Latvijas kultūras mantojums digitāli un koplietošanas transporti vienā kartē. Tehnoloģiju ziņas

Pievērs uzmanību – raksts publicēts pirms 1 gada.

Digitālajiem gardēžiem Latvijas Radio raidījums "#DigitālāsBrokastis" piedāvā iknedēļas tehnoloģiju TOP. Iepazīsties ar aizvadītās nedēļas spilgtākajiem tehnoloģiju pasaules notikumiem un produktiem!

#DigitālāsBrokastis

#DigitālāsBrokastis

"Radio Naba" un "Latvijas Radio 1" raidījums "Digitālās Brokastis" - Tava iknedēļas tehnoloģiju ziņu deva. Tehnoloģijas, digitālā kultūra un trendi, gadžeti un to apskati, kā arī sociālo tīklu jaunumi. Tiešraidē "Digitālās Brokastis" dzirdamas "Radio Naba" un "Latvijas Radio 1" ēterā katru piektdienas rītu 10.05.

Podkāsta formātā raidījums klausāms visās lielākajās straumēšanas platformās:

1. Latvijā arvien vairāk digitalizē kultūras mantojumu

Latvijas Nacionālā bibliotēka (LNB) kopā ar partneriem izveidojusi vienotas piekļuves pakalpojumu Latvijas kultūras mantojuma saturam tiešsaistē. Ikvienam interesentam būs pieejama Digitālā kultūras mantojuma platforma, kas ļaus vienuviet aplūkot tūkstošiem digitalizētu tekstu, skaņas un videoierakstu, karšu, kultūras pieminekļu datu, fotonegatīvu un citu materiālu no muzeju, arhīvu un bibliotēku krājumiem.

Projekta rezultātā Latvijas iedzīvotājiem būs pieejama virkne dažādu materiālu, kas līdz šim glabājušies muzejos vai arhīvos un ko digitalizējuši projekta dalībnieki.

Piemēram, interesentiem būs pieejami 150 000 fotonegatīvu, 976 000 lappušu teksta dokumentu un 275 000 minūšu skaņas un video materiālu no LNB krājumiem.

No teksta materiāliem LNB digitalizējusi grāmatas un periodikas izdevumus, kā arī Latvijas muzejos glabātus teksta materiālus un Nacionālā kultūras mantojuma pārvaldes (NKMP) uzkrāto dokumentāciju par valsts aizsargājamiem kultūras pieminekļiem. LNB ir uzsākusi arī grāmatu portāla gramatas.lndb.lv un periodikas portāla www.periodika.lv pilnveidošanu plašākām satura atklāšanas iespējām.

Nacionālā kultūras mantojuma pārvalde pieminekļu uzmērīšanas rezultātā ieguvusi precīzus kultūras pieminekļu dokumentēšanas materiālus, kurus iespējams izmantot kultūras pieminekļu saglabāšanā un atjaunošanā. NKMP turpina arī Kultūras pieminekļu pārvaldības informācijas sistēmas "Mantojums" pilnveidošanu, attīstot to par sadarbības platformu informācijas, konsultāciju un pakalpojumu saņemšanai.

Latvijas Nacionālais arhīvs (LNA) savukārt piedāvā interesentiem restaurētas latviešu režisoru animācijas, dokumentālās filmas un īsmetrāžas spēlfilmas, kas pēc restaurācijas pieejamas LNA digitālajā krātuvē www.redzidzirdilatviju.lv.

Kultūras informācijas sistēmu centrs (KISC) fiksējis 30 kultūras norises (www.diva.lv), izveidojis 15 nemateriālā kultūras mantojuma vērtību videoklipus un subtitrus (nematerialakultura.lv) un digitalizējis Latvijas Radio un Latvijas Televīzijas arhīva materiālus. Tāpat projekta ietvaros Latvijas sabiedrībai digitālā formātā kļuvuši pieejami 50 000 muzeju priekšmetu (www.nmkk.lv).

Šī gada pavasarī tika atklāta industriālajam mantojumam veltīta digitālā kolekcija industria.lndb.lv, kuras būtisku satura daļu veido projektā digitalizēti muzeju priekšmeti, LNA dokumenti, kinohronikas un fotogrāfijas, rasējumi un citi materiāli no LNB. Šī ir Eiropā pirmā šāda apjoma starpinstitucionāla digitālā kolekcija par rūpniecības vēsturi.

No 14. oktobra ir pieejama arī jauna digitāla karšu kolekcija kartes.lndb.lv, kurā glabājas gandrīz 4000 digitalizētu karšu, plānu un atlantu no LNB krājuma. Karšu pārlūkā ir iekļautas vairāk nekā 100 ģeoreferencētas kartes no 17. gadsimta kartēm līdz dažādiem mūsdienu ģeotelpisko datu slāņiem.

