Sadaļas Sadaļas

Latviešu jaunuzņēmēji zina, ko stāsta bites, kosmoss un pilsētas kartē atrodamie dati

Latvijā ir auglīga vide, lai savas idejas pārvērstu uzņēmējdarbībā, pārliecināti trīs tehnoloģiju jaunuzņēmumu pārstāvji, kuri ne tikai rada unikālus risinājumus, bet arī aktīvi domā par savu produktu eksportu. Saskatot līdz šim neizmantotas iespējas, Latvijā tapuši viedie bišu stropu svari, kosmosa laikapstākļu pētīšanas nanosatelīti un datu analītikas rīks “Roibox”, kas pārvērš tūkstošiem anonimizētu datu vienību vizuāli saprotamā veidā.

Ar bitēm nekad neko nevar zināt 

Uzņēmums “BeeSage” radījis viedos svarus un bišu stropu uzraudzības sistēmu, kas palīdz biškopjiem iegūt informāciju par viņu stropos notiekošajiem procesiem. Idejas līdzautors Rū Vikmanis stāstīja, ka šo sistēmu var salīdzināt, piemēram, ar viedpulksteni "Apple Watch", ko lieto cilvēki. Biškopim pienāk informācija par to, vai ienesuma laikā medus telpa ir pietiekoši liela, kāda ir temperatūra, bišu kustība stropā.

“Tā ir kā meteoroloģiskā stacija pašam savā dravā”, komentēja viens no “BeeSage” izveidotājiem.

“Bišu saime ir sarežģīts un gudrs organisms, varētu teikt, pat mehānisms; biškopība ir arī man pašam jauna aizraušanās un nodarbošanās, man patīk redzēt kā mijiedarbojas tehnoloģijas un tradīcijas, kas ir spēcīgas šajā nozarē,” pauda Rū Vikmanis.

Ideja par “BeeSage” radusies “LMT IoT hakatonā” pirms aptuveni pusotra gada. Tur Rū saticis arī elektronikas inženieri Ģirtu Kaģi un biškopi Jāni Kronbergu. 

Trijatā nolēmuši iepazīt un attīstīt ideju par uzraudzības sistēmas sensoriem. “Apjautājot biškopjus, izrādījās, ka gandrīz 90% nav nekad lietojuši kādas papildierīces, lai iegūtu datus par saviem stropiem,” stāstīja Vikmanis.

Viedie svari informē, kad strops ir pilns ar medu, ko ir svarīgi zināt, jo ziedēšanas laikā bites strādā ļoti aizņemti un nes tik, cik var atnest. Ja stropā vairs nav vietas, tad biškopis neiegūst tik daudz medus, cik patiesībā varētu. Ar “BeeSage” palīdzību biškopjiem iespējams novērot arī to, cik spēcīgas ir viņu bišu saimes.

Rū Vikmanis atklāja, ka ir būtiski pieslīpēt produktu pašmāju tirgū, pirms to laiž tālāk pasaulē, lai gan, protams, domas par eksportu ir. “BeeSage” vēlas iegūt atsaucību “savā vidē”. “Ideju mums ir daudz, bet elektronikas procesu izpēte un izstrāde aizņem daudz laika un citu resursu. Mēs vēl esam tikai pašā ceļa sākumā,” sacīja “BeeSage” vadītājs.

“Viens no noteicošajiem faktoriem, kāpēc vispār sāku domāt par bišu uzraudzības sistēmām, lai gan pirms tam nebiju saistīts ne ar tehnoloģiju biznesu, ne biškopību, ir tas, ka man vienmēr ir interesējusi daba, tās aizsardzība. Domājot par sava produkta izstrādi, svarīgi piedomāt pie tā, lai pašiem ir interesanti,” pauda Rū Vikmanis.

Kā kosmosa laikapstākļu izziņa palīdz cilvēkiem uz Zemes?

Uzņēmums “Mission Space” ir pievērsies kosmosa laikapstākļu pētniecībai, izmantojot nanosatelītus. Ksenija Moskaļenko, uzņēmuma līdzdibinātāja, komentēja, ka procesi, kas notiek kosmosā, ietekmē arī Zemes iedzīvotājus, piemēram, Saules izraisītas ģeomagnētiskās vētras.

Šis tehnoloģiju jaunuzņēmums pievērsies tam, ko līdz šim darījušas “kosmosa izpētes lielvalstis”, piedāvājot ātrākus un lētākus risinājumus.

Uzņēmuma izstrādātā tehnoloģija ietver dažādus sensorus un mašīnmācīšanās algoritmus, kas analizē kosmosa laikapstākļus. “Kāpēc ir svarīgi zināt, kas notiek kosmosā? Lai paredzētu un novērstu dažādus kaitējumus, kas var notikt. Tas var ļaut ietaupīt miljoniem eiro, ko citādi nāktos iztērēt seku likvidēšanai. Piemēram, mēs savlaicīgi varam novērot elektrotīklu padeves pārtraukumu riskus,” skaidroja Moskaļenko.

