Gudrais galdauts, viedie iepirkumu ratiņi un zivju radars. Tehnoloģiju jaunumi

Digitālajiem gardēžiem “Radio Naba” raidījums “#DigitālāsBrokastis” piedāvā savu iknedēļas tehnoloģiju TOP 10. Iepazīsties ar aizvadītās nedēļas spilgtākajiem tehnoloģiju pasaules notikumiem un produktiem!

1. Netīšs atklājums - ūdens uz Mēness

Amerikas Savienoto Valstu Nacionālā aeronautikas un kosmosa administrācija jeb NASA pagājušo pirmdien, 26. oktobrī, paziņoja, ka pirmo reizi ir atradusi ūdeni uz saules apspīdētās Mēness virsmas. Jau 2018. gadā zinātnieki pierādīja, ka uz Mēness virsmas eksistē ūdens sasalušā formā. Izmantojot Infrasarkanās astronomijas stratosfēras observatoriju (SOFIA), NASA atklāja ūdens molekulas uz Klaviusa krātera, kas ir viens no lielākajiem krāteriem uz Mēness. Atklājums notika gandrīz netīšām. SOFIA observatorija patiesībā ir modificēts “Boeing 747SP” laineris ar 2,7 metru platu teleskopu, ar kuru pēta zvaigžņu kopas un melnos caurumus. Teleskopa operatori nolēma pavērst teleskopu pret Mēness virsmu un tā atklāja ūdens molekulas. Ūdens uz virsmas varētu būt nonācis ar meteorītiem vai arī ar saules izdalītām enerģētiskajām daļiņām.

2. Jauns zivju radars

#DigitālāsBrokastis

"Radio Naba" raidījums "#DigitālāsBrokastis" - Tava iknedēļas tehnoloģiju ziņu deva. Tehnoloģijas, digitālā kultūra un trendi, gadžeti un to apskati, kā arī sociālo tīklu jaunumi.

Tiešraidē #DigitālāsBrokastis dzirdamas Radio Naba ēterā 95.8FM vai naba.lv katru piektdienas rītu no pulksten 8.15 līdz 9.00. Podkāsta formātā:

Tehnoloģiju uzņēmums “Garmin” laidis klajā “STRIKER Cast” hidrolokatoru, ar kura palīdzību iespējams vērot zivju kustību zem ūdens. Ierīces priekšrocība ir tās nelielais izmērs un savietojamība ar viedtālruni. Ar ierīci varot ne tikai reāllaikā vērot zivis, bet arī atzīmēt kartē bagātīgākās makšķerēšanas vietas. “STRIKER” paredzēts gan lietošanai saldūdenī, gan sālsūdenī, gan zemledus makšķerēšanai no pusmetra līdz pat 45 metru dziļumam. Ierīci izmanto, iemetot ar makšķeri to ūdenī un nolasot apkārtnes attēlu. Viedtālrunī pēc tam var redzēt zemūdens ainu, kuru var dažādi pielāgot atbilstoši situācijai.

3. Viedie iepirkumu ratiņi piedāvājumā Latvijā

Lielākais mazumtirdzniecību tehnoloģiju uzņēmums Baltijā “StrongPoint” Latvijas veikalu ķēdēm piedāvā ieviest vienu no šī brīža aktuālākajām tehnoloģijām – viedos iepirkumu ratiņus, informēja uzņēmums. Pircējs var paņemt ratiņus, ievietot tur savus iepirkumu maisiņus un veikt nepieciešamos pirkumus ar ratiņos uzstādīta skenera palīdzību. Ratiņi papildus aprīkoti ar svariem, lai neviens no veikala neiznestu nenoskenētus produktus, kā arī displejiem ar veikala karti u.c. funkcijām – pat ēdienu iepirkumu sarakstu atbilstoši konkrētai receptei.

4. Gudrais galdauts, kas atpazīst uz tā noliktus produktus

Pētnieki no tehnoloģiju uzņēmuma “Microsoft” un vairākām universitātēm ir izstrādājuši “Capacitivo” - gudro auduma sistēmu. Tā spēj noteikt ēdienu, dzērienus un citus objektus, kas uzlikti uz galda. Audums ir kombinācija starp kapacitatīvo elektrodu režģi un mašīnmācīšanos, lai noteiktu gan attiecīgā priekšmeta materiālu, gan formu. Šī pieeja strādājot arī ar atsevišķiem ēdienu traukiem, tai skaitā, glāzēm un bļodām. Viens no pielietojumiem, kuru šajā tehnoloģijā saskata zinātnieki, ir iespēja lietotnei uzreiz pateikt, ko no konkrētajiem produktiem var pagatavot. Tas varētu arī kalpot kā atgādinātājs, lai cilvēks, piemēram, novāktu netīros traukus no galda vai uz tā atstātas austiņas.

5. LED ekrāni varētu filmēšanā aizstāt zaļo un zilo fonu

Filmēšanas tehnoloģijas iet līdzi laikam un, iespējams, zaļais vai zilais fona ekrāns atsevišķos gadījumos varētu izzust pavisam, to aizstājot augstas izšķirtspējas, milzīgiem LED ekrāniem. Filmēšana ar šādu tehnoloģiju notiek uz gandrīz slēgtas apļveida platformas, kurai visapkārt apjozti milzīgi ultra kvalitātes LED ekrāni. Kustoties centrālajai kamerai, pielāgojas filmēšanas platforma un tās fonā esošie objekti. Šo tehnoloģiju jau pielieto, piemēram, ASV kinofilmu vizuālo efektu uzņēmums “Industrial Light & Magic” seriāla “The Mandalorian” filmēšanā.

