Pasaules diktāta rezultāti – ātrāki un precīzāki ar Rīgas jauniešu izstrādātu lietotni

Pievērs uzmanību – raksts publicēts pirms 1 gada.

Pasaules diktāts latviešu valodā ir izaicinājums, kuram tūkstoši cilvēku ar aizrautību nododas jau vairākus gadus. Šī gada, astotais pēc kārtas, diktāts būs iezīmīgs arī ar kādu jaunievedumu – par kļūdu labojumiem rūpēsies īpaša lietotne "Diktify", ar kuras iesaisti diktāta darbu kļūdu labošanā iecerēts būtiski saīsināt laiku, līdz diktāta dalībnieki uzzinās savu prasmju novērtējumu.

Jaunie programmētāji, Rīgas Valsts 1. ģimnāzijas absolventi Kristiāns Vinters un Rihards Kauliņš pēc Pasaules diktāta latviešu valodā lūguma divu mēnešu laikā izveidojuši lietotni "Diktify", kas fundamentālā līmenī salīdzina iesūtītos diktātus ar oriģināltekstu, atrod un kategorizē visas atšķirības. Lietotne sniedz iespēju aprakstīt katru kļūdu diktātā un nodrošina vispusēju kļūdu statistiku.

Šogad, pateicoties "Diktify", ikviens diktāta rakstītājs redzēs ne tikai savas kļūdas, bet arī aprakstus par tām.

Tas nozīmē, ka šogad Pasaules diktāta latviešu valodā komandai nevajadzēs labot katru diktātu individuāli mēneša laikā "Word" rediģēšanas režīmā, bet labojumi tiks veikti burtiski pāris dienās. Lietotnes izstrādātāji sola – nebūs arī cilvēkresursu neuzmanības dēļ pieļauto kļūdu labošanā.

"Pašu ideju mums piedāvāja Pāvils  [Rīgas Valsts 1. ģimnāzijas programmēšanas kluba vadītājs Pāvils Jurjāns]. Tas likās kā tehniski interesants izaicinājums," skaidro Kristiāns.

"Man ideja patika un likās labs veids, kā papildināt personīgo pieredzi.

Gluži vai "prasījās" kāds projekts, pie kura pastrādāt, vairot pieredzi programmēšanā," smaidot stāsta Rihards.

Programmēšanas klubs ir interešu izglītības daļa, un arī "Diktify" ir tapis no mācībām brīvajā laikā. Tas pašlaik ir bez atlīdzības nodots diktāta komandai. Vai iesaistoties ir bijusi arī komercializēšanas doma?

"Visupirms mums bija svarīgi saprast, vai mūsu koncepts strādā, vai tas darbosies. Ja tev nav ko pārdot, ir dīvaini prasīt par šo neko atlīdzību," attrauc Kristiāns.

"Mans uzskats ir līdzīgs – mēs vispirms gribējām pārbaudīt, vai tas, ko esam izdomājuši, darbosies, un idejas komercializēšana šajā posmā nav svarīga," piebilst Rihards.

"Esmu uzņēmējdarbībā jau vairāk nekā 20 gadus, un dažādā pieredze veidojusi visai "augstu latiņu" tam, kas būtu saucam par izgudrojumu. Personīgi novērtēju pieredzi kā vienu no vērtīgākajām lietām, kas man ir tikusi dota.  "Diktify" projekta gadījumā – tieši pieredze ir lielākais atalgojums mums visiem," stāsta programmēšanas kluba vadītājs Pāvils.

Viņš norāda, ka konkrētā lietotne nav jaunuzņēmuma rāmī ieliekama biznesa ideja, bet gan rīks, kura veidotājiem tā ir izcila platforma nākamajiem izaicinājumiem.

