Rīta Panorāma

Igaunijā un Somijā gatavojas atcelt Covid ierobežojumus

Rīta Panorāma

Laika ziņas

Izstrādā e-studiju uztveres monitoringu

Latvijas zinātnieki izstrādājuši rīku, kā e-studijas padarīt labākas

Pievērs uzmanību – raksts publicēts pirms 2 gadiem.

Covid-19 pandēmija likusi lielu daļu mācību pārcelt uz digitālo vidi. Tomēr nereti tradicionālā e-izglītība nav pietiekami lipīga un interesanta. Faktiski tā kopē tradicionālās studijas, bet pasniedzējam ir grūti saprast, kas mācību laikā notiek ar studentiem. Latvijas zinātnieki izstrādājuši e-studiju uztveres monitoringa tehnoloģiju, kas ļauj šo procesu padarīt efektīvāku. 

Rīgas Tehniskās universitātes (RTU) Tālmācības studiju centrs jau 20 gadus strādā pie e-studiju tehnoloģijām un tā, kā šīs studijas padarīt labākas.

"E-studiju vidi mēs visi esam redzējuši. Parasti tā tomēr kopē tradicionālās studijas un kopē grāmatplauktu bibliotēkā. Sajūta ir, ka īsti nav tas, kas ir vajadzīgs.

Tradicionālā e-izglītība nav pietiekami lipīga. Mani mazbērni mācās "youtube.com", bet nemācās manus e-kursus," stāstīja RTU Tālmācības studiju centra direktors Atis Kapenieks.

Kamēr skolēni sēž klasē, tikmēr skolotājam ir iespējams redzēt, vai apmācāmie iesaistās mācību procesā. E-studiju vidē tas ir apgrūtinoši.

"Digitālā vidē ir daudz grūtāk. Var redzēt dažus aktīvākos, kas iesaistās, bet par pārējiem nav skaidrības, vai viņi vispār ir klāt, vai kaut ko dara, cik daudz viņi iemācās," atzina RTU Tālmācības studiju centra pētniece Iveta Daugule.

Latvijas zinātnieki radījuši jaunu zināšanu uztveres monitoringa tehnoloģiju, kas ļauj pasniedzējam mācību procesu padarīt efektīvāku, redzēt studentu sākotnējo sagatavotību un to, kā kursa laikā tie progresē. Sistēma arī parāda, vai kaut kas mācībās ir jāuzlabo.

"Ielikām tādus elementus, kas cilvēku pievelk pie šī kursa. Viņam gribas atbildēt uz dažādiem jautājumiem, gribas lasīt, viņš jūtas ieinteresēts, bet nejūtas sodīts, ja kaut ko izdara nepareizi,"  stāstīja Kapenieks.

Veicot darbības digitālā vidē, aiz katra no mums paliek pēdas. Uztveres monitoringa tehnoloģija analizē šīs pēdas.

"Ieguvums ir tas, ka mēs uzreiz redzam digitālās pēdiņas. Redzam, ja kāds kaut ko nav sapratis, viņam ir bijis par grūtu vai ir bijis par vieglu. Tad uz nākamo nodarbību jau var koriģēt un pastrādāt ar tām lietām, kas nav saprastas pirmajā," teica Daugule.

"Pētām algoritmus, kā padarīt labāku mācību procesu studentam un pasniedzējam. Šie lielie dati un mākslīgais intelekts, kas pats prot tos apstrādāt un analizēt, nodrošina to, ka pasniedzējas darbs tiek atvieglots un apmācāmā cilvēka darbs tiek atvieglots. Vairs nav jāanalizē, to izdara mākslīgais intelekts. Viņš redz, kur ir kļūdas, kur ir vājās vietas un kur vajadzētu palīdzēt un kaut ko pamainīt," stāstīja RTU Tālmācības studiju centra zinātniskā asistente Guna Jākobsone-Šņepste.

Uztveres monitoringa tehnoloģija jau ir izmēģināta gan pieaugušo izglītībā, gan ar skolēniem. Ārvalstu eksperti to jau atzinuši par labu risinājumu. Ļoti iespējams, nākotnē šī tehnoloģija būs ietverta daudzās jo daudzās e-studijās.

Kļūda rakstā?

Iezīmējiet tekstu un spiediet Ctrl+Enter, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Iezīmējiet tekstu un spiediet uz Ziņot par kļūdu pogas, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Saistītie raksti

Vairāk

Svarīgākais šobrīd

Vairāk

Interesanti