Digitālās brokastis

Viedtālruņa Samsung Galaxy A53 apskats #DigitālāsBrokastis

Digitālās brokastis

Ierīces vājredzīgajiem

Ziņu topā: hakeru uzbrukums Inbox, Starlink ienācis Latvijā un Sony jaunākās austiņas

Kiberuzbrukums «Inbox.lv», «Starlink» Latvijā un plāni par «Netflix» tiešraidēm. Tehnoloģiju ziņas

Digitālajiem gardēžiem Latvijas Radio raidījums "#DigitālāsBrokastis" piedāvā iknedēļas tehnoloģiju TOP. Iepazīsties ar aizvadītās nedēļas spilgtākajiem tehnoloģiju pasaules notikumiem un produktiem!

#DigitālāsBrokastis

"Radio Naba" un "Latvijas Radio 1" raidījums "Digitālās Brokastis" - Tava iknedēļas tehnoloģiju ziņu deva. Tehnoloģijas, digitālā kultūra un trendi, gadžeti un to apskati, kā arī sociālo tīklu jaunumi. Tiešraidē "Digitālās Brokastis" dzirdamas "Radio Naba" un "Latvijas Radio 1" ēterā katru piektdienas rītu 10.05.

Podkāsta formātā raidījums klausāms visās lielākajās straumēšanas platformās:

1. Hakeri ievērojami traucē "Inbox.lv" platformas darbību

Pirmdien, 16. maijā, īsi pēc pusnakts vietne "Inbox.lv" piedzīvoja lielāko kiberuzbrukumu tās pastāvēšanas vēsturē, un tas turpinājās kādu laiku, sociālajos tīklos vēstīja vietnes pārstāvji. Šķiet, nedēļas beigās vismaz Latvijas teritorijā e-pasta kastītes ir pieejamas. Uzbrukums izpaudās kā "Inbox.lv" pakalpojumu traucējums, proti, daudziem lietotājiem nebija pieejas e-pastam, failiem, kalendāram, foto un video galerijām.

"Inbox.lv" valdes priekšsēdētāja Andis Griķis skaidroja, ka tas ir izkliedētais pakalpojuma atteikuma uzbrukums, ko plašāk raksturo angliskais termins DDoS (Distributed denial of service). Proti, mērķim uzbrūk ar viltus tīmekļa vietnes ielādes pieprasījumiem no vairākiem avotiem, kas parasti ir viena uzbrucēja kontrolēti, tādējādi panākot lielāku portāla noslodzi.

Pēc Griķa teiktā, šādi uzbrukumi var apgrūtināt pieeju datiem, tai skaitā e-pastam, kalendāram, failiem, foto un video, taču šie dati ir drošībā.

2. "Starlink" internets pieejams daļā Latvijas

Īlona Maska uzņēmuma "SpaceX" satelīta interneta serviss "Starlink" paplašinājis savu darbību vēl 32 pasaules valstīs, vēstīja portāls "The Verge". Tai skaitā – daļā Latvijas. Kā liecina uzņēmuma interneta pieejamības karte, interneta pārklājums ir pieejams pusē Latvijas, t.sk., Liepājā, Kuldīgā, Saldū, Tukumā, Jelgavā, Rīgā, Ogrē, Jēkabpilī, Madonā, Rēzeknē, Daugavpilī.

No pārklājuma šķietami izpaliek Ziemeļkurzeme, liela daļa Vidzemes, kā arī Krāslava. Savukārt pārējā Latvijas daļā, kā liecina "Starlink" karte, internets būs pieejams 2023. gada 1. ceturksnī.

Cik ātrs ir "Starlink" internets?

Uzņēmums sola 100–200 megabitus sekundē (Mb/s) lielu lejupielādes ātrumu. Kā liecina Kristapa Skuteļa un "TestDevLab" mērījumi, tad ar antenu bija iespējams iegūt 138 Mb/s lielu lejupielādes ātrumu un 23,6 Mb/s lielu augšupielādes ātrumu, kas šķietami varētu būt pietiekams gan videozvaniem, gan straumēšanas servisu izmantošanai, gan spēļu spēlēšanai tīklā.

3. "Sony" jaunākās skaņu slāpējošās austiņas "WH-1000XM5" un "Linkbuds S"

Tehnoloģiju uzņēmums "Sony" izziņojis divas jaunas skaņu slāpējošas austiņas. Savas 1000x sērijas jaunāko produktu – ausis nosedzošās "WH-1000XM5", kā arī "Linkbuds" vārdu pārņēmušas, arī jaunās "Linkbuds S" austiņas, kuras ievietojamas ausī ar silikona uzmavu palīdzību.

"WH-1000XM5" austiņu, iespējams, pamanāmākais jauninājums ir pārveidotais dizains: izvelkamu stīpiņu vietā šaurāki, izvelkami kātiņi, kā arī austiņas ir ne līdz galam salokāmas.

