Digitālās brokastis

Vai auto bez programmatūras vairs ir auto? "Renault Austral" tehnoloģiju apskats

Digitālās brokastis

Kas ir viedās mājas "Matter" standarts? Skaidro Rihards Mukstiņš un Krišjānis Antons

Ziņu topa: Jaunie "Samsung" viedtālruņi, IT apmācības mediķiem un "latvija.gov.lv"

Tehnoloģiju ziņu topā: Jaunie «Samsung» viedtālruņi, IT apmācības mediķiem un latvija.gov.lv

Pievērs uzmanību – raksts publicēts pirms 1 gada.

Digitālajiem gardēžiem Latvijas Radio raidījums "#DigitālāsBrokastis" piedāvā iknedēļas tehnoloģiju TOP. Iepazīsties ar aizvadītās nedēļas spilgtākajiem tehnoloģiju pasaules notikumiem un produktiem!

1. Latvijā debitē "Galaxy S23", "S23 Plus" un "S23 Ultra" viedtālruņi

Tehnoloģiju uzņēmums "Samsung" pasaulei prezentējis jaunos viedtālruņus "Galaxy S23", "S23 Plus" un "S23 Ultra". Lielākais uzsvars šajā paaudzē tiek likts uz Ultra jeb dārgākās versijas uzlabotu kameras kvalitāti un tā mākslīgā intelekta tehnoloģiju – tai pirmo reizi ir 200 MP platleņķa kameras sensors, kas nozīmē, ka uzņemto attēlu detalizētība ir palielināta. Latvijas tirgus gan ticis apdalīts, jo pie mums netika prezentēti jaunie "Galaxy Book3 Pro", "Book3 Pro 360", and "Book3 Ultra" klēpjdatori.

#DigitālāsBrokastis

#DigitālāsBrokastis

"Radio Naba" un "Latvijas Radio 1" raidījums "Digitālās Brokastis" - Tava iknedēļas tehnoloģiju ziņu deva. Tehnoloģijas, digitālā kultūra un trendi, gadžeti un to apskati, kā arī sociālo tīklu jaunumi. Tiešraidē "Digitālās Brokastis" dzirdamas "Radio Naba" un "Latvijas Radio 1" ēterā katru piektdienas rītu 10.05.

Podkāsta formātā raidījums klausāms visās lielākajās straumēšanas platformās:

"Samsung" apgalvo, ka uzlabots nakts fotogrāfijas režīms – tas optimizējot attēlus un video dažādos apkārtējās vides apstākļos neatkarīgi no tā, vai tas ir attēls vai video. Pateicoties uzlabotajai mākslīgā intelekta tehnoloģijai, attēli, kas uzņemti vājā apgaismojumā, tikšot automātiski pilnveidoti, izceļot objekta detaļas un krāsu toni. Jāizceļ, ka, lai gan "S22" Ultra versijai selfiju kamerai uz papīra bija 40 MP, bet jaunajai "S23 Ultra" – 12 MP, megapikseļi neizšķirot visu, jo jaunajai paaudzei būšot labāks autofokuss un Super HDR atbalsts. Profesionālāku attēlu kārotājiem noderēs "Expert RAW" lietotne DSLR stila attēlu uzņemšanai un rediģēšanai RAW un JPEG formātā.

Visas ierīces ieguvušas jaunākās paaudzes "Snapdragon 8 Gen 2" procesoru, kas esot pielāgots tieši "Galaxy" sērijai. Kamēr "Galaxy S23 Ultra"  dižojas ar 5000 mAh akumulatoru, kam vajadzētu nodrošināt par 20% ilgāku darbību, "S23" saņēmis 3900 mAh un "S23+" 4700 mAh. Jaunās S sērijas viedtālruņi ir pirmie viedtālruņi, kuros ir iestrādāts "Corning Gorilla Glass Victus 2" rūdītais stikls. Lietotājiem, kuri vēlas pagarināt savas ierīces kalpošanas laiku, "Galaxy S23" sērijas viedtālruņi saņems četrus OS jauninājumus, bet drošības atjauninājumus – piecus gadus. 

Avots: Preses relīze

2. Martā sāksies bezmaksas IT prasmju apmācības veselības aprūpes speciālistiem

Pirmo reizi Latvijā notiks bezmaksas apmācības veselības aprūpes darbiniekiem un topošajiem ārstiem tehnoloģiju apguvei "Cilvēcīgi par tehnoloģijām". Trīs mēnešu garā apmācību programma, ko vadīs biedrība "Riga TechGirls", paredzēta ikvienam veselības nozares pārstāvim neatkarīgi no vecuma, ieņemamā amata un specializācijas. 

