Labrīt

Kristapa Zariņa personālizstādē "Laiks. Telpa. Apziņa" varēs redzēt viņa jaunāko veikumu

Labrīt

Ramona Petraviča: Latvijas bērnu adopciju uz ārzemēm nevajag aizliegt

Uzņēmums "Tixico" izstrādā biļešu tirgošanas aplikāciju, kas izskaudīs spekulantus

Izstrādā biļešu tirgošanas lietotni, kas palīdzēs izskaust spekulantus

Pievērs uzmanību – raksts publicēts pirms 4 gadiem.

Uzņēmums “Tixico” izstrādā biļešu tirgošanas aplikāciju jeb lietotni, ar ko varēs izskaust spekulantus un kontrolēt otrreizēju biļešu tirdzniecību. Piemēram, ja cilvēks pārdod savu iepriekš uz koncertu iegādāto biļeti, pēc pārdošanas viņam tā vairs nav pieejama. Tādā veidā nav iespējams vienu biļeti pārdot vairākiem cilvēkiem. Turklāt pasākumu organizētāji varēs kontrolēt cenas, par kādām biļetes varēs  vēlreiz pārdot.

ĪSUMĀ:

  • Lietotnes tehnoloģija bāzēta blokķēdes tehnoloģijā.
  • Lietotne vēl ir testēšanas fāzē.
  • Izstrādātāji cer, ka vasaras sākumā būs gan lietotne, gan pilns “Tixico” serviss pieejams jebkuram klientam.
  • Uzņēmums cer specializēties arī uz sporta notikumu biļešu tirdzniecību. 
  • Ir iecere ieiet arī Somijas tirgū, jo Latvijas tirgus jau ir salīdzinoši piesātināts.

“Tixico” vadītājs Normunds Vucāns Latvijas Radio stāsta, ka uzņēmums piedāvā biļešu pārdošanas risinājumu, kas ir bāzēts blokķēdes tehnoloģijā. Tas lietotājiem ļauj būt drošiem par to – ja viņi iegādājas biļetes otrreizējā tirgū, tās nebūs viltotas. Tas ļauj arī pasākumu organizatoriem saņemt komisijas maksu no biļešu pārdošanas otrreizējā tirgū.

“Blokķēde pati par sevi ir decentralizēta datu bāze, kas ļauj pati pārliecināties par datu pareizību, drošumu, uz tās nav iespējams veikt nekādu viltošanu. Noteikti daudzi klausītāji ir dzirdējuši par dažādām kriptovalūtām, tostarp, “Bitcoin”. Tā tehnoloģija, kas šo visu darbina un nodrošina, ir blokķēde,” skaidro Vucāns.

Viņš norāda, ka Rietumeiropā ir daudz koncertu un sporta pasākumu, kur regulāri visas biļetes izpārdotas, un līdz ar to otrreizējais tirgus ir milzīgs. Bet Latvijā daudzi saskārušies ar sarežģījumiem iegādāties biļetes uz Dziesmu svētkiem.

Lai izvairītos no spekulantiem, “Tixico” ļauj pasākumu organizētājam noteikt, vai un cik daudz reižu iegādātās biļetes varēs pārdot tālāk, kā arī minimālo un maksimālo cenu.

“Piemēram, ja kāda iemesla dēļ kāds nopircis biļetes uz pasākumu, bet solās būt slikts laiks un tiek pārdotas ļoti maz biļešu: pasākuma organizators nevēlēsies, lai otrreizējā tirgū tās parādās piecreiz lētāk, nekā sākotnēji tika iegādātas. (..) Šajā gadījumā, ja notiek biļešu tirdzniecība, pirmkārt, jebkurš pircējs var pārliecināties, ka pārdevējam šī biļete ir un tā ir īsta. Otrkārt, pēc tam, kad notiek darījums, pārdevējam automātiski biļete vairs nav pieejama. Tā teikt, tiek iznīcināts tas PDF fails, ko viņš ir saņēmis. Un pircējam tiek aizsūtīts vietā šis fails,” skaidro Vucāns.

“Tixico” vadītājs Normunds Vucāns
“Tixico” vadītājs Normunds Vucāns

“Tixico” veidotā lietotne pašlaik ir testēšanas fāzē. Tā izmēģināta pēdējos divos gados ar "Austras balvu", un kopš septembra testē ar Rīgas Tehniskās universitātes bērnu un jauniešu pasākumu biļetēm. “Bet, lai pilnībā ieviestu visus otrreizējā tirgus mehānismus, visus blokķēdes risinājumus un visu pārējo, šobrīd mēs aktīvi pie tā darbojamies, un vasaras sākumā būs gan aplikācija, gan pilnais “Tixico” serviss pieejams jebkuram klientam,” stāsta Vucāns, piebilstot – 20 klienti pieteikušies lietotnes izmēģināšanai pēc tās palaišanas tirgū. Lielākoties tie ir sporta industrijas pasākumi, bet arī pāris kibersporta pasākumi, vairākas konferences un daži mūzikas pasākumi.

Šai tehnoloģijai patents nav izveidots, un vēl vairāki citi uzņēmumi strādā ar līdzīga veida tehnoloģiju un idejām. “Mūsu galvenā atšķirība no citiem konkurentiem, ar kuriem mēs varētu tikt salīdzināti, kas ir pāris kompānijas Nīderlandē, viena ASV un viena Lielbritānijā, - viņi izveido citu blokķēdes risinājumu, kas mums dod iespēju gan būt tehnoloģiski lētākiem, gan varam piedāvāt daudz ātrāku produktu,” lepojas Vucāns.

Uzņēmums koncentrējas uz vairākiem tirgiem un vairākām sporta līgām Eiropā. “Somija izskatās pēc primārā tirgus, kur mēs dosimies un kurā sāksim aktīvāku darbību. Latvija ir brīnišķīgs tirgus, lai šeit pārbaudītu idejas, lai parādītu un pastāstītu par sevi vairāk. Plus tas ir mūsu mājas tirgus, līdz ar to kaut kādā mērā mēs šeit būsim pieejami un darbosimies.

Taču Latvijas biļešu pārdošanas tirgus ir ļoti piesātināts. Mūsu mērķis nav uzsākt karu ar esošajiem spēlētājiem 

un mēģināt pateikt, ka kāds ir labs vai slikts. Bonus ir tas, ka mēs varam palīdzēt izskaust spekulantus, varam uzlabot otrreizējā tirgus apriti un citas lietas. Un tas jautājums Latvijā lielākoties nav tik ļoti aktuāls. Līdz ar to, mēs vairāk fokusēsimies tur, kur varam dot lielāku pievienoto vērtību,” uzņēmuma plānus ieskicē Vucāns.

Kļūda rakstā?

Iezīmējiet tekstu un spiediet Ctrl+Enter, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Iezīmējiet tekstu un spiediet uz Ziņot par kļūdu pogas, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Saistītie raksti

Vairāk

Svarīgākais šobrīd

Vairāk

Interesanti