Jaunuzņēmēja atzina, ka ilgstoši šī nozare tikusi nepienācīgi novērtēta, bet informācija, ko var iegūt, izmantojot “Mission Space” tehnoloģijas, palīdzētu daudzām un dažādām industrijām, piemēram, aviokompānijām, dzelzceļa uzņēmumiem, apdrošināšanas kompānijām.

“Mūsu uzņēmuma līdzdibinātāja Artjoma Akselroda tēvs Dmitrijs Akselrods ir ar vairāk nekā 30 gadu ilgu pieredzi satelīttehnoloģiju izstrādē, kā arī viņš līdzdarbojies nozīmīgos satelītu projektos pēdējo 20 gadu laikā,” pastāstīja Ksenija. Nenoliedzami viņam bijusi liela ietekme uz “Mission Space” izveidi un darbību. Piesaistot uzņēmēju Alekseju Pospehovu, tika nodibināts kosmosa tehnoloģiju jaunuzņēmums.

“Mission Space” pārstāve atzina, ka līdz šim ir izveidojusies laba sadarbība ar Latvijas kosmosa kopienu, piemēram, Latvijas Kosmosa Industrijas Asociāciju. “Atbalsts noteikti ir jūtams, tāpēc iesaku arī citiem pārvērst savas idejas reālos projektos. Mēs ticam, ka palaist satelītu ar Latvijas karogu kosmosā nav nekas nereāls,” par nākotni domājot, runā Ksenija Moskaļenko.

Sadalīt visu pasauli rūtiņās un atrast īsto vietu reklāmai

“Tas, ko mēs ar “Roibox” palīdzību darām, ir datu analīzes pārtulkošana cilvēkiem saprotamā veidā,” pastāstīja uzņēmuma līdzdibinātājs Jēkabs Endziņš. Izmantojot savu un komandas finanšu tehnoloģiju pieredzi un zināšanas, “Roibox” ir izstrādājuši jaunu metodi, kā noteikt reklāmu mērķauditorijas. Viņu metode ietver visas pasaules sadalīšanu kvadrātkilometru lielās rūtiņās un datu analīzi par katru šādu kvadrātu atsevišķi, ņemot vērā vairāk nekā desmit tūkstošus datu vienību.

“Roibox” izmantojams gan digitālajā mārketingā, gan datu tirgošanā.

Jēkabs Endziņš komentēja: “Datu analīze ir milzīgs izaicinājums. Mēs gribam radīt produktu, ko var izmantot arī mazi uzņēmumi, bez milzīgiem resursiem un lielām zināšanām par tehnoloģijām.”

“Visu Rīgu var sadalīt aptuveni 300 tādos kvadrātkilometru lielos laukumos. Zināms arī, ka dažādās zonās dzīvo dažādi cilvēki, tā pati Dzirnavu iela sākas klusajā centrā, bet beidzas jau Latgales priekšpilsētā. Ja ir zināms, kas katrā kvadrātā notiek, kādi muzeji, veikali, kādas izklaides iespējas, kādas skolas, kādas aptiekas utt. tur ir, tad mēs varam labāk saprast, kas tur notiek. Reklāmas devējam tas sniedz milzīgu palīdzību, lai optimizētu savas reklāmas izmaksas, lai atrastu, kur ir tie lietotāji, kuriem viņi interesē,” iezīmēja Jēkabs Endziņš.

Datu ieguves avoti par katru kvadrātkilometru ir dažādi, piemēram, valsts iestāžu apkopota informācija un informācija par e-komercijas transakcijām. “Mums ir būtiski, lai dati ir 100% legāli, tad tos varam arī vizualizēt un nodot tālāk mūsu klientiem,” sacīja “Roibox” idejas līdzautors. Uzņēmums šobrīd aktīvi domā par ASV tirgus apgūšanu, piedāvājot saviem klientiem arī dažādas stratēģijas, veidojot sinerģiju ar reklāmas nozari.

Jēkabs Endziņš, komentējot atbalstu un iespējas jaunuzņēmumiem Latvijā, minēja: “Spējīgs cilvēks vienmēr atradīs darbu un risinājumu; ir jāmēģina, ir jāapzinās sava vērtība arī biznesa tirgū. Plika ideja ir nulles vērta, vērtība ir tajā, ko cilvēks ar šo ideju izdara.”

Kļūda rakstā?

Iezīmējiet tekstu un spiediet Ctrl+Enter, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Iezīmējiet tekstu un spiediet uz Ziņot par kļūdu pogas, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Tehnoloģijas un zinātne
Dzīve & Stils
Jaunākie
Interesanti

Informējam, ka LSM portālā tiek izmantotas sīkdatnes (angļu val. "cookies"). Turpinot lietot šo portālu, Jūs piekrītat, ka mēs uzkrāsim un izmantosim sīkdatnes Jūsu ierīcē. Uzzināt vairāk

Pieņemt un turpināt