Digitālās Brokastis

Latvijas elektroapgādes sistēmas attīstības tendences

Digitālās Brokastis

"Fintech" jeb finanšu tehnoloģiju pakalpojumu attīstība Latvijā

Gads attālinātā režīmā: Kā mainījušies mūsu tehnoloģiju lietošanas paradumi

Superātrs internets Latvijā un jauna straumēšanas platforma Baltijā. Tehnoloģiju jaunumi

Pievērs uzmanību – raksts publicēts pirms 3 gadiem.

Digitālajiem gardēžiem Latvijas Radio raidījums “#DigitālāsBrokastis” piedāvā savu iknedēļas tehnoloģiju TOP 10. Iepazīsties ar aizvadītās nedēļas spilgtākajiem tehnoloģiju pasaules notikumiem un produktiem!

1. “Tet” Latvijā piedāvās optisko internetu ar ātrumu līdz 10 gigabitiem sekundē

Tehnoloģiju un izklaides uzņēmums “Tet” sācis darbu pie mājas interneta tīkla izveides, kas mājsaimniecībām nodrošinās optisko internetu ar ātrumu līdz 10 000 megabitiem jeb 10 gigabitiem sekundē (Gbit/s). Rezultātā mājas tīkls būs teju desmit reizes jaudīgāks, nekā šobrīd Latvijā ātrākais pieejamais internets. Pilotprojekts paredz, ka pirmajiem vairāk nekā 1000 mājokļiem būs iespēja 10 Gbit/s optisko internetu pieslēgt jau šovasar, vienlaikus domājot par tīkla tālāku paplašināšanu Rīgā un vēlāk arī citviet Latvijā.

#DigitālāsBrokastis

#DigitālāsBrokastis

"Radio Naba" un "Latvijas Radio 1" raidījums "Digitālās Brokastis" - Tava iknedēļas tehnoloģiju ziņu deva. Tehnoloģijas, digitālā kultūra un trendi, gadžeti un to apskati, kā arī sociālo tīklu jaunumi. Tiešraidē "Digitālās Brokastis" dzirdamas "Radio Naba" un "Latvijas Radio 1" ēterā katru piektdienas rītu 10.05.

Podkāsta formātā raidījums klausāms visās lielākajās straumēšanas platformās:

10 Gbit/s interneta izstrādes mērķis ir, pieaugot interneta ātruma vajadzībām, uzlabot Latvijas iedzīvotāju interneta lietošanas pieredzi mājās. Līdz ar lielāku interneta ātrumu samazināšoties arī latentums jeb tīkla aizture, palielināšoties savienojumu nepārtrauktība, uzticamība un drošība. Jaunais savienojums nodrošināšot simetrisku ātrumu – gan lejupielādē, gan augšupielādē sasniedzot 10 Gbit/s.

Ātrākie un redzamākie ieguvēji no nākotnes interneta būs dažādu jomu pārstāvji, kuri ikdienā strādā ar lieliem failiem un datu apjomu, piemēram, grafiskie dizaineri, videomākslinieki, satura veidotāji un, protams, videospēļu entuziasti. Piemēram, 4K filmu ar 10 Gbit/s interneta ātrumu var lejupielādēt vai augšupielādēt ātrāk nekā 30 sekundēs.

2. Latvijā un Kanādā nākotnē plāno sabiedriskā transporta elektrifikāciju

Rīgas sabiedriskā transporta uzņēmums SIA "Rīgas satiksme" nākamo 5–7 gadu laikā plāno nomainīt 255–260 autobusus ar dīzeļdzinējiem. Visdrīzāk tie būšot jāmaina uz elektrotransportu. Savukārt Kanādas valdība plāno ieguldīt aptuveni 1,8 miljardus eiro, lai turpmāko piecu gadu laikā elektrificētu sabiedrisko transportu visā valstī, intervijā aģentūrai "LETA" sacīja ''Rīgas satiksmes'' valdes priekšsēdētāja Džineta Innusa.

Rīgas gadījumā šogad vai nākamgad "Rīgas satiksmei" būs jāveic gan elektroautobusu iepirkums, gan jāizstrādā elektroautobusu uzlādes infrastruktūras izbūves projekts. Tieši šis infrastruktūras projekts esot lielākais izaicinājums, lai spētu nodrošināt autobusu uzlādes prasības. Tāpat arī plānots turpināt atjaunot tramvaju parku, kurā joprojām strādā pat 40 gadus veci tramvaji.

Kanādā nulles līmeņa emisijas autobusi ir tikai viens no projekta punktiem, kas paredz aptuveni 5000 jaunu autobusu iegādi turpmāko 5 gadu laikā. Ar šo projektu valsts cer arī radīt jaunas darbavietas un radīt papildu stimulu pārejai uz videi draudzīgāku transportu.

