Sadaļas Sadaļas

Digitālās Brokastis

Policijas un apsardzes tehnoloģijas, ikdienā rūpējoties par mūsu drošību

Digitālās Brokastis

Aktualitātes izglītības tehnoloģiju jomā

Kiborgi, čipi un cilvēku uzlabošana. Diskusija festivālā "Lampa"

«Tesla Bot» humanoīds, elektrokuģis, 100 000 Starlink uztvērēji. Tehnoloģiju ziņu tops

Digitālajiem gardēžiem Latvijas Radio raidījums “#DigitālāsBrokastis” piedāvā savas iknedēļas tehnoloģiju TOP. Iepazīsties ar aizvadītās nedēļas spilgtākajiem tehnoloģiju pasaules notikumiem un produktiem!

1. Īlons Masks pārsteidz pasauli ar "Tesla Bot" humanoīda robota paziņojumu

Tehnoloģiju uzņēmums "Tesla"savā mākslīgā intelekta prezentācijā pārsteidza pasauli ar paziņojumu, ka kompānija strādā pie "Tesla Bot" jeb humanoīda robota. Īlons Masks paziņoja, ka "Tesla" veido cilvēku aizstājošu robotu, kas esot loģisks tālākais solis, redzot, kā attīstās "Tesla" automašīnu mākslīgais intelekts.

#DigitālāsBrokastis

"Radio Naba" un "Latvijas Radio 1" raidījums "Digitālās Brokastis" - Tava iknedēļas tehnoloģiju ziņu deva. Tehnoloģijas, digitālā kultūra un trendi, gadžeti un to apskati, kā arī sociālo tīklu jaunumi. Tiešraidē "Digitālās Brokastis" dzirdamas "Radio Naba" un "Latvijas Radio 1" ēterā katru piektdienas rītu 10.05.

Podkāsta formātā raidījums klausāms visās lielākajās straumēšanas platformās:

Šķietami nopietno paziņojumu papildināja baltā tērpā un melnā ķiverē tērpts dejotājs, kurš izklaidēja skatītājus dabstepa ritmos. Deju priekšnesmumam noslēdzoties, sekoja minimālistiska prezentācija, solot, ka "Tesla Bot" būs 1.7m garš un 56kg smags. Tam būšot rokas un kājas kā cilvēkam, un "Tesla Bot" mērķis būs, citējot Masku, izslēgt no cilvēku ikdienas “bīstamos, atkārtojošos un garlaicīgos uzdevumus”. Masks pat solīja, ka robots varēs izpildīt cilvēka sniegtās komandas, piemēram, aiziet uz veikalu pēc pārtikas.

Solījumi gan esošajā realitātē, kur spilgtākais cilvēkam līdzīgais robots ir "Boston Dynamics Atlas", tehnoloģiju pasaulē ir uztverti vairāk kā joks un nereāls solījums, taču pārsteidzoši, pat šokējoši paziņojumi ir plaši piekopta Īlona Maska mārketinga stratēģija.

2. "Yara Birkeland" - viens no pirmajiem konteineru elektrokuģiem

"Yara Birkeland" varētu būt viens no kravas kuģu nākotnes vēstnešiem, kā raksta cnet.com. Norvēģu kravas kuģis darbojas ar elektroenerģiju no baterijām, nerada izmešus un uz tā borta nav cilvēku apkalpes komanda. Kuģis peld autonomi un tā darbību uzrauga no attāluma.

Pēc 4 gadu izstrādes "Birkeland" esot gatavs pirmajam reisam no Herojas (Herøya) līdz Breivikai (Brevik). Kuģis var uzņemt aptuveni 24 km/h ātrumu un vest līdz 103 konteineriem. Lai gan kuģis var ceļot autonomi, konteineru izkraušanu un iekraušanu pagaidām ir jāveic cilvēku apkalpei. Taču to "Birkeland" izstrādātāju komanda nākotnē vēlas mainīt.

