VEF apkaimē, Torņakalnā un Ķīpsalā būs viedpilsētas tehnoloģiju testēšanas pilotteritorijas

Rīgas pašvaldība aicina uzņēmējus pieteikties jaunai atbalsta programmai, kuras mērķis ir testēt pilsētvidē jaunās tehnoloģijas, kas saistītas ar dažādiem klimata un mobilitātes risinājumiem. Pirms diviem gadiem "Rīgas satiksme" uzstādīja pirmos elektroniskos tablo pieturās, lai iedzīvotājus informētu par sabiedriskā transporta pienākšanas un atiešanas laikiem. Tagad trīs pilotteritorijās – VEF apkaimē, Torņakalnā un Ķīpsalā – uzņēmēji varēs testēt savas idejas un konkursa kārtībā pretendēt uz atbalstu 10 000 eiro apmērā.

VEF apkaimē, Torņakalnā un Ķīpsalā būs viedpilsētas tehnoloģiju testēšanas pilotteritorijasDaina Zalamane

Rīgas domes Pilsētas attīstības komitejas priekšsēdētāja Inese Andersone stāsta, ka pilotprojektu rosināja veidot uzņēmēji, kas rada tieši pilsētvidei paredzētus inovatīvus risinājumus.

"Tie var būt dažāda veida jauninājumi tehnoloģiju jomā – gaisa vai trokšņu mērierīces, var būt saistībā ar elektro uzlādes risinājumiem vai saistībā ar mobilitāti.

Šobrīd mēs esam iezīmējuši trīs pilotteritorijas. Viena no tām ir ap Jauno Teiku, VEF, kur koncentrējas diezgan daudz ar IT un mobilitāti saistītu uzņēmumu – "Accenture", LMT un ļoti aktīva organizācija "Vefresh". Pārējās divas ir Torņakalns un Ķīpsala, kur attiecīgi ir Latvijas universitātes un Rīgas Tehniskās universitātes akadēmiskie centri. Mēs gribētu, lai tās būtu juridiskas personas, galvenokārt komersanti vai biedrības, vai individuālie uzņēmēji, kas domā, kā šo produktu vai prototipu tālāk komercializēt, lai tas būtu vajadzīgs ne tikai Rīgai, bet varētu iekarot arī eksporta tirgus," stāsta Andersone.

Inovāciju kustības "Vefresh" mērķis ir attīstīt VEF apkaimi kā mūsdienīgu un sociāli aktīvu pilsētas daļu, ērtu dzīves un darba vietu ar inovāciju un izglītības pasākumu programmām. "Vefresh" vadītājs Viesturs Celmiņš stāsta, ka VEF apkaimē vien tiek attīstītas sešas inovatīvas idejas pilsētvidei.

"Pilsētvides inkubatora dalībnieki jeb jaunuzņēmumi, kas šajā programmā piedalās, patreiz sešas idejas attīsta. Viena ir elektrouzlāde automašīnām no gaismas stabiem jeb laternām, kas, manuprāt, būtu ļoti daudzsološs risinājums, ņemot vērā, ka Rīgā ir 6000 laternu. Varbūt ne visas varēs izmantot šajā nolūkā, bet vismaz daļu var, katrā ziņā pārbaudīt šo funkcionalitāti būtu nepieciešams. Ja mēs to panāksim, tad tā saucamās viendimensionālās lampas var kļūt par veselu pakalpojumu virkni jeb piedāvājumu. Vēl mums ir ideja – vairumam cilvēku, kas pārvietojas ar skūteriem pa pilsētu, viņiem nav, kur tos pieslēgt. Mēs esam radījuši risinājumu, līdzīgi kā ar bankas PIN kodu, varēs pieslēgt skūteri pie drošas novietnes. Kā mēs zinām, uzņēmumu nav vienkārši ne radīt, ne vadīt, it sevišķi mobilitātes jomā, šis ir vienkārši papildu instruments, kādā veidā šo jomu attīstīt un pilnveidot,"  norāda Celmiņš.

Rīgas domes Pilsētas attīstības komitejas priekšsēdētāja Inese Andersone stāsta, ka pilotprojektā konkursa kārtībā uzņēmējiem piešķirs 10 000 eiro ideju attīstībai un testēšanai.

"Visdrīzāk tie varētu būs kādi pieci pilotprojekti, kurus mēs būtu gatavi finansēt no budžeta līdzekļiem, bet varbūt tas būs viens lielisks pieprasījums vai visa summa, tāpēc mēs neesam uzlikuši limitu, bet, protams, ceram, ka interese būs un būs arī inovatīvi risinājumi. Šīm inovācijām, protams, ir vajadzīgs pilsētas atbalsts gan no saskaņošanas viedokļa, bet arī katrs solis maksā kaut kādas izmaksas. Mēs nākotnē labprāt gribētu iet tālāk un atbalstīt arī tādu prototipu izstrādi, adresējot tos jautājumus, kas pilsētai pašai ir akūti nepieciešami," uzsver Andersone.

Inovāciju kustības "Vefresh" vadītājs Viesturs Celmiņš vērtē, ka Rīgas pašvaldības pilotprojekts ir pirmais solis, kas ļaus vismaz notestēt inovatīvos risinājumus, lai idejas nebūtu jātestē Tallinā vai Helsinkos,

kur universitātes un pašas pilsētas ir daudz atbalstošākas inovatīvu risinājumu izmēģināšanā.

"Mums svarīgas ir divas lietas – lai tas izvērtēšanas process ir caurspīdīgs, un otrs – ja ir šie 10 000, tad varētu būt arī citi atbalsta instrumenti, kas varētu nākt no "Altum" vai Latvijas Investīciju un attīstības aģentūras. Jo man kā uzņēmējam ir vienalga, kas ir devējs, bet mani interesē atbalsts, kamēr varu nostāties pats uz savām kājām. Mēs zinām, ka inovatīviem produktiem un pakalpojumiem pirmie 12–18 mēneši ir kritiski. Visur pasaulē un Eiropā šie 12–18 mēneši ir inkubācijas fāze jeb akselerācija. Jaunuzņēmums zina, ka atbalsts būs 12–18 mēnešus un pēc tam būs jānostājas pašam uz savām kājām. Tāpēc mums svarīga šī pilotteritoriju ideja, kur jaunuzņēmumi varētu testēt savus pakalpojumus un tos pilnveidot testa režīmā. Mēs ceram, ka pilotteritorija to ļaus izdarīt ātrākā laikā, un šāds solis būtu ļoti vērtīgs, ja mēs gribam, lai mēs kā sabiedrība un pilsēta būtu ne tikai inovāciju un tehnoloģiju patērētāji, bet arī veidotāji," saka Celmiņš.

Uzņēmēji savus projektus Rīgas pašvaldībā var iesniegt līdz 22. novembrim, un pašvaldība sola tos izvērtēt divu trīs nedēļu laikā.

Kļūda rakstā?

Iezīmējiet tekstu un spiediet Ctrl+Enter, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Iezīmējiet tekstu un spiediet uz Ziņot par kļūdu pogas, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Vairāk

Vairāk

Interesanti

Informējam, ka LSM portālā tiek izmantotas sīkdatnes (angļu val. "cookies"). Turpinot lietot šo portālu, Jūs piekrītat, ka mēs uzkrāsim un izmantosim sīkdatnes Jūsu ierīcē. Uzzināt vairāk

Pieņemt un turpināt