3. Latvijā darbu uzsāk jauna straumēšanas platforma "Viaplay"

Visās trīs Baltijas valstīs darbu uzsākusi Ziemeļvalstu reģiona straumēšanas kompānijas "Nordic Entertainment Group" straumēšanas platforma "Viaplay", informēja ziņu aģentūra "LETA". Platformā piedāvās starptautisku un vietēju izklaides saturu – filmas, seriālus un multfilmas, kā arī sporta pārraides, tostarp Anglijas futbola kausa un Anglijas čempionāta spēles.

Kā priekšrocības jaunajai platformai, salīdzinot ar citiem vietējiem un pasaules spēlētājiem, "Nordic Entertainment Group" prezidents un izpilddirektors Anders Jensens min saturu, lietotāja pieredzi un cenu. Saturs būšot bagātīgs – sporta, izklaides, bērnu un oriģināla satura piedāvājums. Lietotāja saskarne esot intuitīva un viegli lietojama. Un cenas ziņā piedāvājums būšot konkurētspējīgs ar citiem.

4. Mazumtirdzniecības roboti no "StrongPoint" un "Halodi Robotics"

Mazumtirdzniecības tehnoloģiju uzņēmums "StrongPoint", kas Latvijā varētu būt vairāk pazīstams ar norēķinu aparātiem, paziņojis, ka ir izveidojis stratēģisku partnerību ar "Halodi Robotics". "Halodi" ir humanoīdu robotu uzņēmums, un kopā ar "StrongPoint" plānots izstrādāt pārtikas mazumtirdzniecības veikalu robotikas risinājumus, informēja uzņēmuma "StrongPoint" pārstāve. Pirmo humanoīdu robota prototipu plānots izveidot līdz šī gada nogalei, savukārt no 2023. gada varētu jau sākt masveida ražošanu un pielietošanu veikalu ķēdēs.

Humanoīda jeb cilvēkveidīga robota mērķis neesot aizvietot cilvēkus, bet gan palīdzēt mazumtirdzniecībā strādājošajiem pārprofilēties un veicināt darbinieku piesaisti sarežģītākiem uzdevumiem, piemēram, procesu plānošanai vai komunikācijas uzdevumiem.

Savukārt roboti veiktu ikdienišķākas darbības, kas rada mazāku pievienoto vērtību, piemēram, monotonas darbības preču izvietošanai, pārkārtošanai un sakārtošanai. Robots spēs atkārtot cilvēka roku un pirkstu kustības, droši orientēties un pārvietoties lielākos attālumos, pēc nepieciešamības strādāt visu diennakti, kā arī vēlākā attīstības stadijā – īstenot preču inventarizāciju.

5. Sociālais tīkls "TikTok" uzsāk cīņu ar kiberhuligānismu

Sociālais tīkls "TikTok" uzsācis partnerību ar Kiberhuligānisma izpētes centru un ievieš divas jaunas funkcijas, kuras palīdzēšot mazināt naida runu un aizskarošus komentārus. Pirmā funkcija būšot rīks, kas jaunus komentārus automātiski paslēps līdz brīdim, kad video autors tos apstiprina. Līdz šim satura radītājiem jau bija iespēja filtrēt komentārus, taču šī jaunā funkcija ir nākamais līmenis. Savukārt otrā iespēja lietotājiem, kuri grasīsies ievietot aizskarošu komentāru, parādīs paziņojumu, aicinot aizdomāties, vai viņi tiešām to vēlas darīt.

Šāda iespēja gan nav unikāla, jo sociālais tīkls "Instagram" kaut ko līdzīgu jau ieviesa 2019. gadā, izmantojot mākslīgā intelekta palīdzību. "Twitter" 2020. gada vasarā testēja funkciju, kas lūdz cilvēkam pārskatīt rakstu, ar kuru viņš grasās dalīties, ja pastāv dezinformācijas risks.

6. Krievija un Ķīna veidos Mēness kosmosa staciju

Krievija un Ķīna noslēgušas vienošanos par “Starptautiskās zinātniskās Mēness stacijas” izveidi, kas riņķos ap Zemes pavadoni. "Roscosmos" jeb Krievijas kosmosa aģentūra savā paziņojumā atklāja, ka šī stacija būšot sarežģīta eksperimentāla izpētes vide, kura, iespējams, strādās kā uz Mēness virsmas, tā Mēness orbītā.

Mērķis iekarot Mēness virsmu ir vairākām lielvalstīm. ASV aģentūra NASA programmā “Gateway program” plāno kopā ar citām valstīm veikt līdzīgu misiju. Šajā programmā piedalās arī Eiropas Kosmosa aģentūra, kuras dalībvalsts ir arī Latvija. Sadarbību starp NASA un Ķīnu savulaik 2011. gadā aizliedza ASV Kongress, tādēļ Austrumu lielvalstij nācās meklēt jaunus partnerus.

7. "Microsoft" iegādājies "Bethesda" spēļu studijas

Tehnoloģiju uzņēmums "Microsoft" ir iegādājies "ZeniMax Media" par 6,2 miljardiem eiro. "ZeniMax" ir uzņēmuma "Bethesda Softworks" īpašnieki. Šis uzņēmums pazīstams ar tā spēlēm "Doom", "Fallout", "Elder Scrolls" un "Skyrim", "Dishonored" un "Wolfenstein". Darījuma rezultātā "Bethesda" nākamās spēles varētu būt pieejamas kā uz spēļu konsoles, tā datoros, tostarp arī ekskluzīvi "Xbox" komūnas lietotājiem.