Pagaidām gan kuģim nav plānoti lieli ceļojumi pāri okeāniem, taču tas būs viens no pirmajiem uzskates līdzekļiem šādu tehnoloģiju pielietošanā nozarē, kura izmanto tikai iekšdedzes dzinējus.

3. "Starlink" piegādājuši 100 000 interneta uztvērējus

Īlona Maska satelītu uzņēmums "Starlink" sasniedzis būtisku pagrieziena punktu - 100 000 klientiem nogādātas ierīces kopš tā debijas tirgū 2019. gada novembrī, ziņo techcrunch.com.

Salīdzinoši dārgo interneta pakalpojumu, kuru rindā gaida vēl pusmiljons klientu, šobrīd uztur vairāk kā 1700 satelīti. Uzņēmuma mērķis ir palaist orbītā kopumā 30 000 satelītu, kas kļūst arvien reālāk, ņemot vērā, ka "Starlink" ir tiešā veidā saistīts ar kosmosa tehnoloģiju uzņēmumu "SpaceX". Ja ASV Federālā komunikācijas komisija apstiprinās "Starlink" pieteikumu, "SpaceX" varētu izmantot savu jauno "Starship" smagsvara raķeti, lai nogādātu orbītā milzīgu skaitu ar satelītiem.

Šobrīd gan "Starlink" interneta servisu jaunākajiem klientiem var nākties gaidīt līdz pat 2023. gadam, kā raksta techspot.com. Šāds paziņojums esot parādījies kādam Ziemeļvirdžīnijas iedzīvotājam pēc pasūtījuma pieteikuma pabeigšanas. Izpildes datumi gan atšķiroties, ņemot vērā vietu, uz kuru jānosūta "Starlink" interneta uztvērēja komplekts.

4. "Google Maps" uzrādīs maksas ceļus

"Google Maps" drīzumā varētu saņemt jaunu funkciju — maksas ceļu atspoguļojumu izvēlētajā maršrutā, kā ziņo kursors.lv. Karšu serviss būs spējīgs noteikt, vai piedāvātajā maršrutā ir maksas ceļi, tilti, vai jārēķinās ar citām papildu izmaksām.

"Google Maps" piedāvās īsāko ceļu, kas iekļaus arī  maksas ceļus vai piedāvās bezmaksas maršrutu. Pagaidām testa režīmā karšu serviss sniedz informāciju, ka ceļā ir gaidāmi maksas posmi, tomēr tā nespēj uzrādīt izmaksas.

Jaunā iespēja esot pamanīta īpašajā "Google Maps" preview programmā, kurā vispirms tiek publicēti servisa nākotnē plānotie uzlabojumi, pirms tie nonāk pie visiem gala lietotājiem. Šāda iespēja jau kopš 2019. gada ir pieejama "Waze" lietotnē, kura arī pieder "Google". Šobrīd gan nav zināms, kad maksas ceļu uzrādīšana oficiāli nonāks līdz gala patērētājiem.

5. "Instagram" swipe-up aizstās digitālās uzlīmes

Sociālais tīkls "Instagram" grasās izmainīt veidu, kā stāstu sadaļā piekļūt papildu saturam — “swipe-up” tiks aizstāts ar digitālu saišu uzlīmi, uz kuras uzspiežot, atvērsies tīmekļa lapa. Šo funkcionalitāti plaši izmanto dažādi uzņēmumi un organizācijas, tai skaitā, arī #DigitālāsBrokastis, kuru tehnoloģiju aptaujas nedēļas sākumā tiek publicētas LSM.lv "Instagram" konta stāstu sadaļā.

raksta techcrunch.com, "Instagram" izmaiņas sāks ieviest no 30. augusta. Jaunā funkcija būs pieejama uzņēmumiem, verificētiem vai arī 10 000 sekotāju sasniegušajiem kontiem. Jaunā saišu uzlīme piedāvās lielāku iespēju satura veidotājiem mainīt stilu, izmēru un krāsas. Turklāt šāda izmaiņa ļaus sekotājiem reaģēt un komentēt ierakstus ar saitēm, kas līdz šim nebija iespējams. Pārmaiņas iezīmē esošā "Instagram" satura veidošanas virzienu, kurā interaktivitāti lietotājiem pārsvarā piedāvā ar digitālajām uzlīmēm.

