Latvijā ražotā saules tricikla debija Ķīpsalā

Pievērs uzmanību – raksts publicēts pirms 7 gadiem.

No 13. līdz 16. oktobrim Ķīpsalā notiks 12. starptautiskā enerģētikas, energoefektivitātes, infrastruktūras un vides tehnoloģiju izstāde „Vide un enerģija 2016”, kurā varēs iepazīties ar energoefektivitātes, energoapgādes, vides tehnoloģiju un infrastruktūras uzlabošanas risinājumiem un atjaunojamās enerģijas resursu efektīvu izmantošanu. Viens no interesantākajiem eksponātiem izstādē solās būt unikāls Latvijā ražots saules tricikls – ar saules enerģiju un kāju muskuļu spēku darbināma pārvietošanās ierīce.

“Doma par saules velosipēdu automātiski ienāca prātā, kad pludmalē ieraudzīju elektrisko velosipēdu. Ar akumulatoru darbināmais velosipēds var noripot vidēji 35 kilometrus (km), un tad jau ideja, ka akumulatoru braukšanas laikā varētu papildināt ar elektrību no saules baterijas, mani vairs neatstāja,” tricikla ideju komentē Latvijas Universitātes Cietvielu fizikas institūta zinātnieks Dr. Jānis Kleperis, kura vadībā tapa saules tricikla prototips.

Novērtējot Saules enerģijas potenciālu un neizsmeļamību, trīs Latvijas Universitātes Cietvielu fizikas institūta jaunieši – Artis Volkovs, Artūrs Gruduls, Mārtiņš Vanags – kopā ar vecākajiem kolēģiem – konstruktoru Jāni Straumēnu un inženieri Vladimiru Ņemcevu – elektrovelosipēda rumbas motoru iemontēja pašu konstruētā tricikla aizmugurējā ritenī, un kājām lika ražot elektrību, griežot pedāļus velotrenažiera ģeneratoram. Papildu elektrisko enerģiju triciklam dod divi 100 W monokristāliska silīcija saules bateriju paneļi, kas izvietoti uz tricikla jumta.

“Ātrums saules triciklam nav liels, un uzrāviens nevar konkurēt ar iekšdedzes dzinēju, toties pašapziņa braucējam gan ir liela, jo pārvietošanās notiek tikai ar videi draudzīgu enerģiju un pilnīgi autonomi,” komentē izgudrotāji. Saules tricikla ātrums var sasniegt 21 km/h, tas sver 85 kilogramus, pašizmaksa pagaidām 850 eiro.

Uz jautājumu – kas un kur ikdienā varētu izmantot triciklus? – zinātnieks Dr. Jānis Kleperis nevilcinoties atbild: “Praktiskai izmantošanai ir jāuztaisa tricikls ar motoriem visos trīs riteņos, vēl jāuzstāda 200 W saules paneļi, četras (2+2) sēdvietas, un tad tas būs lielisks pārvietošanās transports tūristiem, piemēram, lielu parku apskatei vai kūrortpilsētās Jūrmalā, Palangā.”

Izstādē „Vide un enerģija 2016” interesenti varēs ne tikai apskatīt latviešu izgudrojumu, bet arī pavizināties ar to pa izstāžu centra halli, izmantojot uzkrāto Saules enerģiju.

Pasaulē elektriskie velosipēdi dokumentēti jau sen – to skices var atrast vairākos Amerikas 1890. gadu patentos. Piemēram, patents ar numuru 552 271, kas izdots Ogdenam Boltonam junioram (Ogden Bolton Jr) 1895. gada 31. decembrī, apraksta velosipēdu, kuram priekšējā riteņa rumbā iemontēts 6 polu suku līdzstrāvas motors.

Ar saules bateriju paneļiem gaisma tiek pārvērsta elektrībā, un tie kļuva pieejami pēc 1954. gada 25. aprīļa, kad laboratorija “Bell” paziņoja par pirmajām silīcija saules baterijām. Tikai gadu vēlāk “General Motors” demonstrēja pirmo elektrisko saules mašīnu. Savukārt par pirmo saules elektrovelosipēda izgudrotāju uzskata Tokijas Denki universitātes profesoru Masaharu Fudžitu (Masaharu Fujita) (ap 1977. gadu).

Izstādē īpaša uzmanība veltīta videi draudzīgam transportam – atsevišķā ekspozīcijā būs aplūkojami vairāki dažādu ražotāju elektroautomobiļi, elektrovelosipēdi un uzlādes stacijas. Ekspozīciju organizē Bezizmešu mobilitātes atbalsta biedrība sadarbībā ar Ceļu satiksmes drošības direkciju.

Vienlaikus Ķīpsalā notiks arī starptautiskā būvniecības, remonta un interjera izstāde „Māja. Dzīvoklis 2016” un nekustamā īpašuma, darījumu un investīciju izstāde „Realty & Investment 2016”. Visu izstāžu apmeklējums – ar vienu ieejas biļeti.

Izstādes darba laiks: 13.–15. oktobris 10.00–18.00; 16. oktobris 10.00–17.00

Kļūda rakstā?

Iezīmējiet tekstu un spiediet Ctrl+Enter, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Iezīmējiet tekstu un spiediet uz Ziņot par kļūdu pogas, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Saistītie raksti

Vairāk

Svarīgākais šobrīd

Vairāk

Interesanti