Zināmais nezināmajā

Augstpapēžu kurpes, šņorzābaki, kedas - apavu vēsture un mode

Zināmais nezināmajā

Ar īpašiem kūdras filtriem kuģošanu Baltijas jūrā varētu padarīt tīrāku

Kā ceļo skaņa?

Kā veidojas sprādzienam līdzīgie trokšņi lidmašīnu virsskaņas lidojumos. Skaidro fizikas skolotājs

Vasaras sākumā Talsu novadā satraukumu radīja sprādzienam līdzīgi trokšņi, kurus radīja iznīcinātāja treniņlidojumi – trokšņi rodas, jo brīdī, kad lidmašīna lido ātrāk par to, kā izplatās skaņas vilnis, radot skaņas triecienvilni, Latvijas Radio raidījumā "Zināmais nezināmajā" skaidroja Tukuma Raiņa Valsts ģimnāzijas fizikas skolotājs Valdis Zuters. 

Fizikas skolotājs atzina, ka patiesībā viņu šādi notikumi priecē, jo cilvēki tad vairāk pievēršas fizikai, gribot iegūt skaidrojumu.

Lai izskaidrotu, kāpēc bija dzirdams šāds it kā sprādziens, jāatceras pamata lietas par skaņu, norādīja skolotājs. "Skaņa ir kaut kādas svārstības. Visvienkāršākais ir iedomāties vilni uz ūdens. Mēs kaut ko iemetam ūdenī un uz visām pusēm izplatās koncentriski viļņi.

Ar skaņu ir līdzīgi – mums ir kāds skaņas avots un ap to telpā izplatās viļņi, un kādā brīdī nonāk līdz mūsu ausīm," skaidroja Zuters. 

Šie viļņi uz visām pusēm iet vienādi, bet tiklīdz skaņas avots, šajā gadījumā lidmašīna, sāk kustēties, situācija sāk mainīties. Ja lidmašīna lido mūsu virzienā un izstaro viļņus, tad priekšā stāvošos viļņus, ko pati izstaro, tā it kā pati sāk arī ķert. 

"Tajā brīdī, kad lidmašīna noķer savu vilni katru reizi, kad to izstaro jeb sasniedz skaņas ātrumu, tad saka, ka tiek pārsniegta šī skaņas barjera. Tur reāli nav barjeras, bet tajā brīdī skaņa vairs uz priekšu netiek sūtīta, jo lidmašīna lido ātrāk uz priekšu, nekā skaņu var izsūtīt," stāstīja fizikas skolotājs. 

Momentā, kad lidmašīnas skaņas ātrumu pārsniedz, skaņa tiek koncentrēta tās aizmugurē, – tādā kā konusā. Būtībā tā iziet cauri nosacītajai skaņas robežai, un skaņa paliek aiz tās. 

"Tad visa skaņas enerģija, kas iepriekš tika izsūtīta visā telpā, uz visām pusēm, – tagad tā radītā skaņa koncentrēta aiz lidmašīnas, lokālākā telpas apgabalā, un tas veido triecienvilni.

Principā skaņas vilnis tiek sablīvēts koncentrētā telpas apgabalā. Tad, kad tas nonāk līdz mūsu ausīm, tas ir pamatīgs, liels būkšķis," norādīja Zuters. 

Viņš skaidroja, ka skaņas ātrums, kas tiek pārsniegts, ir apmēram 340 metri sekundē, taču skaņas ātrums gaisā var būt atkarīgs no temperatūras un atmosfēras blīvuma, tāpēc skaitlis ir aptuvens. 

Nozīme ir arī tam, cik augstu lidmašīna lido, jo šie triecienviļņi izplatoties pamazām zaudē savu enerģiju. Tad, kad lidmašīna ir augstāk, enerģija izplatoties iet arvien vairāk telpā un izkliedējas. Līdz ar to, jo augstāk ir lidmašīna, jo triecienvilnis mūsu ausīm liksies mazāks. 

Kļūda rakstā?

Iezīmējiet tekstu un spiediet Ctrl+Enter, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Iezīmējiet tekstu un spiediet uz Ziņot par kļūdu pogas, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Vairāk

Svarīgākais šobrīd

Vairāk

Interesanti

Informējam, ka LSM portālā tiek izmantotas sīkdatnes (angļu val. "cookies"). Turpinot lietot šo portālu, Jūs piekrītat, ka mēs uzkrāsim un izmantosim sīkdatnes Jūsu ierīcē. Uzzināt vairāk

Pieņemt un turpināt