Dienas ziņas

Bijušie "Naukšēnu" audzēkņi klaiņo un zog

Dienas ziņas

Latvijā cer attīstīt kvantu tehnoloģiju jomu

Pievērs uzmanību – raksts publicēts pirms 1 gada.

Lai atbalstītu zināšanu apguvi, prasmes un tehnoloģijas, kas saistītas ar kvantu fizikas teorijas praktisko pielietojumu, Latvijā izveidota Kvantu iniciatīva.

Eksperti pauž – Latvija var lepoties ar spējīgiem zinātniekiem kvantu jomā. Taču iespējas mācīties, pilnveidoties un realizēt pētniecības potenciālu patlaban ir ierobežotas. Lai katrs varētu atrast sava talanta pielietojumu kvantu jomā, nepieciešami uzlabojumi.

Eiropas Savienība pēdējo desmit gadu laikā tehnoloģiju jomā ir sākusi ievērojami atpalikt no diviem lieliem spēlētājiem – Ķīnas un ASV. Tā norāda Eiropas Parlamenta deputāts Ivars Ijabs, vienlaikus uzsverot, ka Eiropas Savienība patlaban nopietni pievērsusies tam, lai pārvarētu šo radušos plaisu.

"Tieši tādēļ domāju, ka kvantu fizika, kur tikko diviem eiropiešiem no trim Nobela prēmijas laureātiem piešķīra prēmiju par kvantu tehnoloģijām un kvantu datoriku, ir tas virziens, kurā Eiropa var iegūt milzīgu izrāvienu, jo ir skaidrs, ka tā ir nākamā lielā revolūcija tehnoloģijās," spriež Ijabs.

"Latvijas lielā prioritāte ir, lai mūsu gaišās galvas, kuras tieši kvantu jomā ir izcilas ne tikai Eiropas, bet arī pasaules līmenī, iegūtu gan atbilstošu atbalstu, gan arī atbilstošu finansējumu."

Latvijas zinātnei atbalsts ir viens no zemākajiem Eiropā. Tādēļ kvantu jomas atbalstam izstrādāta Latvijas Kvantu iniciatīva.

"Praktiski tas nozīmē, ka mēs gribam, lai izcilība kvantu jomā, ar ko mēs lepojamies uz āru, lai tai būtu praktiska pievienotā vērtība pēc iespējas plašākam augstskolu, laboratoriju un uzņēmumu lokam Latvijā. Primārais mērķis un produkcija priekš Latvijas ir četri studiju moduļi LU, RTU studiju programmās, specifiski par kvantu lietām," stāsta Latvijas Universitātes (LU)  profesors Vjačeslavs Kaščejevs.

Viņš norāda, ka svarīgi ir ne vien veicināt iespējas izglītoties Latvijā, bet arī palīdzēt atgriezties mājās tiem speciālistiem, kuri šobrīd gūst pieredzi ārzemēs, lai viņi savu pētniecisko potenciālu var realizēt arī dzimtenē.

LU profesors Andris Ambainis pauž, ka Latvija var lepoties ar izcilību kvantu pētniecībā vairākās jomās. Vēl viens Kvantu iniciatīvas mērķis – palīdzēt šīm jomām attīstīties kopā.

"Otra jauna lieta, ko mēs attīstīsim, ir eksperimentālā kvantu fizika zemās temperatūrās.

Mums ir bijusi izcila teorētiskā pētniecība Vjačeslava Kaščejeva vadībā, ir laiks arī sākt eksperimentus šajā jomā," uzskata Ambainis.

Pētnieki par nozares potenciālu Latvijā ir noskaņoti optimistiski. Taču nepieciešams papildu finansējums, lai attīstītu studiju programmas un pētniecības iespējas.