Rīta Panorāma

Slovākijas Augstajos Tatros ledus skulptūru festivāls

Rīta Panorāma

Laika ziņas

No skolas diskotēkām līdz pašbraucošiem auto

Latvijā rada tehnoloģijas pašbraucošajiem automobiļiem

Pievērs uzmanību – raksts publicēts pirms 1 gada.

Pašbraucošo auto tehnoloģu izstrāde sadarbībā ar tādiem ražotājiem kā "Volvo", "Audi", "BMW", "Maserati", "Škoda" – tāda ir Elektronikas un datorzinātņu institūta vadošā pētnieka Kaspara Ozola ikdiena. Iespējams, nākotnē ikviena automašīnas būs aprīkota ar Latvijā radītām un pilnveidotām tehnoloģijām

Kaspara Ozola ceļš uz zinātni aizsākās bērnībā, laikā, kad viņš kopā ar tēvu palīdzēja savā pamatskolā organizēt diskotēkas.

"Kopā ar tēvu taisījām pastiprinātājus, taisījām mikseru pultis. Tajā laikā aparatūra bija dārga. Uztaisīt pašam bija daudz vienkāršāk, lētāk, un, ja godīgi, ne mazāk slikti," stāstīja Elektronikas un datorzinātņu institūta vadošais pētnieks Kaspars Ozols.

Pēc vidusskolas pabeigšanas Kaspars devās studēt elektroniku Rīgas Tehniskajā universitātē. Tālāk jau ceļš veda uz Elektronikas un datorzinātņu institūtu.

"Zinātnē viņš ir ļoti radošs. Viņam patīk apgūt jaunas lietas, nebaidās no jaunām tematikām dažādos projektos. Pieiet ļoti droši, zina, nebaidās. Ja vajadzēs, iemācīsies un apgūs, un spēs izdarīt," Ozolu raksturoja Elektronikas un datorzinātņu institūta direktors Modris Greitāns.

"Kaspars ir labākais organizētājs, ko es pazīstu. Ja vajag ballītes, viņš to noorganizēs, visus draugus sasauks, un viss notiks.  Kā zinātnieks, ja vajag, lai projekts vai kaut kāds zinātnisks virziens virzītos uz priekšu, viņš to noorganizēs, visus sasauks, visu sakārtos," pauda Robotikas un mašīnuztveres laboratorijas vadītājs Roberts Kadiķis.

Pētījumu virzieni, ar ko Kaspars strādā, ir dažādi. Kādu laiku institūtā nodarbojies ar elektroauto tehnoloģiju izstrādi, konkrētāk – strādājis pie bateriju, piedziņas un komunikāciju sistēmām. Šobrīd viņš kopā ar kolēģiem rada tehnoloģijas pašbraucošajiem automobiļiem.
 
"Sākām darbu pie "Auto drive" projekta, kas bija tehnoloģijas attiecībā uz savstarpējo mašīnu komunikāciju, lai mašīnas var savā starpā sazināties, pieņemt kopīgus lēmumus satiksmē, piemēram, kā šķērsot krustojumu vai kā veidot rāvējslēdzēja principu un nodrošināt drošu komunikāciju starp automašīnām. Tālāk sākām strādāt pie tehnoloģijām, kas ir domāts apkārtējās vides uztverei, ar kamerām, radariem un citām tehnoloģijām, lai tad atpazītu apkārtējo vidi,"stāstīja Ozols.

Tehnoloģiju izstrāde un pētījumi notiek sadarbībā ar autobūves industriju.

"Mēs sadarbojamies ar tādiem lielajiem ražotājiem kā "Volvo", "Audi", "BMW", "Maserati", "Škoda". Tie visi ir mūsu partneri. Kopā realizējam Eiropas ambīcijas attiecībā uz nākotnes pašbraucošajiem auto," pastāstīja Ozols.

Kaspars skaidro, ka šobrīd kopā ar kolēģiem institūtā strādā pie tehnoloģijām, kas reāli uz ielas, visdrīzāk, parādīsies nākamo piecu līdz 15 gadu laikā: "Visvairāk mani aizrauj iespējas strādāt plecu pie pleca ar Eiropas TOP līmeņa zinātniekiem. Aizrauj tas, ka mēs varam radīt jaunas lietas un ka mēs varam radīt lietas, kas noder apkārtējiem, sabiedrībai."

Iespējams, tieši Kaspara un viņa komandas radītās tehnoloģijas nākotnē būs visos pašbraucošajos auto, nodrošinot to, lai tās droši varētu pārvietoties apkārtējā vidē, atpazīstot gan dažādus objektus, gan ceļa zīmes un marķējumus, gan luksoforu signālus.

Kļūda rakstā?

Iezīmējiet tekstu un spiediet Ctrl+Enter, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Iezīmējiet tekstu un spiediet uz Ziņot par kļūdu pogas, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Saistītie raksti

Vairāk

Svarīgākais šobrīd

Vairāk

Interesanti