No 21. marta līdz 8. jūnijam norisināsies 24 tiešsaistes nodarbības un četras praktiskās nodarbības, kurās dalībnieki – feldšeri, medicīnas māsas, farmaceiti, ķirurgi u. c. – iegūs noderīgas prasmes ikdienas pielietojumam tādās jomās kā pacientu pieredze un komunikācija, dati un datu drošība, veselības aprūpē izmantojamie rīki un veselības aprūpē izmantojamās tehnoloģijas.

Kā teicis Nacionālā veselības dienesta direktors Āris Kasparāns: "Digitālās tehnoloģijas mūsdienās ir ļoti nozīmīgs atbalsta mehānisms veselības aprūpes sistēmā. Taču, lai tās varētu efektīvi izmantot pakalpojumu nodrošināšanai un pacienta pieredzes uzlabošanai, ir būtiski strādāt arī nozares personāla digitālo prasmju attīstības virzienā." 

Ja Tevi ieinteresēja šīs nodarbības, tad noteikti piesakies! To vari izdarīt līdz 21. martam mājaslapā.

Avots: preses relīze

3. Latvijas valsts pārvaldes e-pakalpojumi turpmāk latvija.gov.lv

No 2023. gada 30. janvāra valsts pārvaldes pakalpojumu portāls Latvija.lv tika pārcelts uz jaunu domēna adresi – latvija.gov.lv. Darbosies arī saite Latvija.lv, nodrošinot lietotāja automātisku pāradresāciju.

Veicot portāla pilnveides pasākumus, tika veikta arī pāreja uz adresi latvija.gov.lv, lai portāla lietotājam neradītu šaubas, ka viņš ir nonācis oficiālajā, valsts pārvaldes uzturētajā pakalpojumu portālā, kā arī būtu pārliecināts, ka informācijas un personas vai uzņēmuma datu apstrāde šajā portālā ir droša. Pievienotais domēns "gov.lv" liecina par to, ka tīmekļa vietne ir valsts resurss.

Vienlaikus portāla lietotājiem ir jāņem vērā, ka portāls piedzīvo tehnisko platformas maiņu, lai portāls nākotnē būtu gan ērtāks un saprotamāks iedzīvotājiem, gan arī ērtāks iestādēm savu e-pakalpojumu izvietošanā. Līdz ar to lietotājiem pakāpeniski 2023. gada laikā būs pieejami vēl vairāki jauninājumi. Tā, piemēram, lietotājiem jau tagad ir redzamas pakāpeniskas izmaiņas dizainā, funkcionalitātē, kā arī nodrošināta pieejamība mobilajās ierīcēs.

Avots: Preses relīze

4. Lietota auto pircējam būs jāsniedz ziņas VID cīņai ar ēnu ekonomiku

Valdība apstiprinājusi grozījumus Ceļu satiksmes likumā, kas paredz, ka lietota auto pircējam būs jāsniedz ziņas Valsts ieņēmumu dienestam (VID), stāsta portāls LSM. Grozījumi izstrādāti, lai paaugstinātu VID nodokļu administrēšanas pasākumu efektivitāti un mazinātu ēnu ekonomikas īpatsvaru lietotu transportlīdzekļu tirdzniecības jomā.

Likumprojekta mērķis ir paplašināt atsavināšanas aizlieguma reģistrēšanu uz noteiktās kategorijas transportlīdzekli, ko iegādājas fiziskā persona ārvalstī (citā Eiropas Savienības dalībvalstī) un Latvijā reģistrē savā īpašumā. Ar grozījumiem paredzēts noteikt personām iesniegt iesniegumu ar tajā nepieciešamo ziņu apjomu, lai nodrošinātu VID iespējas risku izvērtējumu veikšanai, mazinātu nodokļu nenomaksas risku lietotu transportlīdzekļu tirdzniecības jomā un novērstu izvairīšanos no nodokļu nomaksas.

