Izgudrots Latvijā: Printējams ģipsis, logopēdiska datorspēle un rehabilitācija virtuālajā realitātē

Pievērs uzmanību – raksts publicēts pirms 3 gadiem.

Latvijā ir daudz iespēju, un noteikti nevajag baidīties domāt par lielām lietām, ir pārliecināti trīs veselības tehnoloģiju jaunuzņēmumu pārstāvji, kuriem savu ideju izdevies pārvērst reālā produktā: Latvijā pašlaik top gan 3D printēti fiksatori, gan izstrādāta logopēdiska datorspēle “CheeksUp”, kā arī izveidota virtuālās realitātes platforma bērniem ar autismu.

Lūzumus ārstēt palīdz 3D printeris

3D printētie fiksatori svara ziņā ir vieglāki par ierastajiem ģipšiem, āda zem tiem elpo, un tie var atrasties mitrumā, piemēram, cilvēks ar lauztu potīti dušā var ieiet bez plastmasas maisiņa apsēja ap ģipsi.

Uzņēmums “CastPrint” kopumā savas pastāvēšanas laikā pacientiem izgatavojis 700 fiksatorus.

Pagājušajā gadā aptuveni 10% no bērniem un jauniešiem, kuriem bijuši ķermeņa kaulu lūzumi, varēja izmēģināt un ikdienā lietot “CastPrint” 3D printētos fiksatorus.

Ideja par fiksatoriem tradicionālo ģipšu pārsēju vietā pie Sigvarda Krongona un viņa drauga un biznesa partnera Jāņa Oliņa atnākusi pirms pieciem gadiem – kādā 2016. gada vasaras vakarā Jelgavā. Abi fantazējuši par to, ka vēlas radīt kaut ko saistītu ar medicīnu un 3D printeriem, līdz nonākuši pie idejas par printētiem fiksatoriem. Apskatot internetā pieejamo informāciju, abi ātri sapratuši, ka, lai gan daudziem šī ideja ienākusi prātā pirms viņiem, nekur tālāk par prototipiem citi nav tikuši. Tā nu abi ķērušies pie darba.

Sigvards Krongons pauda, ka tiem, kuri vēlas realizēt savu ideju, jābūt drosmīgiem un gataviem aktīvi cīnīties par savas idejas izpildījumu: “Vajag darīt! Pati ideja ir varbūt kādi pieci procenti no visa tā, kas ir jādara. Ļoti būtisks ir izpildījums, komunikācija. Nav jābaidās, ka varbūt pati ideja nav oriģināla, ka to kāds nozags, svarīgi ir domāt par idejas realizēšanu.”

Vienlaikus “CastPrint” līdzautors norādīja, ka “nedrīkst ne potenciālajiem klientiem, ne investoriem sasolīt to, ko nevar izpildīt, tomēr jābūt drosmīgiem, uzstājīgiem un stāstīt apkārtējiem par savu ideju”. 

Datorspēle bērniem māca pareizu izrunu

“CheeksUp” ir logopēdiska datorspēle, kas palīdz bērniem apgūt dažādas skaņas, tās pareizi izrunāt. Piemēram, nereti bērniem ir problēmas ar burta “r” vai “l” izrunu.

Interaktīvās spēles galvenais varonis Zaķis palīdz bērniem ar runas traucējumiem, piedāvājot uzdevumu sistēmu un mājasdarbu plānu, kas pielāgots katra bērna individuālām vajadzībām. SIA “Health Lab” izpilddirektore Ilze Zaharāne skaidroja, ka bērniem ir nozīmīga iesaiste un pozitīvas emocijas.

Ideja par datorspēli cilvēkiem ar runas traucējumiem pie Ilzes Zaharānes atnākusi pirms pieciem sešiem gadiem. Laika gaitā un dažādu testu rezultātā ideja nostabilizējās līdz konkrētam produktam – “CheeksUp”.

Viņa arī uzsvēra, ka liels nopelns spēles izstrādē bijis pašas interesei, entuziasmam un aktierspēles talantam, kas nepieciešams, lai ierunātos materiālus bērni uztvertu kā daļu no spēles.

