Iespējams, gaidītākie elektroauto 2022.gadā

Zemeslodes zaļais kurss autopircējiem pasaulē un Latvijā rāda virzienu pie auto, kurus darbina elektrība. Lai gan auto tīkotājiem mikročipu trūkuma dēļ nākas uz jauno auto gaidīt pat deviņus mēnešus, tieši uzlādētie auto ir starp pašiem gaidītākajiem.

Patērētāja cerības, ka ar elektrisko auto varēs paveikt jau gandrīz to pašu, kas pa spēkam iekšdedzes dzinēja darbināmiem spēkratiem, pievarēt tos pašus attālumus un patērēt ceļā to pašu laiku, pārvadāt to pašu pasažieru skaitu, vest kravu, vilkt piekabi un visādi citādi – just atšķirību no tradicionālā transportlīdzekļa vien ar to, ka elektriski darbināmais auto klusi san uz ceļa, ne dobji ducina cilindrus – apmēram tāds ir sapnis par nākotnes autorealitāti.

LSM jau vēstīja par valsts atbalsta mehānismiem, stimulējot izmešu neitrālos elektroauto. Līdz šim uz Latvijas ceļiem un neceļiem dzīvo vien daži desmiti “Teslu” un pa pāris simtiem simtprocentīgi elektrisko vācu autobūves tradīciju nesēju BMW un “Volkswagen”. Kādas tad ir 2022. gada cerības, ko gaidīt un ko pieprasīt, ja būs vēlme papildināt dinamiskās satiksmes dalībnieku pulku pie sava elektromobiļa stūres?

Pieejamais praktiskums – “Spring”

Šķiet, ka viens no mītiem par elektrisko transportu, kas dzīvo kopš “Tesla Model S” ienākšanas tirgū, – kārtīgs elektroauto ir īstens limuzīns par limuzīna cenu. Rumāņu “Dacia” ar savu budžeta klases automobili “Spring” rāda, ka 2022. gadā akcenti ir krietni nobīdījušies un ar budžetu zem 20 tūkstošiem eiro var iegūt krietnu auto, kas braši sasniegs galamērķi pat virs 200 kilometru attālumā. “Spring” ir automobilis, kurā vietas pietiks četriem pieaugušajiem, automobilis, kas atšķirībā no kādreizējā budžeta piedāvājuma elektroauto “Mitsubishi  i-MiEV” neatgādina lielveikala iepirkumu ratiņus, kas apvilkti ar plēves karkasu. Jā, kā jau tas ir ierasts “Dacia”, automobilis ir ļoti vienkāršs, aprīkojuma saraksts ietilpst dažās četrrindēs, taču – ja mērķis ir iegūt ekspluatācijā nedārgu “tradicionālu” elektrisko transportlīdzekli, “Dacia” ir pieejamākais no auto ar četrām sēdvietām.

Dacia Spring

Gaidītā 4x4 brīvība – “Rivian”

Ja kārojas oglēs ceptus kartupeļus, pikniku zaļumos, auto, ar kuru doties dabā, lai būvētu telti kāda pilskalna pakalnē, iespējams būs “Rivian”. Pikapa auto ar ietilpīgo kravas kasti R1T jau sācis ceļu pie pircējiem, tiesa, lētākās komplektācijas versijas tiek solītas vien šī gada vasarā. “Rivian” glītākais un mums eiropiešiem tradicionāli saprotamākais klasiskais vienapjoma SUV — R1S, arī tiek gaidīts Eiropas ceļos vēl šogad.

Rivian R1T

Abi “Rivian”, bet visupirms jau pikapa versija, ir starp tiem modeļiem, uz kuriem gulstas neviltotās skeptiķu gaidas mazināt “Tesla” ietekmi uz elektroauto tirgu. Kā zināms ar milzīgu troksni izziņotais “Cybertruck”, kura dizains lika domāt par zinātniskās fantastikas filmām, joprojām eksistē tikai dažos prototipos un “Tesla” akciju “burbulī” (uzņēmums pat slēdza savā tīmekļvietnē sadaļu par kiberpikapu un iepriekš norādītais datums par auto pieejamību 2022. gadā dzēsts no interneta pavisam).

“Rivian” spējuši ne tikai nodrošināt mediju tūres, pārliecināt par pikapa visurgājēja spējām, bet gatavojas arī būvēt jaunu ražotni, kurā komplektēt pirmos īstenos “amerikāņu” auto.

Rivian R1T

Zinot Latvijas auto pircēju gaumi – jaudīgam 4x4 vienmēr būs vieta uz Latvijas ceļiem, un, redzot hronisko ceļu būvei paredzamo līdzekļu deficītu, kā arī bedru slalomu galvaspilsētā – “Rivian” noteikti būs pieprasīts Latvijā.

