Aculiecinieks

Aculiecinieks: «Reinis Bērziņš - nometņotājs»

Aculiecinieks

Aculiecinieks: «Latvieši Ņujorkā»

Aculiecinieks. iPhone Fotogrāfiju skola

Kā fotografēt ar «iPhone» jeb miljoniem vērts bizness no Āgenskalna

Emīla Pakārkļa izveidotajai “iPhone Photography School” pērn bija 5,2 miljonu eiro liels apgrozījums. Šogad viņa komanda no “iPS MEDIA” cer to dubultot. Kad klienti uzzina, ka uzņēmums ir no Latvijas, viņi ir patīkami pārsteigti.

Šūpuļtīklā ar zeķēm kājās

“iPS MEDIA” birojā ir ļoti mājīgi. Gaišas telpas, divi griestos iekarināti šūpuļkrēsli, koši sarkani “pufi”, kuros pārsēsties, ja apnīk strādāt pie galda. Daudz grāmatu angļu valodā.

“Tā kā esam apmācību kompānija, mums pašiem visu laiku ir jāmācās”, skaidro Uģis Balmaks, uzņēmuma vadītājs. “Tāpēc darbinieki var pasūtīt jebkuru grāmatu no “amazon.com”. Mēs to apmaksājam. Ar noteikumu, ka izlasa”, Balmaks smejas. Birojā visi staigā zeķēs. Ielas apavi paliek mazajā priekštelpā. Pusdieno kopā. Pusdienas apmaksā uzņēmums. Kopā dodas ceļojumos.

Liekas neticami, ka šis miljonu bizness izaudzis kopmītnēs.

Emīls studēja Nīderlandē un rūpīgi apsvēra, vai tieši internetā nav atrodama kāda vēl neaizpildīta niša. Lieta, kas nestu naudu. “Fotogrāfijā ir divas lielas grupas ar bildēm.  Viena ir tā, ko angliski sauc par “snapshots”. Bilde, ko uzņem “uz ātro”. Tādas bildes ir vairākumā.  Bet tas, ko mēs klientiem mācām, ir nevis kā taisīt ātri, bet “uzfotografēt” kaut ko tiešām skaistu, kam ir estētiska vērtība un emocionāla vērtība. Un par ko pašiem ir prieks,” stāsta Pakārklis.

Tieši tā viņš sāka. Lasīja, ko par fotogrāfiju raksta citi: kādus padomus iesaka. Tad devās laukā un bildēja. Labākos foto publicēja savā blogā un stāstīja, kā to panācis.

Sekotāju skaits auga. Tad kāds ārzemēs satikts cilvēks ieteicis piedāvāt kursu par maksu. Emīls pārdeva ideju par kursiem, vēl pirms pats mācību kurss bija izveidots. Viņš izgatavoja materiālus par to, kādi kursi būs un piedāvāja veikt iemaksu. “Pats sev uzliku limitu. 5000 dolāru. Ja tik daudz savākšu, ir vērts tērēt trīs līdz sešus mēnešus, kamēr šādu kursu uztaisa. Es šo naudu savācu. Ar uzviju,” klāsta Emīls.

“My name is Emils Pakarklis...” tā angliski sākas gandrīz ikviens video, kurā Emīls stāsta, kā ar “iPhone” labāk nobildēt ainavu, pilsētvidi vai ko citu. Liela daļa šo padomu ir bezmaksas. Bet, ja grib zināšanas iegūt vairāk, jāmaksā. Cilvēki to ir gatavi darīt. Pārsvarā otrpus okeānam.

Emīla bezmaksas video pamācības ir viegli uztverami un labi saprotami klipiņi: gribi nobildēt kaut ko? Atrodi citu skatu punktu. Noliecies. Pakāpies augstāk. Protams, viss ir angļu valodā. Dažkārt pat kursu pircējiem no Latvijas ir šoks, uzzinot, ka to, ko viņiem māca, “ ražo”  tepat, Rīgā, Āgenskalnā. “ Kad uzzina, ka esam no Latvijas, tad ir pārsteigti. Patīkami pārsteigti!” atzīst Uģis Balmaks.

No kojām līdz 5,2 miljoniem eiro

Ienākot birojā, vispirms redzama siena, kas nolīmēta ar klientu atsauksmēm.

Tur ir ielūgumi uz foto izstādēm, kas tapušas pēc šo kursu noklausīšanās.