Funkcionāli, protams, uzņēmums sola uzlabojumus vairākās jomās – gan austiņu spēja pielāgoties videi, kurā lietotājs atrodas, gan telpiskums, gan mūzikas slāpēšana sarunu laikā, kā arī akumulators, kas spēs darboties līdz pat 30 stundām.

Interesants solījums ir austiņu spēja ar USB lādētāju trīs minūšu laikā uzlādēties līdz līmenim, kas nodrošinās trīs stundu ilgu darbību.

Ja "Linkbuds" austiņas "lielījās" ar inovatīvu skaņu caurlaidīgu dizainu, tad "Linkbuds S" tieši pretēji – nosedz auss kanālu, nodrošinot skaņu slāpēšanu.

To pievienotā vērtībā, pēc uzņēmumā atklātā, ir to vieglums un ērtība – viena austiņa sver nieka 4,8 gramus. Eleganti mazais austiņu izmērs pārsteidz ar savu jaudu – tajās iepakota ne tikai skaņu slāpēšana, bet arī 5 milimetru skaņas draiveri izteiktiem basiem un vokāliem. Austiņas spējot "izdzīvot" sešas stundas un vēl 14 stundas tās nodrošinās ar kastītes uzlādi.

4. Botu dēļ Īlons Masks nobremzējis "Twitter" pirkšanas darījumu

Aizvadītās nedēļas beigās Īlons Masks "Twitter" paziņojis, ka viņa 44 miljardu dolāru vērtais "Twitter" iegādes darījums ir "īslaicīgi apturēts", līdz miljardieris saņems vairāk informācijas par viltus profilu īpatsvaru, ziņoja portāls "Delfi".

Paziņojuma dēļ "Twitter" akciju cena pirmstirdzniecības sesijā saruka par 20%. "Twitter" savos jaunākajos ceturkšņa rezultātu komentāros minēja, ka viltus vai surogātpasta profilu skaits 2022. gada pirmajā ceturksnī veidoja mazāk nekā 5% no ikmēneša ikdienas aktīvajiem lietotājiem ceturkšņa laikā. Tomēr nupat uzņēmums paziņojis, ka jaunākajām aplēsēm piemērojis "nozīmīgu noapaļošanu" un patiesais skaitlis varētu būt lielāks.

5. Latvijā bloķē sociālos tīklus "Vkontakte" un "Odnoklassniki"

Nacionālā elektronisko plašsaziņas līdzekļu padome (NEPLP) lēmusi Latvijā ierobežot vairākas Krievijas sociālo tīklu platformas, pavēstīja NEPLP vadītājs Ivars Āboliņš. Saistībā ar Eiropas Savienības (ES) noteiktajām sankcijām NEPLP lēma Latvijā ierobežot "Vkontakte" ("vk.com"), "Odnoklassniki" ("ok.ru") un "Moi mir" ("my.mail.ru") darbību.

Lēmums pieņemts, jo NEPLP rīcībā esot pierādījumi tam, ka platformas atrodas Jurija Kovaļčuka un Vladimira Kirijenko īpašumā un kontrolē.

Pret minētajām personām ir vērstas ES sankcijas saistībā ar Ukrainas teritoriālās integritātes, suverenitātes un neatkarības graušanu.

6. "Meta" prezentējis tā vīziju par miksēto virtuālo realitāti

Tehnoloģiju uzņēmums "Meta" dalījies ar tā nākotnes iecerēm augstas klases virtuālās realitātes brillēm no projekta "Cambria". Uzsvars šajā projektā ir uz miksētu virtuālo realitāti, ļaujot cilvēkam būt un redzēt vidi sev apkārt, bet tajā pašā laikā tajā ievietot un aizpildīt to ar virtuālās realitātes elementiem.

Unikālā pievienotā vērtība no "Cambria" būtu teju pilnvērtīgi krāsaina attēla projekcija, lai daudz vairāk sapludinātu realitāti ar metaversu.

"Meta Presence Platform" esošās "Quest" briļļu ierīces spēj attēlot objektus pelēkos toņos, bet "Cambria" projekts to vēlas mainīt. Kā īsā prezentācijā skaidroja uzņēmuma ģenerāldirektors Marks Zakerbergs, pielietojumi tam ir ļoti plaši – sākot no vairākiem darba monitoriem turpat reālajā biroja vidē, līdz pat fitnesa instruktoram, kurš pēkšņi parādās tavu acu priekšā mājas sporta zālē. "Cambria" apslēptā pievienotā vērtība varētu būt tās spēja reālajā vidē daudz labāk identificēt objektus, lai virtuālās realitātes elementi ar tiem mijiedarbotos, nevis konfrontētu.

7. "Netflix" strādā pie tiešraižu ieviešanas straumēšanas platformā

Video straumēšanas platforma "Netflix" strādā pie tiešraižu straumēšanas paplašināšanas, cerot tuvākajā laikā piedāvāt skatītājiem gan stāvizrādes, gan koncertus. Tiešraižu straumēšana varētu pavērt iespējas rādīt šovus tiešraidē, kā arī piedāvāt skatītāju balsošanu šovu laikā.