Savukārt Digitālā bibilotēka www.digitalabiblioteka.lv, kas būs sabiedrībai redzamākā Digitālā kultūras mantojuma platformas daļa, tiek būtiski pilnveidota, lai nodrošinātu vienotu meklēšanu iepriekš minēto iestāžu, muzeju un daudzu citu satura turētāju digitālajos krājumos. LNB kopā ar partneriem veido to par vienotas piekļuves pakalpojumu Latvijas kultūras mantojumam tiešsaistē, kā arī attīsta iespējas mūsdienīgām izziņas vajadzībām un ikdienas atklājumiem. 

2. Latvijas studenti radījuši mobilo lietotni medijpratības veicināšanai "Ziņderis"

Latvijā tapusi jauna mobilā programma "Ziņderis", kas palīdzēs attīstīt medijpratību jeb prasmi atmaskot viltus ziņas. Komunikācijas eksperti norāda, ka nepatiesu ziņu izplatīšanās ir aktuāla problēma visā pasaulē, atzīstot, ka medijpratības ziņā Latvija uz Baltijas valstu fona ir pēdējā vietā.

Līdzīgi kā dažādos iepazīšanās portālos, kur meklē virtuālās saderības, jaunajā mobilajā lietotnē "Ziņderis" var meklēt ziņu saderību ar avotiem. Datubāzē ir 400 dažādas ziņas, ko programmas veidotāji ne tikai atlasīja no vietējiem un ārvalstu medijiem, bet arī izdomāja paši, tādējādi radot viltus ziņas.

"Patiesībā viltus ziņas nozīmē to, ka kāds mūs māna, un cilvēkam ir nepatīkami sajust to, ka viņš tiek apmānīts," skaidro Rīgas Stradiņa universitātes asociētā profesore un "Ziņdera" projekta vadītāja Ilva Skulte, kura arī norāda, ka tagadējie mediji liedz cilvēkiem kontrolēt informācijas apjomu un plūsmu. Neapzinādamies nepatiesās informācijas iespaidu, cilvēki ļoti bieži nenovērtē savu medijpratību.

Viltus ziņu globālai problēmai piekrīt ASV organizācijā IREX, kas palīdzēja izveidot minēto lietotni. Organizācijas Baltijas medijpratības programmas vadītājs Kaspars Rūklis atzīmē, ka Latvijā medijpratības veicināšanā notiek daudz pasākumu, taču, atsaucoties uz pētījumiem, Baltijas valstu mērogā Latvija ir pēdējā vietā: "Jāpievērš varbūt lielāka uzmanība spējai ātrāk reaģēt arī auditorijai, kas informāciju pārsvarā iegūst krievu valodā, arī jauniešu auditorija, kas mazāk izmanto kvalitatīvos tradicionālos medijus, biežāk cieš no dezinformācijas, jo saņem informāciju sociālajos medijos, kur tā netiek vienmēr pārbaudīta un profesionāli sagatavota."

Lietotne "Ziņderis", kas veicināšot medijpratību, cilvēkiem būšot pieejama jau drīzumā. Lietotni varēs izmantot dažāda vecuma cilvēki, jo īpaši tā varētu būt noderīga skolēniem un studentiem, kuri ikdienā informāciju patērē daudz, vēstīja sabiedrisko mediju portāls LSM.

3. Vienā kartē apvieno Latvijas koplietošanas transporta sniedzēju piedāvājumu

Latvijas jaunuzņēmums "VUUMLY" vienuviet apkopojis teju visus Latvijā pieejamos koplietošanas pakalpojumus, palīdzot lietotājiem ātrāk un ērtāk atrast un izvēlēties koplietošanas transporta līdzekļus. Platformā ir pieejama informācija par "Bolt", "CarGuru", "CityBee", "Fiqsy", "NextBike", "OX Drive", "Ride" un "Skok" transportlīdzekļiem, un drīzumā atbalstīs arī "Tuul" e-skrejriteņus. Pakalpojums pamatā darbojas Rīgā, taču arī citviet Latvijā, kur pilsētās pieejami transporta koplietošanas pakalpojumi, tie uzrādīsies kartē.

Lietotne testa režīmā ir izvietota "Google Play" veikalā. Drīzumā paredzēta arī iOS lietotnes publicēšana. Kā skaidro Jana Golubeva, "VUUMLY" līdzveidotāja, lietotne strādā pēc vienkārša principa – aktivizē viedtālruņa lietotnē savu lokāciju un atrodi kartē tuvāko pieejamo ierīci. Savukārt tālāk jau rezervāciju ir jāveic pakalpojuma sniedzēja lietotnē. Lietotne var noderēt tiem lietotājiem, kas izmanto vairāk kā vienu koplietošanas transportu.