VID ir konstatējis, ka automobiļu pirmreizējā reģistrācijā Latvijā tiek iesaistītas fiziskās personas, kuru starpniecību izmanto juridiskās personas ar mērķi slēpt gūtos ienākumus no uzņēmuma saimnieciskās darbības. Gūto ienākumu slēpšana negatīvi ietekmē ne tikai valsts budžetu un sabiedrības dzīves kvalitāti, bet arī uzņēmējdarbību, kas izpaužas negodīgā nodokļu konkurencē. Tādējādi ir jāīsteno pasākumi, kas mazinās iespējas izmantot tiesību normās nenoteiktus jautājumus, lai izvairītos no nodokļu nomaksas, tajā skaitā minimizētu nelikumīgi iegūtu naudas līdzekļu apriti. Likumprojekts iekļauts valsts budžeta likumprojekta pavadošo likumprojektu paketē.

Kā "Digitālās brokastis" informēja Mārtiņš Mālmeisters, CSDD Komunikācijas departamenta vadītājas vietnieks, Latvijā 2022. gadā pirmo reizi reģistrēti 44 273 automobiļi, kas ir neliels kritums no 2021. gada, kad tika reģistrēti 50 755 jauni auto.

5. Latvijā aug pieprasījums pēc elektroautomašīnām

Automašīnu importētājs "Møller Baltic Import" Baltijas valstīs 2022. gadā klientiem ir piegādājis 9281 automobili, kas ir par 7% vairāk nekā 2021. gadā. 2022. gads bija īpaši veiksmīgs elektroauto segmentā. "Volkswagen" elektromobiļu tirgus daļa visās Baltijas valstīs ir 9,2%, ieņemot 3. vietu, savukārt pēc pārdošanas rādītājiem "Audi" ir vadošais premium klases elektromobiļu zīmols Lietuvā un Latvijā ar 30% tirgus daļas.

Baltijas valstu tirgos no "Volkswagen" klāsta vispieprasītākie ir bijuši mazie apvidus auto jeb kompakto SUV segments, no kuriem vispopulārākie ir bijuši "T-Cross", "Tiguan" un "T-Roc". Audzis arī pieprasījums pēc pilnībā elektriskajiem automobiļiem, no kuriem vispopulārākais bijis ID.4, kam sekoja ID.3 un ID.5.

Latvijā "Audi" sasniedza visu laiku augstākos rādītājus bateriju elektroauto segmentā, kļūstot par Nr. 1 zīmolu premium līmeņa elektroauto kategorijā un Nr. 2 zīmolu visā elektroauto tirgū. Pilnībā elektriskais Audi e-tron Latvijā bija populārākais modelis, kam sekoja "Audi Q5" un "Audi Q7". Jaunais "Audi Q8" e-tron abās valstīs ieradīsies jau martā.

Avots: preses relīze

6. ASV valdība aptur tehnoloģiju eksportēšanu Ķīnas uzņēmumam "Huawei"

ASV valdība ir pārtraukusi apstiprināt licences amerikāņu firmām eksportēt lielāko daļu preču Ķīnas tehnoloģiju uzņēmumam "Huawei". Šis lēmums ir turpinājums Baidena administrācijas stingrākajiem noteikumiem attiecībā uz ASV tehnoloģiju eksportu uz Ķīnu, kā stāsta BBC portāls. ASV ir noteicis "Huawei" par draudu nacionālajai drošībai un apsūdz to par sadarbību ar Ķīnas komunistisko partiju, ko uzņēmums un Ķīnas valdība ir vairākkārt noliegusi.

Kā "Financial Times" ziņoja, ASV Tirdzniecības departaments ir informējis vairākas amerikāņu firmas, ka vairs neizsniegs tām licences ASV tehnoloģiju eksportam "Huawei". Tas ir solis ceļā uz pilnīgu ASV tehnoloģiju pārdošanas aizliegumu Ķīnas telekomunikāciju iekārtu uzņēmumam. ASV Tirdzniecības departaments atteicās komentēt ziņojumus, un "Huawei" atteicās komentēt šo lietu.

Baidena administrācijas ierobežojumi "Huawei" ir padarīti stingrāki, jo ir palielinājusies politiskā spriedze starp Vašingtonu un Pekinu saistībā ar Taivānu, kur tiek ražota lielākā daļa pasaules datoru mikroshēmu. "Huawei" jau vairākus gadus ir saskārusies ar ASV eksporta ierobežojumiem precēm, kas paredzētas ātrgaitas piektās paaudzes (5G) telekomunikāciju iekārtām un mākslīgā intelekta tehnoloģijām. 2019. gadā ASV amatpersonas pievienoja "Huawei" sarakstam, kurā ASV uzņēmumiem ir jāsaņem valdības licence, lai eksportētu vai nodotu tiem dažādas tehnoloģijas.