Ir apsveikumu kartiņas un pateicības vārdi. Arī “neatprečots” čeks no kāda 93 gadus veca amerikāņa, kurš neesot mācējis samaksāt par kursiem internetā, taču tik izmisīgi gribējis tos nopirkt, ka atsūtījis čeku uz Latviju aploksnē. “Lūdzu, jums čeks, lūdzu, lūdzu, iedodiet man piekļuvi! Diemžēl Latvijā šo čeku nevar izņemt. Bet tas mums ir atgādinājums - cik ļoti cilvēks ir gribējis mūsu kursu!” norāda Balmaks.

Selfijus jeb pašbildes gan viņi taisīt nemāca. Bet izskatās, ka pieprasījums varētu būt liels. “Vienmēr vajag paeksperimentēt ar citiem skatu punktiem un veidiem, kā nobildēt,” stāsta Emīls. Viņš dabā rāda, kā iegūt sniegpulkstenīšu tuvplānu. ”Un noteikti jāuzņem vairākas bildes, lai ir, no kā izvēlēties. Lai var atrast pašu labāko,” stāsta Pakārklis. 

“Viss sākās Emīla kojās. Bez nekādiem līdzekļiem, bez nekā.

Pagājušajā gadā mūsu apgrozījums bija 5,2 miljoni eiro. Šogad mēs ceram to dubultot,” “iPS MEDIA” vadītājs Uģis Balmaks neko neslēpj.

Šeit ir darbs

Vēl viens šī gada mērķis ir atrast sešus jaunus darbiniekus. “Mēs meklējam pašus labākos. Talantīgākos no talantīgākajiem.

Mūsu mērķis ir būt labākajiem fotogrāfijas apmācībā pasaulē. To mēs gribam trīs līdz piecu gadu laikā sasniegt,”

saka Balmaks.

Piecas uzņēmuma vērtības jeb pamatprincipi:

Pabeidz, ko esi iesācis

Seko datiem, nevis viedokļiem

Cīnies par mūsu standartiem

Lepojies ar to, ko Tu dari

Dari mazāk, sasniedz vairāk

Viņš rāda pie sienas piestiprinātus uzņēmuma mērķus. “Uz šo gadu, lai to izdarītu, ir apgrozījuma mērķis, ko gribam dubultot un mēs gribam nolīgt sešus cilvēkus, gribam ievērojami izaugt. Mēs jau esam desmit. Bet mums vajag analītiķus. Ar analītisku domāšanu, kuri var veikt aprēķinus un pieiet visam no datu puses. Mums vajag cilvēkus, kuri spēj uztaisīt skaistus video, lai varam parādīt, kā skaisti fotografēt. Vajag cilvēkus, kas var izstāstīt par fotogrāfiju un kas ir fotogrāfijas eksperti.” 

Balmaks uzsver, ka šis ir darbs, kurā katru dienu ir jāmācās: “Vispirms jau te ir personīgā izaugsme.

Darbs ir grūts, nozare mainās ātri, ātrāk nekā citas.

Nav tā, ka var iemācīties un ar to arī strādāt, jāsaprot, kā lietas notiek un kas mainās. Bet mums ir forša darba vieta. Ofisā ir forši. Pusdienas pa brīvu. Dators, kādu gribi.”

Puse darba dienas ir angļu valodā. Visas sapulces ir angliski, jo tiešsaistē pievienojas darbinieki no Filipīnām. Vasarā darbā atgriezīsies arī mājas lapas redaktore no Anglijas, kura šobrīd rūpējas par nesen dzimušajiem dvīnīšiem.

“Klientu atbalsts mums ir no Filipīnām. Jo Latvijā klientu atbalsta darbs nav tik prestižs.

Jauni cilvēki uz to skatās kā uz pirmo soli. Mums tas nav izdevīgi, ja viņi pastrādā gadu un aiziet. Filipīnās šāda tipa darbu izvēlas paši ambiciozākie,” norāda Pakārklis. Darbs ar klientu ir šī uzņēmuma stūrakmens. Uģis Balmaks: “Miljoniem cilvēku katru mēnesi mūs skatās un lasa. Ja tu nāc uz darbu, kas palīdz miljoniem cilvēku, tad ir tāds… “wow, ir vērts nākt”! Mēs strādājam uz pasaules tirgu.”