"VUUMLY" (iepriekš pazīstams arī kā "Scouter") ir Latvijas jaunuzņēmums, kas piedāvā mobilitātes pakalpojumu agregrāciju. Uzņēmums ir inovācijas kustības "VEFRESH" un EIT "Urban Mobility Regional Innovation Scheme Hub Latvia" rīkotā inkubatora dalībnieks un arī jaunuzņēmuma atbalsta programmas dalībnieks, ziņoja vietne "Kursors".

4. "Manchester City FC" debitē ar futbola snieguma trekeri "CityPlay"

Futbola klubs "Manchester City FC" kopā ar uzņēmumu "Playermaker" izlaidis jaunu, valkājamu futbola snieguma mērīšanas ierīci "CityPlay", kas vienkopus spēlētājam parāda dažādus futbola treniņa datus. Ierīce, kas jau līdz šim izmantota kluba akadēmijā, pēc kluba pārstāvju teiktā, sniedz atzīmi spēlētājam par tā kritiskajām futbola prasmēm, piemēram, viena piesitiena piespēlēm, driblingu, spēlētāja skriešanas ātrumu un izveicību.

"CityPlay" sensoru spēlētājs valkā uz futbola apaviem, un tas ir sapārots ar īpaši izstrādātu lietotni, kas arī sīkāk paskaidrojot dažādu datu nozīmi. Papildus datiem lietotne piedāvājot arī treniņu aktivitātes, kuras spēlētājs var praktizēt vai nu vienatnē, vai ar komandas biedriem. Kā skaidro Jorgina Baskets, kluba Futbola izglītības direktors, sensoru un lietotni "Mancherster City FC" līdz šim ir testējis tā futbola akadēmijā, tāpēc ar pārliecību klubs beidzot to debitē plašākai publikai, lai paplašinātu futbola treniņu metodoloģiju.

Atlēti, protams, vienmēr meklē veidus, kā iegūt konkurences priekšrocības pār citiem, tai skaitā piemēri redzēti tās pašas Anglijas "Premier League" ietvaros. "Whoop", "Oura", "Garmin", "Polar" vai "Coros" ir tikai daži no zīmoliem, kurus spēlētāji izmanto, lai iegūtu papildu ieskatu savā treniņu un spēles procesā, vēstīja vietne "The Verge".

"CityPlay" sensors un lietotne strādā pēc abonēšanas principa, kur par noteiktu maksu lietotājs iegūst gan ierīci, gan servisu, kas ir arvien pamanāmāka prakse ierīču ražotāju vidū.

5. "Google" un "Renault" jaunās partnerības mērķis – programmatūrā balstītas automašīnas

Tehnoloģiju uzņēmums "Google" un autoražotājs "Renault" paziņojuši par sadarbības turpināšanu arī turpmāk, lai tālāk izstrādātu tās auto programmatūras platformu, kas balstīta uz "Google Android Automotive" operētājsistēmu. Vienošanās, kas skars franču autoražotāja četrus zīmolus "Renault", "Facia", "Alpine" un "Mobilize", paredz, ka "Google" būs viņu izvēlētais mākoņpakalpojumu sniedzējs, citiem autoražotājiem balstoties uz "Amazon Web Services".

Ja starp uzņēmumiem agrāk noslēgtā sadarbība paredzēja galvenokārt "Android" izmantošanu mašīnās, tad jaunās vienošanās rezultātā "Google" un "Renault" izstrādās auto digitālo dvīni ar mākslīgā intelekta integrāciju "vieglākai un nepārtrauktai jaunu pakalpojumu integrācijai transportlīdzeklī un jaunu automašīnas borta programmatūras un ārpus borta lietojumprogrammu izveidei", ziņojuši uzņēmumu pārstāvji.

Uzņēmumi cer nākotnē palielināt tās reāllaika diagnostikas spējas, lai savlaicīgi vadītājam ziņotu par apkopes nepieciešamību. Tāpat vadītāji varēs arvien vairāk pielāgot automašīnas iestatījumus atbilstoši savam braukšanas stilam, biežāk apmeklētajām vietām vai elektroauto uzlādes punktiem. Tas varētu nozīmēt arī individualizētākus apdrošināšanas piedāvājumus.

Kļūda rakstā?

Iezīmējiet tekstu un spiediet Ctrl+Enter, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Iezīmējiet tekstu un spiediet uz Ziņot par kļūdu pogas, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Saistītie raksti

Vairāk

Svarīgākais šobrīd

Vairāk

Interesanti