6. "Tudum" — "Netflix" globālais fanu pasākums 

Pasaulē populārākā video straumēšanas platforma "Netflix" paziņojusi par savu pirmo globālo fanu pasākumu 25. septembrī “Tudum” "Netflix" "YouTube" kanālā, kas nosaukts pēc platformas ikoniskā džingla. Trīs stundu pasākumā tiks demonstrētas vairāk kā 70 jaunākās filmas un seriāli, piemēram, "Stranger Things", "The Witcher", "Cobra Kai" u.c.

Skatītājiem tiks parādīti jaunākie reklāmu video, bet slavenu aktieru pavadījumā tiks atklāti jaunākie filmu un seriālu projekti. Skatītāji arī varēs piedalīties interaktīvās diskusijās un sarunās ar satura veidotājiem un aktieriem Adamu Sandleru (Adam Sandler), Krisu Hemsvortu (Chris Hemsworth) un Dveinu “The Rock” Džonsonu (Dwayne Johnson). “Tudum” paziņojumā gan izpalika ziņa, ka "Netflix" varētu atklāt ko vairāk par videospēļu izstrādi kas pagaidām ir tikai neapstriprinātu baumu līmenī.

7. Kanje Vests prezentē jaunu mūzikas mikseri "Donda Stem Player"

Mūziķis Kanje Vests (Kanye West) paziņoja par jaunu mūzikas ierīci — "Donda Stem Player", kas ļaus pielāgot un izmainīt jebkuru dziesmu. Ierīce vizuāli atgādina dūmu detektoru vai mazu akustisko sistēmu, tā ļaus kontrolēt vokālu, bungu, ģitāru un citus skaņu elementus, izdalīt atsevišķas daļas dziesmā, pievienot skaņu efektus un sadalīt dziesmas daļas atsevišķos klipos.

Kā raksta theverge.com, "Donda Stem Player" aprīkots ar skaļruni, 3.5 mm audio savienojumu, "Bluetooth" uztvērēju, vadības taustiņiem un 8GB iebūvēto atmiņu. Uz ierīces virsmas ir četri izgaismoti slīdņi, ar kuriem varēs kontrolēt iepriekš aprakstītos skaņu efektus. Šobrīd nav precīzi zināms, cik viegli būs kontrolēt un miksēt dažādas dziesmas, taču pirmšķietami šī ierīce kalpos noderēs hip-hopa un deju mūzikas veidotājiem.

8. "OnlyFans" turpinās atbalstīt erotiska rakstura saturu

Privātā abonētā satura platforma "OnlyFans", kas plašākā sabiedrībā pazīstama pieaugušajiem paredzētā satura dēļ, tomēr nerealizēs iepriekš apspriestās izmaiņas un neaizliegs platformā erotiska satura ierakstus.

Sākotnēji platforma šādu kursu grasījās uzņemt, jo dažādas bankas atteicās veikt naudas pārskatījumus, kas ir būtisks elements platformas dzīvotspējā. Platforma ir sasniegusi pagrieziena punktu savā attīstībā, jo pēc iepriekš izskanējušajiem paziņojumiem attiecīgā satura veidotāji jau bija sākuši dzēst saturu, kas neatbilst jaunajiem nosacījumiem vai pat izlēma pārcelties uz citām platformām.

