā nav ne precīza algoritma, kā identificēt bērna apdāvinātību, ne kāda programma, ko var tālāk piedāvāt šim bērnam, darām atsevišķas lietas mācību priekšmetā, bet ne kopējā sistēmā, uzskata Marika Melne. Mums ir pētījumi un materiāli darbam ar apdāvinātiem bērniem, oponē Inese Lapsiņa.
Zanes Lukevičas pieredzē ir bijis apdāvināts un ļoti talantīgs bērns, katrā grupā var atrast vismaz vienu bērnu, pauž pedagoģe.
Marika Melne domā, ka pedagogam ir grūti tikt galā ar metožu izmantošanu reālajā dzīvē. Viņa kā pirmo uzdevumu pedagogam min – dabūt labu kontaktu ar bērnu, bet visā pārējā mācību procesā ļaut bērnam aiziet savā interešu procesā.
Talantīgi skolēni bieži ir talantīgi it visā, viņus sūta uz dažādām olimpiādēm, svarīgi, lai tas patīk pašam bērnam un viņa talantus neizmanto pret bērna gribu, jo talantīgi bērni bieži ir talantīgi daudzās jomās.