Digitālās Brokastis

Jānis Krīvēns jeb Krivenchy atklāj Pāļa Bazāra YouTube veiksmes stāstu

Digitālās Brokastis

Zaļo automašīnu aktualitātes ar Kristapu Skuteli un Kristapu Vītolu

Ar ko sākt, ja vēlies pats komplektēt un uzbūvēt savu datoru?

«TikTok» Lielbritānijā apsūdz bērnu datu ievākšanā. Tehnoloģiju TOP

Pievērs uzmanību – raksts publicēts pirms 2 gadiem.

Digitālajiem gardēžiem Latvijas Radio raidījums “#DigitālāsBrokastis” piedāvā savu iknedēļas tehnoloģiju TOP. Iepazīsties ar aizvadītās nedēļas spilgtākajiem tehnoloģiju pasaules notikumiem un produktiem!

1. "Apple" izkrāso pavasari ar jaunu "iMac", "iPad Pro" un "AirTag"

Tehnoloģiju uzņēmums “Apple” savā prezentāciju pasākumā “Spring Loaded” atklāja vairākus jaunus produktus, ziņoja theverge.com. Vakara nagla bija jaunās, krāsainās datora “iMac” versijas. Planšetdatoru klāstu papildina jauns “iPad Pro”, un beidzot savu debiju piedzīvoja “AirTag” jeb mantu atrašanas piekariņš. Savukārt izklaidei mājās "Apple" piedāvāja jaunu televizora versiju “Apple TV 4K”.

#DigitālāsBrokastis

#DigitālāsBrokastis

"Radio Naba" un "Latvijas Radio 1" raidījums "Digitālās Brokastis" - Tava iknedēļas tehnoloģiju ziņu deva. Tehnoloģijas, digitālā kultūra un trendi, gadžeti un to apskati, kā arī sociālo tīklu jaunumi. Tiešraidē "Digitālās Brokastis" dzirdamas "Radio Naba" un "Latvijas Radio 1" ēterā katru piektdienas rītu 10.05.

Podkāsta formātā raidījums klausāms visās lielākajās straumēšanas platformās:

Gan mājas, gan birojus drīzumā varēs izkrāsot ar jauniem “iMac” datoriem 7 spilgtās krāsās – zaļš, dzeltens, oranžs, sarkans, purpurs, zils un balts. 24 collu 4,5K ekrāns ar jauno “Apple M1” procesoru sola vēl nebijušu jaudu galda datoru jomā. Video zvaniem noderēs 1080p vebkamera.

Savukārt dizainam labi pieskaņosies arī jauna tastatūra, skārienpaliktnis un pelīte tādā pašā krāsā kā izvēlētais “iMac”. Tastatūras lielākais papildinājums – “Touch ID” autentifikācija.

Jaunais planšetdators “iPad Pro” sola nebijušu jaudu, ko piedāvā jaunais “M1” procesors. Īpaši izcelts tika jaunais ekrāns – pieejams 11 un 12,9 collu izmēros – ar unikālo “mini LED” tehnoloģiju augstākam krāsu kontrastam. Vebkamera būs ne tikai augstas izšķirtspējas, bet arī ar programmatūras palīdzību sekos līdzi runātāja sejai.

Ilgi solītais piekariņš “AirTag” ir palielas monētas izmērā, un to darbina viena baterija. Tas savienojas ar “Bluetooth” un ļauj atrast pazaudētas ierīces jebkur pasaulē, pateicoties tam, ka tas sazinās ar citām “Apple” ierīcēm. 

2. NASA helikopters veic vēsturisku lidojumu uz Marsa

Pirmdien, 19. aprīlī, ASV kosmiskā aģentūra NASA veica vēsturisku lidojumu uz citas planētas – uz Marsa pacēla gaisā nelielu helikopteru un pēc 40 sekunžu ilga lidojuma to veiksmīgi nosēdināja atpakaļ uz Sarkanās planētas virsmas. Tas ir līdz šim pirmais motorizētais, kontrolētais lidojums, kas veikts uz citas planētas.

Nelielais helikopters “Atjautība” (Ingenuity), kas sver nepilnus divus kilogramus un darbojas ar četrām litija baterijām, uz Marsa nonāca februārī kopā ar pašgājēju robotu “Neatlaidība” (Perseverance), kas uz Marsa meklē fosilizētas baktērijas, kā arī vāc akmeņu un grunts paraugus.