Arī Latvijā sakaru operatori ir atteikušies no "Huawei" tehnoloģiju pielietošanas: "Bite" sadarbojas ar "Ericsson", "LMT" ar "Nokia" un "Tele2" arī ar "Nokia".

7. "ChatGPT" maksas versija un mākslīgā teksta detektīvs

Pasaulē populārais mākslīgā intelekta čatbots "ChatGPT" ir palaidis Plus jeb maksas versiju, kura ātrāk un ar lielāku prioritāti apkalpošot lietotājus pīķa stundās. Pagaidām gan maksas versija būs pieejama ar ielūgumiem tikai ASV, bet arī citas valstīs pakāpeniski tiks pieslēgta šī iespēja, kā stāsta portāls "The Verge". Tikmēr, lai adresētu augošo satraukumu par to, ka, piemēram, skolēnie izmanto "OpenAI" ražojumu, lai nepildītu mājasdarbus, "OpenAI" ir izsludinājis bezmasas rīku, lai mēģinātu noteikt, vai teksts ir ticis ģenerēts ar "ChatGPT".

"OpenAI" rīku trenējis gan ar cilvēka rakstītiem tekstiem, gan mākslīgā intelekta tekstiem par vienu un to pašu tēmu. Izstrādātāji gan brīdina, ka rīks nav spējīgs ar 100% pārliecību prognozēt to, vai teksts ir ticis uzģenerēts. Rīks ar nosaukumu "AI Classifier" ir vienkārši lietojams, taču tā izmantošanai ir nepieciešams "OpenAI konts". Tekstu nokopē, ievieto klasifikatorā, un pēc pogas spiediena un teksta analīzes rīks pasaka, ar kādu iespējamību teksts ticis ģenerēts — ļoti maz ticams, maz ticams, neskaidrs, iespējams vai arī ļoti iespējams.

Analīzei gan ir pāris ierobežojumi — jābūt vismaz 1000 simboliem jeb aptuveni 150 līdz 250 vārdiem. Rīks, kā jau minēts, var arī cilvēka rakstītu tekstu nointerpretēt kā datora radītu. Pie tam arī mākslīgā intelekta tekstu var pielabot un pārtaisīt, lai no klasifikatora izvairītos. Un šobrīd klasifikators ir trenēts ar angļu valodas tekstiem, kas paredzēti pieaugušo auditorijai, nevis bērniem.

 

8. "Volkswagen" publiski noraida iespēju veidot ūdeņraža vieglās automašīnas

Vācu autoražotājs "Volkswagen" vismaz tuvākos desmit gadus neplāno strādāt pie ūdeņraža vieglo pasažieru mašīnu radīšanas, tā vietā uzņēmumam koncentrējoties elektroauto attīstībai, kā "AutoBild" izteicies zīmola valdes priekšsēdētājs Tomass Šēfers, ziņo portāls "Kursors".

Viņš norāda, ka ūdeņradim šobrīd ir virkne trūkumu un tas vismaz šobrīd nav piemērots "Volkswagen" vajadzībām, tāpēc vācu autoražotājs par to pagaidām nedomā. "Tas šobrīd nav konkurētspējīgs, īpaši pasažieru mašīnām, jo ūdeņraža tvertne atņem vietu salonā. Tas varētu strādāt komerciālajos transportlīdzekļos, bet ne pasažieru auto. Tāpēc neredzu, kā tas varētu strādāt šajā desmitgadē, vismaz ne "Volkswagen"," saka Šēfers.

Ja Volkswagen par to šobrīd nedomā, tad citi autoražotāji gan attīsta šo tehnoloģiju – ūdeņraža pielietojumu pēta "Honda" un "Hyundai", tāpat lielas investīcijas kopīgi veic "Toyota" un "BMW". Bavārieši pat nākuši klajā ar X5, kuru darbina ūdeņradis. Šobrīd tas ir ierobežotas tirāžas modelis, kas pārsvarā plānots testiem, taču "BMW" vadība jau iepriekš izteikusies, ka nevēlas visas kārtis likt uz vienu tehnoloģiju, tāpēc ražotājs testē ūdeņraža pielietojumu pasažieru auto vajadzībām.