"Atpazīstamība, gūtās iemaņas, atzīme CV – šīs lietas, ja tiek gūtas tik agrā jaunībā, manuprāt "uzkrāj procentus". Un jau triju līdz piecu gadu garumā, un ir nozīmīgas nākotnes karjerā. Es esmu gandrīz pārliecināts, ka Kristians un Rihards neapstāsies pie pirmās pieredzes, ka ir radusies "izaicinājumu garša" un viņi arī turpmāk piedalīsies sabiedriskajos (un sabiedriski nozīmīgos) projektos," stāsta Pāvils.

Pasaules diktātu latviešu valodā Pāvils pats rakstījis četrus gadus, un viņu ieinteresējis process, kā notiek iesniegto darbu labošana. Ierasti paiet salīdzinoši ilgs laiks starp diktāta dienu un to mirkli, kad dalībnieki saņem vērtējumu.

"Es sazinājos ar diktāta komandu un ierosināju, ka labprāt piedāvātu mūsu ģimnāzijas jauniešiem tehnisko izaicinājumu, nesolot, ka izdosies, taču apsolot, ka noteikti mēģināsim. Pagāja kāds laiks, līdz noformējām komandu, kurai "Diktify" izaicinājums šķistu aizraujošs un kuri būtu gatavi pievērsties," norāda Pāvils.

Viņš arī atzīst, ka bijuši mēģinājumi piedāvāt risinājumu, taču interesenti padevušie pie pirmajiem šķēršļiem.

"Ar programmēšanas klubu ir citādi nekā ar uzņēmumu, kurā maksā algu. Tie ir skolēni. Viņu primārais fokuss ir cits," viņš piebilst.

"Tikai cilvēks ar īstenu degsmi, īstenu vēlēšanos gūt pieredzi izsitīsies. Tiesa, 1. ģimnāzijas iekšienē ir vieglāk atrast cilvēkus, ar kuriem kopā paveikt lietas. Man ir bijuši vairāki skolotāji, starp viņiem arī Pāvils, kuri palīdz tās intereses, kuras sevī jūti esam, virzīt tālāk un gūt pieredzi tajā virzienā, kas tev ir aizraujošs," stāsta Rihards, komentējot, vai "Diktify" rašanās ir "elitārās" galvaspilsētas skolas faktors.

"Es pats esmu Rīgas 1. ģimnāzijas absolvents un kā programmēšanas kluba vadītājs skolā atgriezos ar lielu nostalģiju. Pagāja laiks, kamēr es noformulēju šo apjausmu, ka vide, kuru es piedzīvoju skolā, bija "absolūti nenormāla" – jo šī telpa kalpo kā magnēts, kas piesaista pietiekami apsēstus cilvēkus, kuri atrod viens otru, dibina draudzību un dibina kopīgus projektus. Man pagāja kāds laiks, kopš aptvēru, ka draugi, ar kuriem kopā piedzīvoju programmēšanas mīlestības posmu, tā bija netipiska, neiespējama citur valstī. Manā ieskatā tas ir galvenais 1. ģimnāzijas pienesums – skola pilda "gīku magnēta" misiju," uzsver Pāvils.

Viņš norāda – šādu funkciju vēlākā izglītības ceļā pilda pasaules izcilības universitātes un tādi zinātnes centri kā MIT (Masačūsetsas Tehnoloģiju institūts (angļu: Massachusetts Institute of Technology, MIT)) un Stenforda (Stenforda Universitāte (angļu: Stanford University)) – kultivējot "izcilības elitārismu" – tieksmi pārvarēt izaicinājumus.

Paši jaunie programmēšanas entuziasti Pasaules diktāta uzdevumu pildīs pirmo reizi. Viņiem tas būs īpašs gads – ne tikai pārbaudot savas latviešu valodas prasmes, bet arī izstrādātā koncepta darbspēju.

Pasaules diktātu varēs vērot un rakstīt jau sestdien, 15. oktobrī, pulksten 12.10.

Kļūda rakstā?

Iezīmējiet tekstu un spiediet Ctrl+Enter, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Iezīmējiet tekstu un spiediet uz Ziņot par kļūdu pogas, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Saistītie raksti

Vairāk

Svarīgākais šobrīd

Vairāk

Interesanti