«Microsoft» plāns iegādāties datorspēļu gigantu – darījums uz monopola naža asmens

Pievērs uzmanību – raksts publicēts pirms 2 gadiem.

18. janvāra vēstījums no “Microsoft” satricināja ar savu vērienu. Tehnoloģiju gigants ziņoja, ka plāno iegūt vienu no lielākajiem datorspēļu zīmolu turētājiem, spēļu izstrādātāju “Activision-Blizzard”. Tiek izziņots par skaidras naudas darījumu teju 70 miljardu ASV dolāru apjomā, tātad – tā nav vienkārši uzņēmumu sapludināšana un kopdarbe, ilgtermiņā apmainoties ar akcijām, bet gan milzīgs līdzekļu iepludināšanas notikums spēļu industrijā.

Šis visupirms jau ir lielākais “Microsoft” ieguldījums pēdējā desmitgadē. Iepriekš vērienīgs darījums reģistrēts 2016. gadā, kad “Microsoft” ieguva profesionālo tīklotni – sociālo mediju platformu “Linkedin”, kopsummā par 26 miljardiem dolāru.

Tobrīd zvaigznes un biznesa situācija “Microsoft” nebūt nebija tik labvēlīga un “Linkedin” pirkums nozīmēja, ka lielā tehnoloģiju kompānija atdod 6,5% savas vērtības (uz darījuma noslēgšanas brīdi “Microsoft” tirgus vērtība tika lēsta ap 400 miljardiem) – ievērojamu summu, kuru virzīt attīstībai “pamatbiznesā”, vai arī kļūt par daļu no sociālo mediju platformu gigantiem.

"Microsoft" firmas zīme.
"Microsoft" firmas zīme.

Šodien satricinājumus izdevies pārvarēt vairāk nekā sekmīgi, un vizionāra Satjas Nadella vadībā “Microsoft” ir veselus 2,3 triljonus dolāru vērts, un šķietami milzīgais, spēļu un izklaides industrijas mērogiem patiesi kolosālais darījums ir vien ap 3% no milža “Microsoft”.

Darījums uz monopola naža asmens

Ja realizēsies plānotais darījums, 2023. gada beigās korporācija “Microsoft” kļūs par vadošo spēlētāju e-izklaides un datorspēļu jomā. Jāuzsver, lai gan “Microsoft” un datorspēļu izstrādātāji “Activision-Blizzard” ziņo par pirkšanas nodomu, tā kā abas puses tiek kotētas biržā, tad ASV Finanšu un tirgus komisijai būs sakāms savs vārds, ļaujot darījumam noslēgties  vai to apturot – tieši iespējamā monopolstāvokļa dēļ.

Ar šo darījumu “Microsoft” iegūst varenākās datorspēļu pasaules franšīzes un kopā ar jau esošo spēļu klāstu, kas pieder pašai korporācijai un spēļu atzaram “Xbox Game Studios”, tā, noslēdzoties darījumam, aptver nozīmīgāko tirgus daļu.

Vēl viena atsauce – lai gan pandēmijas laiks un aizvadītie divi gadi ir bijis spēļu un izklaides žanra “zelta laikmets” – kopējā spēļu industrijas vērtība, pārvēršot ASV dolāros, ir 175 miljardi.

“Microsoft” un “Activision-Blizzard” darījums ir 40% no koptirgus vērtības, un vārds “vērienīgs”, šo darījumu raksturojot, šķiet par maigu.

Izziņotā 70 miljardu darījuma kopsumma ir 18 reižu lielāka par “Activision-Blizzard” 2021. gada ieņēmumiem pirms nodokļu atskaitījumiem. Savukārt, darījumu noslēdzot, tas nodrošinātu “Microsoft” trešā lielākā datorspēļu uzņēmuma titulu, vērtējot paredzamo tīro peļņu.

Tirgus analītiķi izsaka minējumus, vai šis kārtējais “lielā kumosa” darījums, kuru veic “Microsoft”, nekļūs par liktenīgo kompānijai, kurai līdz šim izdevies izvairīties no politiķu negācijām un skrupuloziem antimonopola pārbaužu procesiem, lai gan pretstatā “Microsoft” vērienam citi tehnoloģiju giganti savu vadošo stāvokli centušies stiprināt ar daudziem, taču salīdzinoši maziem “iepirkumiem”.

“Google”, “Apple”, “Facebook” (“Meta”) un “Amazon” aizvien biežāk saņēmuši pārmetumus, ka, piemēram, tīmekļa reklāmas un mobilo datu pārvaldība tiek koncentrēta viena uzņēmuma kontrolē.

Spēļu un virtualitātes monetizācija

Ja darījums tomēr notiks un tiks realizēts, jāsaka, ka no gala datorspēļu patērētāja skatpunkta tas būs izcili. Jau šodien “Microsoft” savā “Xbox” ekosistēmā pilnībā mainījis pieeju kādreizējam līdzekļu pelnīšanas modelim. Tā vietā, lai maksātu par vienu datorspēli no 50 līdz 85 dolāriem, ar PC vai konsoles “Xbox” spēļu platformu “Gamepass” lietotājs piekļūst ap 100 datorspēlēm, maksājot fiksētu maksu 15 dolārus mēnesī.

Arī  “Activision-Blizzard” ar savām spēļu franšīzēm – īpaši populāro “World of Warcraft” – jau gadiem ilgi likuši akcentu uz “bezmaksas” spēli, ar abonēšanas maksu ik mēnesim un spēles mehānikā iebūvētiem rīkiem, lai progresu realizētu straujāk, pērkot spēles iekšējo valūtu, kuras krājumus var papildināt ar gluži ierastiem dolāriem no vecāku kredītkartes.

Virtualitātes jeb metaversa sliekšņi ir pārkāpti jau pirms kāda laika, un

viena no versijām varētu būt “Microsoft” vēlme nostiprināties šajā nākotnes tirgus segmentā, un spēļu industrija ir, iespējams, zinošākā virtuālu pasauļu būvniece.

Sabiedrības kaprīzes virtuālajā vidē, spēlējot stratēģijas spēles vai risinot mīklainus šifrus, ir tikai vēl viens veids, kā attālināties no reālās dzīves ietvara un šī ir gana perspektīva peļņas joma, kuru ieņemt milzim “Microsoft” varētu būt vairāk nekā svarīgi.

Runājot par kaprīzēm virtualitātē – kopš uzzinājām par popkultūras personības repera “Snoop Dog” aizraušanos ar virtualitātes projektiem un kriptovalūtām, un kādu cilvēku, kas samaksāja 450 tūkstošus dolāru, lai nopirktu virtuālu “zemes gabalu” līdzās virtuālajai nekurienei, kurā mājo reperis, fakts, ka “Microsoft” iegādājas “Activision-Blizzard” nešķiet tik neticams stāsts.

Kļūda rakstā?

Iezīmējiet tekstu un spiediet Ctrl+Enter, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Iezīmējiet tekstu un spiediet uz Ziņot par kļūdu pogas, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Saistītie raksti

Vairāk

Svarīgākais šobrīd

Vairāk

Interesanti