Virtuālās realitātes pieredze var likties jautra un pat nenopietna, taču tā ļoti palīdz pētniekiem atklāt iespējamās psihiskās problēmas agrā stadijā. Skolēniem dotajās virtuālās realitātes brillēs ir attēlota kafejnīca, kurā atrodas citi skolēni, kas uzvedas neitrāli. Tas, kā skolēns reaģē uz notiekošo, ļauj paredzēt, vai viņš cieš no depresijas vai trauksmes.
Pētnieki lūdza skolēniem skolās Londonas dienvidos apmeklēt virtuālu kafejnīcu. Tajā tiek simulētas dažādas sociālās situācijas. No skolēna reakcijas var noskaidrot interesantu informāciju par skolēna psihisko stāvokli, kas var paredzēt dažādas problēmas.
Pētnieki uzsvēra, ka 75% pieaugušo, kuri cieš no mentālās veselības problēmām, psihiskās problēmas sākās vecumā no 17 līdz 18 gadiem. Ar virtuālās realitātes tehnoloģiju palīdzību ir iespējams atklāt traucējumu simptomus agrā stadijā un laicīgi iejaukties, lai tos novērstu.
Speciālisti uzsver, ka virtuālās realitātes tehnoloģijas ir ļoti efektīvas, jo tās ļauj atklāt cilvēka lielākās bailes. Šāda iespēja savukārt ļauj ievērojami ietaupīt laiku un padarīt terapiju īsāku.
Pagaidām gan izpēte, kā virtuālā realitāte varētu palīdzēt cilvēkiem ar mentālām problēmām, ir ļoti agrīnā stadijā. Pētnieki kā lielāko klupšanas akmeni min to, ka cilvēki virtuālajā vidē reaģē citādāk nekā reālā situācijā. Tiesa, virtualitāte ir efektīva jauniešiem, kad problēmas vēl ir salīdzinoši viegli atrisināmas.
Lielākā daļa pacientu Lielbritānijā vēršas pēc psihoterapeitu palīdzības tad, kad viņi cietuši no mentālām problēmām vismaz desmit gadus. Šādos brīžos problēmu risināšana ir daudz sarežģītāka nekā jauniešiem.