Detroitas modernā seja

Ja pagājušā gadsimta astoņdesmitajos kāds iedomātos apšaubīt ASV auto industrijas centra Detroitas varenību un pareģotu šai pilsētai to izmiršanu, kādu tā piedzīvo patlaban, šis cilvēks izpelnītos daudz neglaimojošu apzīmējumu. Tomēr autobūve Amerikas Savienotajās Valstīs ir gana stipra, lai arī Detroita vairs nav visas ASV muskuļauto un pikapu būvniecības dārdošā sirds.

“Ford” F-150 modeļa pikaps “Lightning”.

Neraugoties uz to, kur šie auto tiek salikti, saskrūvēti un sakomplektēti, – pikaps ir ASV starpštatu lielceļu simbols. Ik minūti pikapi turpina būt ASV dižpārdokļi, un korporācijas “Ford” F-150 modeļa pikaps ir Amerikas pārdotākais auto jau 45 gadus pēc kārtas.

Likumsakarīgi – lielas gaidas piedzīvo arī “Ford” pikapa elektriskais brālēns “Lightning”. Nav skaidrs, kādēļ “Ford” izvēlējies savu pirmo elektrisko pikapu saukt vārdā, kāds 2000. gadu sākumā bija piešķirts divvietīgajam “muskuļpikapam” F-150 SVT – 5,4 litru 380 zirgspēku lielceļu biedam. Kopumā vairāku gadu garumā tika saražoti zem 30 tūkstošiem ugunīgo “Fordu”, kas, salīdzinot ar 2021. gada pārdošanas skaitli, kas pārsniedz 600 tūkstošus, summējot dažādos “F” modeļus, šķiet smieklīgi maz. Nešaubīgi – elektroauto tiek paredzēta ilga un daudz spožāka nākotne.

Arī Latvijas ceļos sekmīgā lauku saimniecībā un kā veikla mednieka kompanjonu elektrisko F sēriju iedomāties ir gana viegli. Tā būtu cienījama konkurence dārdošajiem dīzeļiem “Hilux” un “Navarra”, kuri pārsvarā nonākuši šo un citu meža darbinieku rīcībā.

Sudraba bultas turīgajiem un veiksmīgajiem

Ja, par elektroauto runājot, viens no svarīgiem elektromobilitātes pretinieku argumentiem ir auto cena un nepieejamība parastam pilsonim ar vidējiem ienākumiem, “Mercedes” nekad nav centies radīt auto, kas būtu pieejami katram. Štutgartes auto vienmēr un visos laikos spējuši ražot auto, kas uz palikšanu atzīmējas autobūves enciklopēdijās, un tāds pārlaicīgs auto neglābjami nevar būt lēts. Klienti jau saņem luksusa limuzīnu EQS – S klases elektrisko dvīni, kas ne vienam vien “Tesla” pircējam liek kasīt pakausi, jo līdzās jaudīgai elektromobilitātei, labai vadāmībai uz vācu autobāņa un spilgtai ārienei piedāvā arī tādu komforta līmeni salonā, par kuru lielākā daļa no “auto stārtapiem” var tikai sapņot.

Mercedes Benz EQS

Ja kādu laiku Vācijas auto industrija ļāva “Tesla” nesodīti pārņemt tirgu, 2022. gadā no “Mercedes” saloniem uz klientu garāžām gaidām izripojam EQA, EQB, EQC, EQE un pat slavenā visu “džipu” vectētiņa, nemainīgi kantainā drošības un uzticamības simbola G klases elektriskā dopinga dvīnis EQG.

Šāds pilna spektra uzbrukums e-auto segmentam liecina, ka “Mercedes” visas kārtis liek uz elektrisko dzinēju izmantošanu, atmetot flirtu ar hibrīdtehnoloģijām kā evolūcijai lieku pārejas posmu.

Skaidra runa – “Lucid Air”

Tas, cik veiksmīgs galarezultātā izrādījies ASV komplektētais un lolotais “Lucid Air Pure”, ir patīkams pārsteigums. Šis ir auto, kas vienlaikus rāda nākotnes dizainu, bet tai pašā laikā saglabā zināmus klasiska limuzīna dizaina elementus. “Lucid” ir vēl viens konkurents uz maksātspējīgās publikas uzmanību, spraucoties rindā uz tiem maciņiem, kas var atļauties ģimenē pārīti “Teslu”.

Lucid Air Pure

Lai gan bāzes cenas ASV šim automobilim sākas no 69 999 dolāriem, pilnībā aprīkots auto ar maksimālo 700+ kilometru veikstspēju vienā uzlādē maksās vairāk. “Lucid” ir tāds kā modernās pasaules SAAB un gribas domāt, ka, ja skandināvi šodien radītu savu elektrolimuzīnu, tas būtu tieši tik sportisks, tieši tik elegants un tieši tik komfortabls.

Laikos, kad “Tesla” vēl tikai sāka atrādīt savu limuzīnu “Model S”, par konkurenci tai ziņoja “Fisker Karma” veidotāji. No “Karma” saglabājušās vien skaistas atmiņas un daži auto muzejos.