 

9. "Mercedes" reģistrē ASV "Level 3" autonomās braukšanas sistēmu

Vācu autoražotājs "Mercedes" kā pirmais ASV sertificējis savu autonomās braukšanas palīgsistēmu, kas atbilst "Level 3" prasībām, kā ziņo portāls "Kursors". "Mercedes Drive Pilot" sistēma sertificēta Nevadas štatā, un tā atbilst prasībām, kas izvirzītas "Level 3" braukšanas palīgsistēmām. Šobrīd tā ir vienīgā šāda sistēma ASV, kas sertificēta lietošanai koplietošanas satiksmē.

ASV Nacionālā satiksmes drošības administrācija (NHTSA) "Level 3" autonomās braukšanas palīgsistēmu definē sekojoši – auto ir spējīgs kontrolēt visus braukšanas aspektus, taču vadītājam tik un tā ir jāsaglabā pietiekami daudz uzmanības uz ceļu, lai vadītājs nepieciešamības gadījumā savlaicīgi varētu pārņemt auto vadīšanu. Kopumā eksperti uzsver, ka šī sistēma ir liels solis uz priekšu, ja salīdzinām ar šobrīd populārākajām "Level 2" sistēmām, jo šo sistēmu izmantošanas laikā vadītājam nepārtraukti jāsaglabā uzmanība uz ceļu un rokas jātur uz stūres.

Mercedes norāda, ka "Drive Pilot" sistēma ātrumā līdz 40 jūdzēm stundā (64km/h) var pilnībā pārņemt braukšanu un vadītājam nav nepieciešams turēt rokas uz stūres. Ļoti ērti sastrēgumos un pilsētas satiksmē. Sistēma notur mašīnu joslā, iekļaujas satiksmes plūsmā un tā arī ir spējīga reaģēt neparedzētās situācijās. Lai nodrošinātu sistēmas darbību, "Mercedes" izmanto LIDAR un citus radarus, kameras, kā arī mikrofonus, lai auto uztvertu glābēju transportlīdzekļu sirēnas. Šobrīd šī sistēma pieejama S-klasei un EQS.

10. "Spotify" sasniedz 205 miljonus apmaksātu abonentu un fiksē ikmēneša aktīvo lietotāju skaita pieaugumu par 20%

"Spotify" savā jaunākajā ziņojumā vēstī, ka tā maksas klases abonentu skaits 31. decembrī ir palielinājies līdz 205 miljoniem, kas ir par 14% vairāk salīdzinājumā ar iepriekšējo gadu. Premium abonentu skaita pieaugums palīdzēja arī uzņēmumam palielināt ikmēneša aktīvo lietotāju skaitu līdz 489 miljoniem, kas ir 20% pieaugums, stāsta portāls "The Verge".

Lai gan "Spotify" šajā ceturksnī strādāja ar 231 miljona eiro lieliem zaudējumiem, tā nav būtiska atkāpe no iepriekšējās darbības rezultātiem, jo uzņēmuma vēsturē prioritāte ir izaugsme, nevis peļņa. Vidējie ieņēmumi uz vienu premium klases abonentu tagad ir 4,55 eiro, kas ir par 3% vairāk salīdzinājumā ar iepriekšējo ceturksni.

Ziņojumā gan pagaidām netika minēts nekas par "Spotify HiFi" — jaunu abonēšanas līmeni, kas sola bezzudumu CD kvalitātes audio straumēšanu, par ko tika paziņots gandrīz pirms diviem gadiem. Ņemot vērā konkurentus, piemēram, "Apple Music" un "Amazon Music", kas piedāvā bezzudumu straumēšanu bez papildu maksas, pastāv aizdomas, ka "Spotify" ar šo funkciju arī nav aiz kalniem.

Neskatoties uz to, "Spotify" joprojām tiek uzskatīts par lielāko mūzikas straumēšanas pakalpojumu pasaulē. Jaunākie "Music Ally" apkopotie dati liecina, ka "Apple Music" 2019. gadā bija aptuveni 60 miljoni maksājošu abonentu, bet "Amazon Music" 2020. gadā bija 55 miljoni.

Kļūda rakstā?

Iezīmējiet tekstu un spiediet Ctrl+Enter, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Iezīmējiet tekstu un spiediet uz Ziņot par kļūdu pogas, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Saistītie raksti

Vairāk

Svarīgākais šobrīd

Vairāk

Interesanti