Puse Cukerbergam

“Kad cilvēks meklē internetā kaut ko, saistītu ar “aifona” fotogrāfiju, bieži vien tieši mūsu mājas lapa būs pirmais rezultāts, kas viņiem tiks parādīts. Tā mēs atrodam vienu lielu daļu cilvēku. Otra lielā daļa ir caur “Facebook” reklāmām. Jā, mēs tērējam lielu naudu šajās “Facebook” reklāmās. Un katru reizi, kad mēs pārdodam kursu, lielākā daļa no tās naudas tiek “Facebook”. To nopelna [“Facebook” dibinātājs] Marks Cukerbergs, ne mēs,” stāsta Pakārklis.

“Un tad liekas, kāpēc mums to darīt? Tas nav loģiski? Bet šādā veidā tiek sasniegti daudz vairāk cilvēki. “Facebook” ir lielākā sabiedrības daļa. Viņi tur dienā pavada ļoti daudz laika. Savukārt “Facebook” par cilvēkiem zina ļoti, ļoti daudz,” viņš saka.

Balmaks uzsver, ka pārliecinoši visvairāk klientu ir no ASV.

“Interesanti, ka tie ir vecāka gadagājuma klienti. Tipisks klients ir 60 gadīga sieviete no ASV. Jā un daudziem tas ir pārsteigums. Kā tad tā? Daudziem liekas, ka jauniešiem tas būtu svarīgi. “Aifons” un kā tad tā?” viņš saka.

Izrādās, gados jaunāki “aifona” lietotāji visus foto knifus “izkož” paši. Viņi nav gatavi maksāt par 8 stundu kursu 97 ASV dolārus un vēl pildīt mājasdarbus. Toties cilvēki gados un pensijā gan. Viņi tieši priecājas, ka viņiem to pasniedz šādi, glīti sapakotu.

“Kad cilvēki iet pensijā, viņiem ir vairāk brīvā laika un vairāk brīvas naudas. Vismaz Amerikā. Tad viņi ir gatavi ieguldīties kādā jaunā hobijā un maksāt par to,”

stāsta Balmaks.

Emīls gan uzsver, ka ar grāmatām un interneta mācību video nereti gadās, ka labi uzsāktais tiek pamests novārtā. “Cilvēki nopirks, bet neizlasa. Tā statistika ir bēdīga. Ar interneta apmācībām ir tas pats. Lai tas tā nebūtu, mēs konstanti atgādinām: “Hej, tu uzzināsi šo un šo, turpini mācīties”,” norāda Emīls.

“Gandrīz katrai lekcijai klāt ir mājas darbs. Un šie mājas darbi nav jādara obligāti, bet mēs ļoti iesakām, lai cilvēki dara,” saka Pakārklis. “Izmantot šīs zināšanas, lai uzņemtu 10 fotogrāfijas un labāko no tām ielādēt mūsu “Facebook” grupā internetā. Tas organizēts tā, ka citi studenti, kuri ir tajā pašā kursa vietā, komentē to un atstāj padomus. Kā to varētu darīt labāk un kas ir izdevies, un kas nav izdevies. Tipiska lieta, ko mēs dzirdam no saviem klientiem ir, “hej, pirms es biju tavā kursā, mans “feisbuks” bija pilns ar politiku un cilvēkiem, kuri strīdas. Kopš esmu tavā kursa, man “feisbuks” ir pilns ar fotogrāfijām. Visticamāk, ka tā ir daudz labāk. Gan viņiem, gan mums - cilvēkiem, kas to visu organizē,” viņš piezīmē.

Foto apmācības kursi, kurus nopērk pensijā devusies kundze Alabamā, top Pārdaugavā. “Lielākā daļa komandas ir šeit, Āgenskalnā. Mēs gribam, cik vien iespējams, pieņemt darbā cilvēkus no Latvijas.” skaidro fotoskolas dibinātājs Emīls Pakārklis, piebilstot: “Iemesls ir tāds, ka visiem esot vienā ofisā,un strādājot vienkopus, darbs iet efektīvāk un cilvēkiem tas patīk labāk. Ir komandas sajūta”.

“Lielākā daļa cilvēku, kas par mums uzzina, saka – “aifona” fotogrāfijas skola? Kas tas tāds? Es jau esmu redzējis visu.. . Un ir pilnībā pārsteigti, ka kaut kas tāds eksistē un ar to vēl var nopelnīt naudu. Es pats biju pārsteigts, ka šāds projekts ir “aizgājis”. Bet…ir “aizgājis”!” 

Tehnoloģijas un zinātne
Dzīve & Stils
Jaunākie
Interesanti