Pirmais lidojums ilga aptuveni 40 sekundes, helikopteram lidojot ar ātrumu viens metrs sekundē trīs metru augstumā un nedaudz pavirzoties pašgājēja virzienā. Pēc tam tas nolaidās atpakaļ uz Marsa virsmas. Sarkanās planētas atmosfēras blīvums ir tikai 1% no Zemes atmosfēras blīvuma, kas helikoptera pacelšanos padara par sarežģītu uzdevumu. Tāpat izaicinājumu varēja sagādāt vēji, kas pūš Jezero krāterī, kur pašgājējs “Neatlaidība” un mini helikopters šobrīd atrodas. Vēja ātrums šeit var sasniegt 20 metrus sekundē.

Kopumā aprīlī plānotas piecas šādas neilgas pacelšanās, helikopteram ikreiz lidojot nedaudz tālāk un uzņemot attēlus ar otru – augstas izšķirtspējas kameru. NASA cer, ka šis vēsturiskais lidojums izmainīs to, kā līdz šim pētītas mums attālas planētas.

3. "Amazon" inovācijas: maksā ar plaukstu un "pielaiko" savu jauno matu krāsu

Tehnoloģiju uzņēmums "Amazon" atrādījis tā jaunākās tehnoloģijas, ko pielieto gan pārtikas mazumtirdzniecībā, gan frizētavās. "Amazon" mājas pilsētā Sietlā tās "Whole Foods" pārtikas veikalos testē maksāšanas iespēju ar plaukstas noskenēšanu. Savukārt Londonā atvērta frizētava "Amazon Salon", kur uzņēmums testēs papildinātās realitātes tehnoloģijas un “point-to-learn” tehnoloģiju, kas pastāsta par produktu, pircējam uz to norādot ar pirkstu.

Kā rakstīts "Amazon" mājaslapā, plaukstu skenēšanas tehnoloģija nolasa gan plaukstas līnijas, gan citas raksturiezīmes, kas padara to par unikālu pircēja identifikatoru. Pircēji veikalā varēs piesaistīt savas plaukstas bankas maksājumu kartēm, tā ātrāk norēķinoties pie kases, rakstīja theverge.com.

Londonas frizētavā papildinātā realitāte ļaus klientiem "pielaikot" dažādas jaunas matu krāsas, pirms pārvērst sevi līdz nepazīšanai. Toties “point-to-learn” pastāstīs par dažādajiem produktiem plauktā un pēc QR koda noskanēšanas aizvedīs uz "Amazon" veikalu, kur tos varēs iegādāties.

4. 12 video stāstos jauniešus iepazīstinās ar zinātni un tehnoloģijām

Latvijas tiešsaistes kopiena "The Raccoons", kas iepazīstina studentus un vecāko klašu skolēnus ar jaunākajām tehnoloģijām un programmēšanas prasmēm, aicina jauniešus iepazīt tehnoloģiju nozari caur video stāstiem, informēja kopienas pārstāve Elīne Dembska. 12 video stāstu cikls par zinātni un tehnoloģijām – no  mājaslapu izstrādes un radošajām tehnoloģijām līdz medicīnai, ķīmijai un ilgtspējības risinājumiem.

Katrā sērijā sīkāk tiks pastāstīts par programmēšanas un tehnoloģiju principiem, to pielietojumu, kā dažādās programmēšanas valodas pielieto praktiski visdažādākajās profesijās. Organizatori cer motivēt jauniešus nākotnē šīs prasmes apgūt jau padziļinātāk vai arī izmantot šīs pamata zināšanas, pieņemot lēmumus savā profesijā citā nozarē.

5. Prezentēts pirmais pašbraucošais auto ar "Huawei Inside" tehnoloģiju

Ķīnas autoražotājs "ARCFOX" prezentējis pirmo viedo transportlīdzekli "Alpha-S H" – pirmais premium klases auto, kas radīts ar "Huawei Inside" pašbraucošo auto risinājumu. "Huawei Inside" piedāvā auto ražotājiem jaunu digitālo arhitektūru viedai auto pārvaldībai, informēja uzņēma pārstāve Vineta Pilāte.

