Sazināties ar valsti lētāk un ātrāk var internetā

Pievērs uzmanību – raksts publicēts pirms 9 gadiem.

Lētāka, ātrāka saziņa ar valsti jebkurā sev izdevīgā laikā un vietā, ir daži no iemesliem, kādēļ vērts apgūt e-pakalpojumus un turpmāk sazināties ar valsti internetā.

Atliek vien spert pirmo soli un pamēģināt kaut vienu no vairāk nekā 200 pieejamajiem e-pakalpojumiem.

„Priekšdarbi gan prasīja laiku, un dēls palīdzēja datoru sagatavot. Tomēr to nepieciešams veikt tikai vienu reizi un pēc tam laiku un naudu var krietni ietaupīt. Piemēram, lai no Alsungas aizbrauktu uz Rīgu parakstīt līgumu un atpakaļ, ceļā pavadītu kādas sešas stundas. Tagad parakstu līgumu mājās un nosūtu pa e-pastu! E-pakalpojumi un e-paraksts noder gan privāto, gan darba lietu kārtošanai,” skaidro Suitu sieva Aleta Lipsne, viena no e-pakalpojumu popularizēšanas kampaņas „Valsts ir internetā” vēstnesēm.

Nepieciešams dators ar interneta pieslēgumu, ko lieto mājās, darbā, bibliotēkā vai citviet.

E-pakalpojumus vari saņemt:

- portālā www.latvija.lv (sadaļā „E-pakalpojumi” un „Izvēlies e-pakalpojumus”),
- iestāžu mājaslapās (sadaļā „Pakalpojumi” vai „E-pakalpojumi”).

Daudzi e-pakalpojumi un datu bāzes ir pieejami bez reģistrācijas. Savukārt vairākumam e-pakalpojumu nepieciešams apliecināt savu identitāti, ko var paveikt trīs veidos:

- ar internetbankas paroli un kodu karti vai kalkulatoru,
- eID karti – e-pakalpojumus vari izmantot ar šo personu apliecinošo dokumentu, ja tajā ir aktivizēts e-paraksts,
- e-paraksta viedkarti – risinājums juridiskām personām, ko arī var izmantot, lai autentificētos.

E-pakalpojums ir arī jebkuru dokumentu vai iesniegumu elektroniska parakstīšana ar drošu e-parakstu, un tam ir tāds pats juridiskais spēks kā papīra formātā parakstītam. Atliek vien parakstīt un nosūtīt pa e-pastu!

Datora sagatavošana darbam ar eID var šķist laikietilpīga, bet turpmāk saziņa ar valsti būs krietni ātrāka un ērtāka. Nepieciešamais:

- eID ar aktivizētu e-parakstu – ietver divas iespējas – gan autentifikāciju, lai izmantotu e-pakalpojumus, gan 120 bezmaksas e-parakstus. eID karti var iegūt un e-parakstu aktivizēt Pilsonības un migrācijas lietu pārvaldē,
- kartes lasītājs – neliela ierīce pievienošanai pie datora, ko var iegādāties elektropreču veikalos. Ir datori, kuros šāds lasītājs jau ir iebūvēts,
- datora sagatavošana darbam – atliek apmeklēt eparaksts.lv un instalēt bezmaksas programmatūru, nepieciešamības gadījumā konsultējoties ar e-paraksta klientu atbalsta dienestu (t. 67018989, e-pasts: [email protected]).

Tagad vari sazināties ar valsti internetā un turpmāk atliek vien atcerēties:

- pirms apmeklē iestādi klātienē, pārbaudi, vai pakalpojums ir pieejams elektroniski,
- tas ir arī droši, ja ievēro personīgo piesardzību,
- šaubu vai neskaidrību gadījumā nebaidies jautāt padomu pakalpojuma sniedzējam.

Jautājumos par eID jeb elektroniskās identifikācijas kartes pieteikšanu un aktivizāciju var griezties Pilsonības un migrācijas lietu pārvalde, par e-paraksta lietošanu un datora sagatavošanu darbam vislabāk informēs VAS „Latvijas

E-pārvaldes integrēto informatīvo kampaņu „Valsts ir internetā” īsteno Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrija ar mērķi informēt par vairāk nekā 300 valsts un pašvaldību e-pakalpojumiem, un mudinātu sabiedrību izvēlēties e-pakalpojumus kā primāro saziņas veidu ar valsti.

Projekts ir saņēmis Eiropas Savienības fondu tehniskās palīdzības projekta „Atbalsts Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrijas pārziņā esošo Eiropas Savienības fondu aktivitāšu prioritāšu mērķu sasniegšanas nodrošināšanai” finansējumu.

 

Kļūda rakstā?

Iezīmējiet tekstu un spiediet Ctrl+Enter, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Iezīmējiet tekstu un spiediet uz Ziņot par kļūdu pogas, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Saistītie raksti

Vairāk

Svarīgākais šobrīd

Vairāk

Interesanti