Kamēr "Netflix" vēl testē tiešraižu rādīšanu, "Disney+", kurš drīzumā būs oficiāli pieejams arī Latvijā, jau ir izmēģinājis savu roku tiešraidēs, dzīvajā translējot aizvadīto ASV Kinoakadēmijas balvas "Oskars" balvu pasniegšanas ceremoniju.

"Disney" plāno tiešraidē rādīt arī populāro deju šovu "Dancing With the Stars", kura Latvijas adaptāciju arī esam redzējuši ar nosaukumu "Dejo ar zvaigzni".
 

8. Bezpilota kravas kuģis veic 790 kilometru garu maršrutu

Bezpilota kravas kuģis Japānā veicis 790 kilometru garu maršrutu, kuģa vadībā 99% laika neiesaistoties cilvēkiem. Maršruts kuģi veda caur vienu no noslogotākajiem kuģniecības rajoniem Japānā – Tokijas līci. 750 tonnas smago kuģi vadīja programmatūra, kas izstrādāta Izraēlā bāzētajā uzņēmumā "Orca AI", vēstīja portāls "Kursors".

Maršrutu veica kravas kuģis "Suzaka", un pārbrauciens ilga 40 stundas. Kuģi uz priekšu vadīja programmatūra, lai tas sasniegtu savu galamērķi Tsumatsusakas pilsētā, šķērsojot ļoti noslogoto Tokijas līci. Braucienu esot uzraudzījuši cilvēki, kuri bija gatavībā pārņemt kontroli, ja gadījumā kuģis un programmatūra netiktu galā.

Izmēģinājuma rīkotāji norādīja, ka kuģošanas laikā "Suzaka" veica 107 izvairīšanās manevrus bez cilvēka iesaistes, bet kopumā kuģis izvairījās no aptuveni 400-500 peldlīdzekļiem, kas vienlaicīgi atradās ūdenī Tokijas līcī.

9. Bite sadarbībā ar "Ericsson" paplašinās savu 5G bāzes staciju tīklu

Informācijas un komunikācijas tehnoloģiju pakalpojumu sniedzējs "Bite" un Zviedrijas telekomunikāciju aprīkojuma ražotājs "Ericsson" noslēguši darījumu par 5G tehnoloģijas ieviešanu. Tas paredz, ka gada laikā "Bite" izbūvēs 200 jaunas 5G bāzes stacijas, nodrošinot 5G tīkla pārklājumu Rīgā, Pierīgā un lielākajās Latvijas pilsētās, kur novērots visstraujāk augošais pieprasījums pēc mobilā interneta un tīkla noslodze.

"Kopā ar "Biti" mēs nodrošināsim liela ātruma un zemas latentātes 5G iespējas cilvēkiem un uzņēmumiem Latvijā un Lietuvā. [..] 5G paver jaunu, novatorisku iespēju pasauli, kas nemanāmi integrēsies nozarēs un nodrošinās pilnībā pārveidotus pakalpojumus un jaunu pieredzi patērētājiem," uzsvēra "Ericsson" vadītāja Ziemeļeiropā un Centrāleiropā Dženija Lindkvista.

10. Viena eiropieša dati dienā tiek pārdoti tālāk 376 reizes

Īrijas Pilsoņu Brīvību padomes veiktajā pētījumā atklājies, ka katru dienu interneta lietotāju dati tiek nodoti tālāk simtiem reižu, uzņēmumiem vairāksolot par reklāmu laukumiem. Vidēji viena eiropieša dati tiek padoti tālāk aptuveni 376 reizes, turpretī viena amerikāņa dati tiek izmantoti pat 747 reizes dienā. Pētījumam izmantota 30 dienu datu kopa no "Google" datu plūsmas, ziņo BBC.

Dati tiek kopīgoti starp brokeriem, kas darbojas reāllaikā to personu vārdā, kuri vēlas ievietot sludinājumus, kad tīmekļa lapa tiek ielādēta kādam lasītājam. Paši reklāmās minētie zīmoli neesot iesaistīti. Informācija par ierīci, atrašanās vieta un cita informācija, piemēram, iepriekšējās apmeklētās vietnes un to tēma tiekot izmantota, lai nodrošinātu pēc iespējas atbilstošāku lasītāju solītāja vajadzībām.

Tas viss notiek automātiski, sekundes daļā, un tā ir vairāku miljonu dolāru nozare. Personu identificējoša informācija nav iekļauta, taču kampaņas dalībnieki apgalvoja, ka dalītais datu apjoms joprojām ir privātuma pārkāpums.

Kļūda rakstā?

Iezīmējiet tekstu un spiediet Ctrl+Enter, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Iezīmējiet tekstu un spiediet uz Ziņot par kļūdu pogas, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Svarīgākais šobrīd

Informējam, ka LSM portālā tiek izmantotas sīkdatnes (angļu val. "cookies"). Turpinot lietot šo portālu, Jūs piekrītat, ka mēs uzkrāsim un izmantosim sīkdatnes Jūsu ierīcē. Uzzināt vairāk

Pieņemt un turpināt