"Alpha-S H" automašīna spēj patstāvīgi pārvietoties aktīvā satiksmē gan pilsētas teritorijā, gan pa ātrgaitas ceļiem un pat autostāvvietās. Auto spēs atpazīt un analizēt dažādas norādes uz ielām, sākot no luksoforiem līdz pretim braucošiem auto. Uztverot visu ienākošo informāciju, transportlīdzeklis varēs bez papildu norādījumiem turpināt ceļu jebkurā situācijā – braukt taisni, nogriezties, dot ceļu gājējiem vai apstāties objektu priekšā, kā arī uzbraukt un nobraukt no pacēlumiem un veikt sarežģītus pagriezienus.

10 minūtēs "ARCFOX Alpha-S HI" var uzņemt pietiekami daudz enerģijas, lai veiktu 197 kilometrus garu distanci. Divu motoru viedā pilnpiedziņa ļauj autovadītājam sasniegt paātrinājumu no 0 līdz 100 km/h tikai trīs sekundēs. Auto būs aprīkots ar "Huawei HarmonyOS" operētājsistēmu un HD displeju, ļaujot moderni izmantot gan mūziku, video, navigāciju un zvanīšanu no centrālās konsoles. Auto tirgū nonāks 2021. gada beigās.

6. Mobilitātes tehnoloģiju maratonā uzvaras laurus plūc viedās ķiveres veidotāji

Noslēdzies 48 stundu hakatons “Urban Mobility Hackathon”, kura beigās dalībnieki prezentēja 23 risinājumus ilgtspējīgas mobilitātes sekmēšanai. Pirmo vietu hakatonā ieguva komanda, kura strādāja pie viedās ķiveres risinājuma “Brain Bucket”. Viedā ķivere paredzēta motociklu un mopēdu vadītājiem navigācijas lietotņu izmantošanas atvieglošanai, kā arī ar mašīnredzes palīdzību brīdina braucēju par bīstamām situācijām satiksmē.

Otrajā vietā ierindojās komanda ar dalībniekiem no Nīderlandes un Latvijas, kas 48 stundas veltīja datu modelēšanas risinājuma “PūļaSim” izstrādei. “PūļaSim” paredzēts avārijas dienestiem, pilsētplānotājiem, kā arī masu pasākumu organizatoriem, lai modelētu pūļa pārvietošanos pilsētā un identificētu potenciālos problēmpunktus.

Savukārt trešo vietu ieguva vietējā komanda ar risinājumu “Smart street charging”, kas izzināja iespēju izmantot ielu apgaismojumu elektroauto uzlādes vajadzībām. Ar Rīgas pilsētas pašvaldības mentoru atbalstu komanda identificēja divas potenciālās tehnoloģijas ierīkošanas vietas "VEF" apkaimē un Ķīpsalā, kur būtu iespējams ierīkot pirmos prototipus sešu un vairāk elektroauto uzlādei.

7. Pētījums: videospēle "Minecraft" attīsta radošumu

Videospēles, kas ietver radošu brīvību, noteiktos apstākļos var uzlabot arī cilvēka radošās spējas, tā noskaidrojuši Aiovas Universitātes pētnieki. Eksperimentālā pētījumā salīdzināts efekts, ko rada datorspēles "Minecraft" spēlēšana ar televīzijas skatīšanos un sacīkšu auto videospēles spēlēšanu. Atklājies, ka tie, kuri spēlēja datorspēli "Minecraft" bez jebkādiem norādījumiem, pēc spēles uzrādīja vislielāko radošumu.

Visi 352 pētījuma dalībnieki 40 minūtes spēlēja videospēles vai skatījās televīziju, un pēc tam pildīja vairākus radošus uzdevumus. Lai noteiktu radošo produktivitāti, dalībniekiem lūdza uzzīmēt radību no pasaules, kas ļoti atšķirtos no Zemes. Tie, kuru uzzīmētās būtnes vairāk līdzinājās cilvēkiem, ieguva vismazāk punktu, savukārt tie, kuru radītie citplanētu radījumi vismazāk atgādināja cilvēku, ieguva visvairāk punktu. Kā norādīja pētnieki, videospēlēm var būt gan pozitīva, gan negatīva ietekme, sevišķi, ja spēlēm velta pārāk daudz laika.

