«TikTok» dziesmas un mākslīgā intelekta superhiti. Kā tehnoloģijas ietekmē mūzikas industriju?

Digitalizācija devusi iespēju ikvienam interesentam gan lētāk un vienkāršāk ierakstīt mūziku, gan ātrāk iemantot atpazīstamību. Vienlaikus tehnoloģijas arī samazinājušas iespējas sasniegt industrijas virsotnes, jo, palielinoties cilvēku skaitam, kas nodarbojas ar mūziku, aug konkurence, Latvijas Radio raidījumā "Digitālās brokastis" vērtēja Latvijas Radio 5 galvenais mūzikas redaktors Mārtiņš Makreckis un dziesmu autors un mūzikas producents Arnis Račinskis. 

Mūzikas industrijā patiešām viss ir kļuvis digitāls, taču tas noteikti nav nekas negatīvs, uzskata Račinskis. 

"Digitāls ir vienkārši formāts, bet ne saturs. Saturs nekad nav digitāls, saturs vienmēr ir cilvēks. Vienalga, vai avots ir absolūti ar rokām darīts, vai tur ir piedalījušies kādi algoritmi, tas nav svarīgi, svarīgi ir, – vai tu kā cilvēks to piedzīvo, jūti līdzi, vai tas rada kādas bildes tavā galvā. Ja tas notiek, nav nekādu problēmu," viņš skaidroja. 

Vienlaikus digitalizācija un tehnoloģijas ir ieviesušas zināmas izmaiņas industrijā, piemēram, mūzikas ierakstīšana ir kļuvusi pieejamāka un lētāka. 

"Iespēja jebkuram mūziķim nokļūt topos, digitalizācija un visas mūzikas rakstīšanas iespējas – tas viss nozari paver lielākam cilvēku lokam, jo tas vairs nav tik dārgi, taču tas samazina izredzes sasniegt virsotni, tikt Top 10, jo, palielinoties cilvēku skaitam, kas to dara, palielinās konkurence," vērtēja Makreckis. 

Viņš skaidroja, ka mūsdienās, redzot, kāda mūzika nokļūst klausītāko dziesmu topos, ikvienam ir iespēja saprast formulu, kā tās tiek veidotas, noskatīties video pamācības, kā uztaisīt hitu, un radīt līdzvērtīgu mūziku. Turklāt to var paveikt bez prasmēm spēlēt kādu mūzikas instrumentu, jāprot tikai darboties ar dažādiem sampliem jeb skaņu paraugiem, ierakstiem. 

"Ir pilnīgi pašsaprotami kļuvis, ka tu mūziku vari radīt no dažādām nejaušām iepriekš ierakstītām lietām. Mūsdienās mūziķis bieži vien nevis sēž pie ģitāras vai klavierēm, bet skrien cauri samplu bibliotēkai,

un tur ir kaut kādas iepriekš ierakstītas lietas, kuras brīvi var graizīt, manipulēt un no tām iegūt kaut ko jaunu," skaidroja Račinskis. 

"Tas tiešām tā ir, bet tikai zināmu žanru robežās, jo, protams, vēl aizvien eksistē žanri, kuros viss notiek ar rokām, un tas aizvien būs dzīvi un aktuāli. Tas, kas noteikti ir jūtami mainījies, ir – ka visas lietas, kuras var padarīt vienkāršākas, ir kļuvušas vienkāršākas," viņš piebilda. 

Vienlaikus abi mūzikas industrijas pārstāvji atzina, ka arī darbošanās ar skaņu ierakstiem pieprasa pieredzi, zināšanas, treniņus un arī talantu –

ne visi var kļūt par virtuoziem pat ar tehnoloģiju palīdzību. 

"Iespēja radīt mūziku ir gandrīz ikvienam, bet katrs indivīds kādu samplu izmantos citādāk, un tas arī laikam atšķir tos mūziķus, kuri strauji paliek veiksmīgi vai kuriem rodas īpatnējs skanējums," vērtēja Makreckis. 

Arvien vairāk mūzikas industrijā ienāk arī mākslīgā intelekta algoritmi, kas palīdz pēdējā dziesmu apstrādes un noslīpēšanas posmā jeb māsterēšanā

"Mākslīgais intelekts, kas noklausījies neskaitāmi daudz dziesmu, var finalizēt dziesmu, lai tā skanētu tā, kā industrijā dziesmai būtu jāskan. Šādi algoritmi pirms diviem, trim gadiem nekā neskanēja, bet šobrīd tie ir kļuvuši labāki. Tu izvēlies, kādā žanrā būs tava dziesma, kā tu vēlies, lai tā skan, un tu galā tiec pie māsterētas dziesmas, kas skanēs līdzvērtīgi tam, kas šobrīd skan topos, kas skan radio," skaidroja Makreckis. 

Šie algoritmi ir ļoti izdevīgi tiem mūziķiem, kas tikko uzsākuši savu karjeru un vēlas, lai viņu dziesmas skan līdzvērtīgi radio dzirdētajām, taču lielās ierakstu kompānijas un mūziķi aizvien uzticas cilvēkam, kurš sēž studijā un ar savām ausīm dzird, ko pielabot, uzlabot. 

Sociālie mediji savukārt ietekmējuši dziesmu formātu – gan to garumu, gan izkārtojumu. Arvien populārākas kļūst īsākas dziesmas, kuras vieglāk padarīt atpazīstamas caur sociālās tīklošanas vietni "TikTok". 

"Sociālie tīkli pašā sākumā jau ir samazinājuši cilvēka uztveres laiku. Ja radio formāts senāk bija 3:40, tad jau pirms diviem gadiem tas bija 2:30, un nu jau es saņemu dziesmas, kas ir zem divām minūtēm. Dziesmas tagad arī bieži sākas ar piedziedājumu, ar āķi, kas cilvēku notur un liek noklausīties dziesmu līdz beigām," skaidroja Makreckis. 

Viņš norādīja, ka lielās mūzikas ierakstu kompānijas velta lielus līdzekļus un enerģiju tam, lai ar dažādu influenceru palīdzību dziesmas kļūtu populāras platformā "TikTok", jo pēdējos gados tas garantē nonākšanu hitu sarakstos un radio. 

Kļūda rakstā?

Iezīmējiet tekstu un spiediet Ctrl+Enter, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Iezīmējiet tekstu un spiediet uz Ziņot par kļūdu pogas, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Vairāk

Svarīgākais šobrīd

Vairāk

Interesanti