Savukārt “Lucid” rāda to, ka konkurences cīņā ne ikreiz ir svarīgi būt pirmajam un lauzties cīņā ar karognesēju, bet gan rūpīgi izstrādāt, noslīpēt konceptu un ieviest ražošanā jau gatavu automobili, kura pircējiem nebūs jārisina jaunradīta auto tehniskās problēmas.

Elektriskais hipijs “ID.Buzz”

Vēl viens no vācu tradicionālās autobūves, kura radītie spēkrati Latvijā ir ārkārtīgi populāri un izplatīti kā jaunu auto segmentā, tā lietoto auto pārdošanas sludinājumos, kā “tikko no Beļģijas” – koncerns VW.

VW ID.Buzz

Viens no nākotnes automobiļiem ID.3 jau šodien redzams uz Latvijas ceļiem, savukārt slēptākais jeb pats neuzkrītoši parastākais elektroauto “eGolf” gaida varenu papildinājumu.

Interesantākais no modeļiem nebūs vis ID.4 mini SUV vai ID.5 vēl citādais mini SUV, bet gan leģendārais hipiju ēras simbola VW busa elektriskais variants.

VW ID.Buzz

Gaidīts – jo sola prognozējamu kvalitāti, plašu ietilpību un iespēju elektriski vizināt jau kuplu ģimeni, ne tikai pārīti ļaužu vai četrotni. Gaidīts, jo vizuāli ir patīkami konservatīvs (šeit varam atgriezties pie “eGolf”, kas piesaista vairāk pircēju nekā futūristiskais ID.3) un šķiet, ka to joprojām dizainējis kāds dzīvs cilvēks, kas runā VW dizaina valodā, nevis bezkaislīgs dators, kas ar mākslīgā intelekta palīdzību veido virsbūves kakafoniju, to pielāgojot aerodinamikai un efektivitātei.

Kabatas raķete – “Renault 5”

Iespējams, tikai iespējams, ka līdz ar tādiem auto kā gaidāmais “Renault 5” atdzims tā saukto “karsto hetčbeku” paaudze. Elektriskajiem auto ir visas iespējas būt kompaktiem, izveicīgiem un ātriem, saglabājot arī relatīvu pieejamību cenās. Sava laikmeta klasika “Renault 5”, kas līdzās ar “Ford Escort” un “VW Golf GTI” reiz bija pagalma pašpuiku apspriestākie sasniedzamie sapņu auto, piedzīvo reinkarnāciju elektriskā un ļoti estētiskā veidolā.

Renault 5

Franču koncerns vēl 2021. gadā izziņoja par ilgtermiņa plāniem un elektrisko modeļu kopas vērienīgu paplašināšanu.

“Fluence”, “Twizzy” un “Zoe” ir auto, kas jau diendienā testē elektrisku un saprātīgu auto koncepcijas dzīvotspēju, tādēļ – šķiet, ka spilgtais piektais modelis padarīs krāsainākas Eiropas pilsētu maģistrāles.

Jūsmiņiem un dīvaiņiem, trīsriteņu saules auto

Noslēdzot šos nebūt ne zinātniskos pētījumos, bet subjektīvā patērētāja interesē balstīto elektromobiļu gaidu sarakstu, jāpiemin vēl kāds unikāls transportlīdzeklis.

“Aptera” būtu grūti nosaukt par gaidītu Latvijā – tā teikt ir sarežģīti kaut vai vidējo laika prognožu dēļ un arī vēsturiski nedaudzo saulaino dienu īpatsvara dēļ mūsu dzīvē (Latvijas teritorijā vidēji gada laikā aizvadām 90–110 dienas bez saules). Tomēr tehnoloģiju jūsmiņiem un “Betmena” filmu faniem noteikti patiks “Aptera” automobilis, kuru klāj saules paneļi, kas līdztekus reģeneratīvo bremžu mehānismam, brauciena laikā atdod enerģiju elektromobiļa baterijai.

Aptera

Lai gan šis auto patiesi izskatās kā nācis no filmu uzņemšanas laukuma, tas ir visnotaļ spējīgs divvietīgs elektromobilis ar fantastisku 950+ kilometru pārvietošanās distanci maksimālās distances baterijas komplektācijas modelim.

Cenu diapazonā starp 25 tūkstošiem ASV dolāru un līdz pat 46 tūkstošiem – klienti var 2022. gadā cerēt saņemt kā pilnpiedziņas (jā, visu triju riteņu piedziņas), gan jau pieminēto paaugstinātas distances “Aptera”.

Kļūda rakstā?

Iezīmējiet tekstu un spiediet Ctrl+Enter, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Iezīmējiet tekstu un spiediet uz Ziņot par kļūdu pogas, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Saistītie raksti
Svarīgākais šobrīd

Informējam, ka LSM portālā tiek izmantotas sīkdatnes (angļu val. "cookies"). Turpinot lietot šo portālu, Jūs piekrītat, ka mēs uzkrāsim un izmantosim sīkdatnes Jūsu ierīcē. Uzzināt vairāk

Pieņemt un turpināt