6. Izdrukāta pasaulē mazākā 3D laiva

Leidenas Universitātes pētnieki Nīderlandē ir izdrukājuši pasaulē mazāko 3D laivu – 30 mikrometru (metra miljonā daļa – red.) lielu velkoni. Šī laiva ir tik mikroskopiska, ka tā varētu kuģot pa cilvēka mata iekšpusi. Šis eksperiments ir daļa no izpētes par mikroskopiskiem orbjektiem, kas varētu pārvietoties cauri šķidrumiem. Dabiski ekvivalenti šādiem mirkoskopiskiem peldētājiem ir baktērijas un sperma. Šī laiva pārvietojas uz priekšu, izmantojot mazliet platīna, kas reaģē ar ūdeņraža peroksīdu. Viena no piņķerīgākajām lietām šajā laivā bija tukšā vieta kapteiņa klājam. Šāds laivas modelis ir kļuvis par vienu no standarta testa objektiem, kuru drukā, testējot 3D printerus.

7. “SpaceX” uzsāk plašāku “Starlink” interneta testēšanu

Kosmosa tehnoloģiju uzņēmums “SpaceX” uzsācis plašāku testēšanu tā “Starlink” interneta satelītu servisam. Uzņēmums izsūtījis interesentiem e-pastu, piedāvājot pierakstīties “Labāk nekā nekas Beta” testam. Lai piedalītos testēšanā, klientiem būtu jāiegādājas 499 ASV dolāru vērts testēšanas aprīkojums un jāveic 99 ASV dolāru ikmēneša maksa. Aprīkojumā ietilpst terminālis, lai sazinātos ar satelītiem, trijkāja balsts un Wi-Fi rūteris. Uzņēmums gan brīdina, lai cilvēki pašā sākumā nelolojot lielas cerības uz ātru internetu, jo šobrīd tas varētu būt no 50 līdz 150 Mb/s ar manāmiem pārtraukumiem. Līdz šim aptuveni 700 000 ASV iedzīvotāju bija izrādījuši interesi uzzināt vairāk par šo servisu.

8. “Spotify” pārsniedz 320 miljonu lietotāju slieksni

Kārtējā ceturkšņa finansiālajā ziņojumā mūzikas un podkāstu platforma “Spotify” paziņoja, ka tā ir pārsniegusi 320 miljonu ikmēneša aktīvo lietotāju skaitu. Tas ir 29% pieaugums kopš iepriekšējā ceturkšņa, apliecinot uzņēmuma veiksmīgo kampaņu Krievijā. Platforma ir sasniegusi 144 miljonus maksājošo lietotāju, kas ir 27% pieaugums. Šādi sasniegumi pārliecinoši nostiprina “Spotify” kā vadošo mūzikas plartformu. “Apple” mūzikas platformai ir otrajā vietā ar 60 miljoniem maksājošo lietotāju. Trešajā vietā – “Amazon Music” ar 55 miljoniem lietotāju.

9. “Microsoft Teams” pārsniedz 115 miljonu ikdienas lietotāju slieksni

Attālinātajam darbam ieņemot arvien nozīmīgāku vietu mūsu ikdienā, saziņas platforma “Microsoft Teams” turpina audzēt ikdienas lietotāju skaitu, tam pārsniedzot 115 miljonus. Tas ir 53% pieaugums kopš iepriekšējā uzņēmuma ziņojuma aprīlī. Salīdzinājumam: platforma “Google Meet” ir sasniegusi 100 miljonus sapulču dalībniekus, “Microsoft Teams” – 200 miljonus, taču “Zoom” pat 300 miljonus sapulču dalībniekus vienā konkrētā dienā.

10. “SpaceX” veiksmīgi aizvadījis 100. lidojumu

Kosmosa tehnoloģiju uzņēmums “SpaceX” ar tās pēdējo “Starlink” satelītu misiju ir veicis veiksmīgu 100. lidojumu ar “Falcon” raķetēm. Jau kopš 2008. gada uzņēmuma misiju neatņemama sastāvdaļa ir palaišanas raķešu atkārtota izmantošana, kas ir iespējama, raķetēm autonomi nosēžoties uz peldošām platformām un dronu kuģiem tīklos noķerot raķetes galvas vairogus. Uzņēmums ir spējis palaišanas raķetes atkārtoti izmantot 45 reizes, ievērojami samazinot tehnoloģiju izmaksas.

Kļūda rakstā?

Iezīmējiet tekstu un spiediet Ctrl+Enter, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Iezīmējiet tekstu un spiediet uz Ziņot par kļūdu pogas, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Tehnoloģijas un zinātne
Dzīve & Stils
Jaunākie
Interesanti

Informējam, ka LSM portālā tiek izmantotas sīkdatnes (angļu val. "cookies"). Turpinot lietot šo portālu, Jūs piekrītat, ka mēs uzkrāsim un izmantosim sīkdatnes Jūsu ierīcē. Uzzināt vairāk

Pieņemt un turpināt