8. "Enefit" Latvijā tirgo no vēja un saules iegūtu elektroenerģiju

Latvijā elektroenerģijas tirgotājs "Enefit" ieviesis Baltijā unikālu atjaunīgās enerģijas piedāvājumu mājsaimniecībām – iespēju izvēlēties, kādu zaļo elektroenerģiju izmantot savā mājoklī: no vēja vai saules enerģijas ražotu, informēja uzņēmuma pārstāvis Oskars Kupše.

Kā #DigitālāsBrokastis pastāstīja "Enefit" pārstāvis, patērētājs, izvēloties elektroenerģijas pakalpojumu, var norādīt, kādu elektrību tas vēlas. Beigu beigās elektrība pa vadiem plūst tāda pati, taču, veicot izvēli par labu atjaunojamajiem energoresursiem, patērētājs savā ziņā investē atjaunīgajās enerģijas tehnoloģijās. Elektroenerģijas cena atkarīga no tās cenas biržā, no kuras elektrība tiek iepirkta, taču tā var būt nedaudz dārgāka kā klasiski iegūta elektrība.

"Enefit" cer, ka šādā veidā patērētāji mainīs patēriņa kultūru, jo pieprasījums virza piedāvājumu. Lielāks pieprasījums pēc atjaunīgās enerģijas veicina straujāku enerģijas ražotāju pāreju uz videi draudzīgas enerģijas ražošanu. Jo lielāks zaļās enerģijas lietotāju skaits, jo lielāks atjaunīgās enerģijas īpatsvars elektroenerģijas ražošanā un mazāk CO2 emisiju tiek radīts enerģijas ražošanas procesā.

9. Debitē antibakteriālie viedtālruņi "Cat S42 H+" un "Cat B40 4G"

Izziņota viedtālruņa "Cat S42 H+" un "Cat B40" 4G pogu tālruņa nonākšana tirgū, informēja uzņēmuma pārstāvji. Šo budžeta klases darba telefonu unikālā īpašība ir to antibakteriālā aizsardzība. Tos var mazgāt ar ziepēm, apstrādāt ar balinātāju un spirtu. Kā tas jau ierasts "Cat" telefoniem, tie ir īpaši noturīgi pret triecieniem, izturot vairākus kritienus no 1,8 metru augstuma uz tērauda virsmas.

"Cat S42 H+" ("Hygiene Plus") korpusā iestrādāta uzlabota antibakteriālo līdzekļu aizsardzība, padarot to par pirmo pilnībā un pastāvīgi antibakteriālo tālruni. Ir pierādīts, ka aktīvā antibakteriālā viela, kas pārbaudīta atbilstoši starptautiskajam ISO 22196 standartam, kavē baktēriju šūnu reprodukciju vairāk nekā par 80% 15 minūšu laikā un par 99,9% 24 stundu laikā.

"Cat B40" ir profesionāls 4G pogu tālrunis, kurā papildus IP68 un IP69 ūdens un putekļu izturībai un "Hygiene Pluse" inovācijai ir iestrādāta sudraba jonu bāzes antibakteriālā piedeva lielākai pretmikrobu aizsardzībai.

10. "TikTok" apsūdz bērnu datu ievākšanā

Apvienotās Karalistes bērnu tiesību aizstāve Anna Longfīlda ir vērsusies tiesā ar miljardiem eiro lielu prasību pret jauniešu vidū populāro lietotni "TikTok". Sūdzībā tiesai teikts, ka lietotne ievākusi telefona numurus, atrašanās vietu, videomateriālus un bērnu biometriskos datus bez likumā noteikto piekrišanu iegūšanas, neinformējot par to nedz bērnus, nedz to vecākus.
"TikTok" pasaulē ir vairāk nekā 800 miljoni lietotāju. Lai gan "TikTok" lietošanas nosacījumos teikts, ka to var izmantot tikai no 13 gadu vecuma, kā secinājis britu mediju uzraugs "Ofcom," 44% bērnu vecumā no 8 līdz 12 gadiem valstī izmanto populāro video dalīšanās tīklu. "TikTok" juristi negrasās padoties un uzskata, ka Longfīldai trūkst pamatojuma, jo lietotne vienmēr esot rūpējusies par savu lietotāju drošību un privātumu.

Digitālās brokastis

Kļūda rakstā?

Iezīmējiet tekstu un spiediet Ctrl+Enter, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Iezīmējiet tekstu un spiediet uz Ziņot par kļūdu pogas, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Saistītie raksti

Vairāk

Svarīgākais šobrīd

Vairāk

Interesanti