Šis darījums ir nākamais solis "Xbox" komūnas attīstībā. Šobrīd "Microsoft" pieder jau 23 spēļu izstrādes uzņēmumi. Tā konkurentam "Sony" šobrīd pieder 13 spēļu studijas. Uzņēmums "Bethesda" tiks pārvaldīts kā atsevišķs "Microsoft" bizness, paturot esošos uzņēmuma līderus. Šādu pārvaldības modeli "Microsoft" jau piekopj tādos nesenos pirkumos kā spēļu studijā "Mojang", sociālajā tīklā "LinkedIn" un programmētāju platformā "GitHub".

8. "Apple Podcasts" pāriet no pogas "Subscribe" uz "Follow"

“Apple” podkāstu platformā poga “Subscribe” jeb “Abonēt” klusiņām aizstāta ar pogu “Follow” jeb “Sekot”. Pētījumi esot uzrādījuši, ka 47% potenciālu klausītāju nespiežot pogu “Subscribe”, jo viņiem šķiet, ka tas pieprasīs kādu abonēšanas maksu. Šīm niecīgajām izmaiņām provizoriski vajadzētu palielināt podkāstu klausītāju skaitu, kuri arvien vairāk sekotu saviem iecienītajiem izpildītājiem.

Vārds “Subscribe” tiek pielietots jau vairāk nekā 15 gadus un ir bijis bieži izmantots dažādās platformās. Pārskatāmā pagātnē tādas platformas kā “Spotify”, “Audible”, “Stitcher” un “Amazon Music” ir nomainījušas šīs pogas nosaukumu uz “Follow”, bet “Google Podcasts”, “Castbox”, “Overcast” un “Castro” vēl joprojām izmanto vārdu “Subscribe”.

9. Vācijā pārskata “loot boxes” izmantošanu videospēlēs

Vācija ir sākusi nopietni apsvērt iespēju aizliegt nepilngadīgiem bērniem saskarties ar videospēlēs iestrādātiem pirkumiem, kas esot pielīdzināmi azartspēļu radītajam efektam. Visbiežāk šāds “pay-to-win” jeb “maksā un uzvari” mehānisms tiek realizēts “loot boxes” jeb “dārgumu lāžu” formā.

Spēlētājam, samaksājot ar īstu naudu vai žetoniem, kurus var nopirkt par īstu naudu, parādās iespēja atvērt dārgumu lādi, kur var būt dažnedažādi atradumi. Atkarībā no spēles tur var būt spēlētāju un ieroču ādiņas jeb “skins”, izaugsmes punkti spēlētāja ātrākai attīstībai vai cita veida priekšrocības. Bieži vien šādi mehānismi tiek izmantoti tieši bezmaksas spēlēs, kuras pēc tam nopelna ar šo “pay-to-win” mehānismu.

Ja šis aizliegums Vācijas Bundestāgā tiks apstiprināts, tad, visticamāk, spēles ar šādiem mehānismiem tiks noteiktas kā paredzētas pieaugušajiem, kas varētu dažādas populāras spēles padarīt šķietami nepieejamas jaunākajiem spēlētājiem.

10. Viedpulkstenis izglābis ledū ielūzušu vīrieti

ASV iedzīvotājs Viljams Rodžers, kurš esot bijis pieredzējis slidošanas instruktors, nesen ielūzis upē Ņūhempšīrā. Lai arī kā kungs esot centies izkārpīties no stindzinošā ūdens, ledus visapkārt esot turpinājis lūzt. Par laimi, viņam bijis līdzi viedpulkstenis “Apple Watch”, ar kura palīdzību viņš esot spējis izsaukt glābējus, kuri jau 5 minūšu laikā bijuši klāt un izglābuši slīcēju.

SOS funkcija ir pieejama dažādos viedpulksteņos – kā “Apple”, tā “Garmin”, “Samsung” un citos. Kā raidījumam “#DigitālāsBrokastis” pastāstīja “iDeal” pārstāvji, Latvijā “Apple” pulkstenis spēj piezvanīt vietējiem glābējiem uz numuru 112, taču ar lietotāja atrašanās vietu gan pulkstenis vēl nedalās. Glābējiem tiek piezvanīts arī gadījumā, ja “Apple” jaunākās sērijas pulkstenis piefiksē strauju kritienu un cilvēks nepakustas vienas minūtes laikā. Latvijā gan vēl mobilo sakaru operatori nepiedāvā autonomus zvanus no “Apple Watch”, tādēļ blakus ir jābūt arī viedtālrunim.

Kļūda rakstā?

Iezīmējiet tekstu un spiediet Ctrl+Enter, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Iezīmējiet tekstu un spiediet uz Ziņot par kļūdu pogas, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Saistītie raksti

Vairāk

Svarīgākais šobrīd

Vairāk

Interesanti