Video: Gravitācijas viļņošanās ir kā gumijas batutam uzmesta boulinga bumba

Gravitācijas viļņi ir viļņošanās laikā un telpā, ko Einšteins savā relativitātes teorijā paredzēja jau pirms vairāk nekā simts gadiem. Viļņošanos rada telpas izliekums Visumā milzīga masas ķermeņa ietekmē, līdzīgi kā to darītu boulinga bumba, ja to uzmestu uz gumijota auduma.

Lai vieglāk izprastu gravitācijas viļņus, var iztēloties, ka visums ir milzīgs gumijas audums. Lietas, kurām ir masa, ir ieliekušas šo gumijas audumu līdzīgi kā boulinga bumba, kas iemesta batutā.

Jo lielāka masa, jo vairāk visums tiek ieliekts un gravitācijas ietekmē deformēts. Piemēram, zeme riņķo ap sauli tāpēc, ka saule ir ļoti masīva, radot lielu deformāciju telpā ap to.

Viss, kam ir masa un/vai enerģija, var radīt gravitācijas viļņus. Ja divi cilvēki sāktu dejot griežoties elkoņos, arī viņi izsauktu viļņošanos laikā un telpā, taču tā būtu ļoti niecīga un nejūtama.

Šādu gravitācijas viļņu eksistenci jau pirms simt gadiem savā relativitātes teorijā bija paredzējis Alberts Einšteins. Viņa gadsimtu vecā teorija ir pārvērtusies realitātē. Daudzi uzskata, ka Alberts Einšteins bija pelnījis Nobela prēmiju par vairākām, ja ne visām, savām teorijām, tomēr ir ieguvis tikai vienu. 1921.gadā viņam piešķīra Nobela prēmiju fizikā par fotoelektriskā efekta atklāšanu. Einšteins viennozīmīgi ir pasaulē viens no zināmākajiem fiziķiem.

Zināmākais Einšteina darbs ir vispārīgās relativitātes teorija, kas nesen svinēja savu simtgadi. Pirmo reizi viņa teoriju pārbaudīja jau 1919.gadā, taču tikai pērn septembrī tika gūti apstiprinājumi gravitācijas viļņu eksistencei.

"Mēs uzaugām ar viņa teorijām un viņa fotogrāfiju mācību grāmatās – sirms vīrs, izspūrušiem matiem, kurš rāda mēli. Sava mūža laikā Alberts Einšteins uzrakstījis vairākus simtus zinātnisku publikāciju, vairāk nekā 15 grāmatas un ar savām teorijām mainījis to, kā mēs skatāmies uz pasauli," stāsta fiziķis Mārcis Auziņš.

Einšteins ir arī  viens no citētākajiem zinātniekiem, reiz viņš teicis, ka īsta inteliģences pazīme ir nevis zināšanas, bet gan iztēle. Tā arī viņš ir darbojies zinātnē, negaidot, ka uz galvas uzkritīs ābols, bet gan iedomājoties dažādas situācijas. Einšteins vēsturē ir palicis ne tikai ar saviem atklājumiem fizikā, interesanto lekciju pasniegšanas veidu un ārējo izskatu. Slavena ir arī viņa humora izjūta. Reiz, kad kāds viņam lūdzis izskaidrot relativitātes teoriju, zinātnieks atbildējis: “Uzliec roku uz karstas plīts un minūte liksies kā stunda. Sarunājies ar skaistu sievieti un stunda liksies kā minūte. Tā ir relativitāte.”