Ilze gan norādīja, ka gluži “tāpat kā Rīga arī šāds produkts nekad nebūs gatavs”, jo informācijas tehnoloģiju (IT) jomā tas, kas bija aktuāls pirms diviem trim gadiem, šodien ir jau maināms un uzlabojams.

Protams, nav mazsvarīgi, ka logopēdisko datorspēli bērni kopā ar kādu pieaugušo var spēlēt mājās, savā vidē. Runas un skaņu apguves procesā regularitātei ir liela nozīme, tāpēc šos uzdevumus bērni var pildīt daudz biežāk sev ērtākā laikā.

“CheeksUp” izveidotāja aicināja arī citus par savu ideju sapņot un runāt: "Nebaidieties par to stāstīt savai ģimenei, draugiem, potenciālajiem klientiem, jo tieši viņi visvairāk un visātrāk varēs novērtēt un ieteikt, kas ir vajadzīgs un nepieciešams. Ideja noslīpējas un attīstās, uzlabojas tieši tad, kad ar to dalās. Ir jāmeklē līdzīgi domājoši cilvēki, tāpēc, piemēram, biznesa inkubatori vai “TechHub” kopiena ir lieliska vide, kas vērsta uz attīstību, sadarbību.” 

Virtuālā realitāte palīdz bērniem ar autismu

Virtuālās realitātes platforma “VReach” ir moderns un pieejams rehabilitācijas veids, kā strādāt ar bērniem ar autismu, skaidroja tehnoloģiju uzņēmuma līdzdibinātāja Marina Petrakova. Viņa arī uzsvēra, ka virtuālā realitāte nav tikai brilles, ko uzliek uz acīm, būtiskais ir tas, ko bērns redz, uztver, sajūt, izmantojot šādu ierīci. Ir ļoti svarīgi, lai bērns jūtas droši un komfortabli, izmantojot virtuālās realitātes piedāvātās iespējas.

Savā darbā kā audiologopēds Marina novēroja, ka dažādi digitālie rīki netiek izmantoti pilnā apmērā. Tie palīdz gan viņai kā speciālistei, gan arī viņas pacientiem – bērniem.

Marina norādīja, ka “ir jāmaina veids, kā cilvēki ir pieraduši saņemt ārstniecības un rehabilitācijas pakalpojumus”. 

“Katram bērnam ar autismu uztveres īpatnības ir citādākas. Piemēram, bērniem ar runas komplikācijām ļoti būtiska ir vizuālā informācija un vide. Katram bērnam tiek pielāgota virtuālā vide viņa vajadzībām, prasmēm un uztveres specifikai. Lai gan izmanto arī spēles elementus, būtiski ir atrast balansu starp spēli un rehabilitāciju,” komentēja Marina Petrakova. 

Viņas pastiprinātā interese par tehnoloģijām un darbība “Riga TechGirls” kopienā ļāva izstrādāt ideju par virtuālās realitātes tehnoloģiju iekļaušanu bērnu rehabilitācijā. Lai gan “VReach” komanda svārstās no trīs līdz pieciem cilvēkiem, Marina uzsvēra, ka ļoti būtisks ir ekspertu un konsultantu darbs. Tam pieaicina ārstus, funkcionālos speciālistus, arī bērnu vecākus.

Lai produkts būtu veiksmīgs, ir nepieciešamas gan dažādu cilvēku zināšanas, gan ieteikumi un novērojumi.

Jautāta par ieteikumiem citiem, kas vēl tikai domā par sava produkta vai idejas izstrādi, Marina mudināja saskatīt iespējas: “Latvijā ir daudz ideju, daudz iespēju! Ļoti būtiski ir apdomāt, vai produkts palīdz kādam, vai tam ir vērtība, pienesums. Ir svarīgi runāt ar cilvēkiem, kas ir potenciālie produkta lietotāji, nebaidīties no viņiem. Nebaidīties arī no izaicinājumiem, jo tādu būs daudz. Apdomāt, vai tirgus tevi gaida, vai produkts ir ilgtspējīgs, domāt “lieli”.”

Kļūda rakstā?

Iezīmējiet tekstu un spiediet Ctrl+Enter, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Iezīmējiet tekstu un spiediet uz Ziņot par kļūdu pogas, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Saistītie raksti

Vairāk

Svarīgākais šobrīd

Vairāk

Interesanti