Pēc statista.com datiem, 2020. gadā platformas sniegto pakalpojumu bruto vērtība bija 2.2 miljardi ASV dolāru, bet platformas peļņa — 380 miljoni ASV dolāru. Pēc "Variety" datiem 2020. gada augustā platformā bija 50 miljoni reģistrētu lietotāju. Aktrise, dziedātāja un modele Bella Torna (Bella Thorne) platformā savu pirmo 24h laikā nopelnīja vienu miljonu ASV dolāru, taču realitātē vairums kontu mēnesī neienes vairāk par 145 ASV dolāriem.

9. Dronu uzņēmums "Wing" piegādājis 100 000 sūtījumus

"Google" mātes kompānijai "Alphabet" piederošais dronu piegādes uzņēmums "Wing" paziņojis, ka tas, divus gadus darbojoties Austrālijas pilsētā Loganā, sasniedzis 100 000 piegāžu slieksni. Klientiem piegādāti dažādi sūtījumi, tai skaitā, 10 000 kafijas krūzītes, 1700 uzkodu paciņas, 1200 karstas vistiņas, 2700 suši maltītes un 1000 maizes klaipi.

Šobrīd droni spēj pārvietoties tikai 9,5km garās distancēs un sūtījuma svars nevar pārsniegt aptuveni 1,3kg. Droni lido aptuveni 30-45 metru augstumā un sūtījumu piegādā saņēmējam, nolaižot to no drona ar trosīti.

"Wing" runaspersona Džonatans Bass (Johnatan Bass) portālam techrunch.com pastāstīja , ka uzņēmums vēlas piedāvāt savus pakalpojumus arī citās Austrālijas pilsētās un piedāvāt servisu Somijā un Amerikas Savienotajās Valstīs nākamo sešu mēnešu laikā. Šobrīd tehnoloģijas esot krietni attīstījušas, bet to ierobežo juridiskie aspekti.

10. Pasaulē krasi pieaugu kiberuzbrukumu skaits

Kiberuzbrukumu skaits aug katru gadu – to apliecina gan starptautiskie dati un "Cert.lv" statistika, gan arī uzņēmuma "Tet" apkopotā informācija par 2021. gadu, kas esot pandēmijas radītās sekas — attālinātais darbs, biznesa procesu digitalizācija un e-komercijas uzplaukums.

Pēc "Radware" datiem, 2021. gada otrajā ceturksnī pakalpojumu atteices uzbrukumu skaits pasaulē (distributed denial-of-service, DDoS) ir pieaudzis par vairāk nekā 40%, salīdzinot ar iepriekšējo gadu. Savukārt tehnoloģiju un izklaides uzņēmums "Tet" pirmajā pusgadā jau nobloķēja 2050 "DDoS"-uzbrukumus, kas ir gandrīz tikpat daudz kā visa 2020. gada laikā (2400). Sešu mēnešu laikā uzņēmums ir nobloķējis 72 tūkstošus inficētus e-pastus un konstatējis 109 tūkstošus surogātpastus.

Saskaņā ar "The Cyber Rescue Alliance" apkopotajiem pasaules datiem, 71% kiberuzbrukumu uzņēmumiem šogad tika veikti ar mērķi izspiest naudu. Piemēram, ASV vidējās izpirkuma summas ir pieaugušas par 300%. Absolūtais nozaru līderis, kas visbiežāk cieš no izspiedējvīrusiem, ir ražošana, savukārt valsts, kuras uzņēmumiem kibernoziedznieki uzbrūk visvairāk, ir Indija.

 

Kļūda rakstā?

Iezīmējiet tekstu un spiediet Ctrl+Enter, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Iezīmējiet tekstu un spiediet uz Ziņot par kļūdu pogas, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Jaunākie
Interesanti

Informējam, ka LSM portālā tiek izmantotas sīkdatnes (angļu val. "cookies"). Turpinot lietot šo portālu, Jūs piekrītat, ka mēs uzkrāsim un izmantosim sīkdatnes Jūsu ierīcē. Uzzināt vairāk

Pieņemt un turpināt