Šoreiz daudz aprunātā Latvijas satelīta “Venta-1” palaišana kosmosā, kas bija plānota 20. jūnijā, atcelta tehnisku iemeslu dēļ. Starptautisks līgums ir noslēgts ar Indijas kompāniju "Antrix", kas paši, aprēķinot riskus, ieteikuši Latvijas satelītu un arī kādu itāļu studentu satelītu palaišanu Zemes orbītā pārcelt uz nākamo nesējraķetes startu.
Kopumā ar šo nesējraķeti bija plānots kosmosā nogādāt uzreiz 22 dažādu valstu satelītus.
"Venta-1" projekta vadītājs Indulis Kalniņš no Brēmenes Lietišķo zinātņu universitātes skaidro satelītu sadursmes riskus: “”Venta-1” relatīvais ātrums, salīdzinot ar citām mašīnām, satelītiem, ir relatīvi neliels – apmēram divi kilometri stundā. Un pārējie no 22 satelītiem tiek atdalīti no indiešu nesējraķetes pēc neilga laika ar ievērojami lielāku ātrumu – pieci kilometri stundā. Un tad tiek veiktas kolīziju un sadursmju analīzes. Rezultātā bija skaidrs, ka “Ventai” un itāļu satelītam ir augsts risks sadurties ar citiem satelītiem.”
Kalniņš papildina, ka ir sazinājies ar indiešu kolēģiem, kas apstiprināja – nākamās nesējraķetes starts plānots septembrī vai oktobrī. Tad arī “Venta-1” varētu nokļūt Zemes orbītā. Viņš gan norāda, ka precīzu datumu pašlaik noteikt nevar, taču neesot šaubu, ka mūsu satelīts būs uz nākamās indiešu raķetes.
Izglītības un zinātnes ministrijā informē, ka satelīta ievadīšanai Kosmosā no valsts piešķirts 71 tūkstotis eiro. Līgumā ar Ventspils Augstskolu norādīts, ka projekts jāīsteno līdz novembra beigām. Ja tas netiks izdarīts, augstskolai nāksies summu atmaksāt valstij.
Ventspils Augstskolas vadošais pētnieks un projekta "Venta-1" koordinators Aigars Krauze cer, ka satelīta palaišana Kosmosā atlikta tikai uz dažiem mēnešiem. Viņš atgādina, ka satelīts tika izveidots 2011.gada vasarā un līdz pat pagājušajam gadam bija neveiksmīgi mēģinājumi nesējraķetes meklējumos Krievijā un Eiropā. Savukārt ar Indiju noslēgts līgums pērn.
Tāpat Krauze papildina, kādēļ vispār pašiem sava satelīta palaišana kosmosā ir nozīmīga: “Tas projekts nebeidzas ar palaišanu. No brīža, kad tas satelīts riņķos, studentiem būs darbs šeit – prast uztvert šos datus, prast raidīt komandas satelītam, prast datus atšifrēt.”
Uz Latvijas satelīta ierīkota arī automātiskā kuģu identifikācijas sistēma, kas palīdz no satelīta noteikt kuģu atrašanās vietas. Un tādai informācijai varētu būt arī komerciāla vērtība.
Vēstīts, ka Latvijas satelīts “Venta – 1” tapa kā izglītības projekts 2011.gadā. Satelītā ievietoja Automātiskās identifikācijas sistēmu (AIS), kas uztvertu kuģu orientēšanās signālus un tālāk tos noraidītu uz Ventspils Augstskolā izveidoto staciju. Papildus “Ventā” ievietoja kameru, kas uzņemtu zemes fotoattēlus. Bija plānots, ka satelīts orbītā nonāks tuvāko mēnešu laikā.
Taču 2016.gada pavasarī ziņots, ka satelīts tālāk par Vāciju aizvien nebija aizceļojis. Tolaik konflikts starp Latvijas un Vācijas partneriem bija samilzis tik ļoti, ka Latvijas puse apšaubīja, ka satelīts saglabājis savas sākotnējās funkcijas.
Arī šogad jūnijā atlika “Venta-1” nogādāšana Zemes orbītā. Lai gan to bija paredzēts veikt Indijas nesējraķetei, tomēr tika aprēķināts, ka sadursmes risks ar citiem satelītiem ir pārāk liels.