Digitālās brokastis

Virtuālās realitātes tehnoloģija medicīnā ar Marinu Petrakovu un Lindu Lanceri

Digitālās brokastis

Kiborgi, čipi un cilvēku uzlabošana. Diskusija festivālā "Lampa"

Policijas un apsardzes tehnoloģijas, ikdienā rūpējoties par mūsu drošību

Elektroautobusi Rīgā, lētāki elektroauto un vienots mobilo lādētāju standarts. Tehnoloģiju ziņu tops

Pievērs uzmanību – raksts publicēts pirms 2 gadiem.

Digitālajiem gardēžiem Latvijas Radio raidījums “#DigitālāsBrokastis” piedāvā savu iknedēļas tehnoloģiju TOP. Iepazīsties ar aizvadītās nedēļas spilgtākajiem tehnoloģiju pasaules notikumiem un produktiem!

1. "Rīgas satiksme" testē elektroautobusu

Sabiedriskā transporta uzņēmums “Rīgas satiksme” sākusi testēt elektroautobusu, kas sākotnēji kursēs 12. autobusa maršrutā no Abrenes ielas uz kooperatīvu “Ziedonis” Katlakalnā. 

Šobrīd savu elektroautobusu testa braucieniem piedāvājuši “Scania Latvia” un “Solaris Bus & Coach Latvia”, kura testus plānots uzsākt tuvāko dienu laikā. Elektroautobuss ir baltā krāsā un vizuāli atšķiras no pārējiem “Rīgas satiksmes” autobusiem. Konkrētais "Scania" autobuss ir aprīkots ar 330 kWh bateriju, un ar to var nobraukt aptuveni 200 km. Tā lādēšanas jauda ir tieši atkarīga no lādētāja jaudas – jo jaudīgāks lādētājs, jo ātrāk uzlāde, kas var būt no vienas stundas līdz pat 10h.

Nākamo piecu līdz septiņu gadu laikā “Rīgas satiksme” plāno nomainīt ap 250 autobusus — daļu no tiem uz transportu bez izmešiem. Testa braucieni ir nepieciešami, lai pārliecinātos par enerģijas uzkrāšanas risinājumu piemērotību maršrutu tīklam, uzlādes risinājumiem, kā arī braukšanas paradumu ietekmi uz enerģijas patēriņu.

#DigitālāsBrokastis

#DigitālāsBrokastis

"Radio Naba" un "Latvijas Radio 1" raidījums "Digitālās Brokastis" - Tava iknedēļas tehnoloģiju ziņu deva. Tehnoloģijas, digitālā kultūra un trendi, gadžeti un to apskati, kā arī sociālo tīklu jaunumi. Tiešraidē "Digitālās Brokastis" dzirdamas "Radio Naba" un "Latvijas Radio 1" ēterā katru piektdienas rītu 10.05.

Podkāsta formātā raidījums klausāms visās lielākajās straumēšanas platformās:

2. VARAM rosina ievērojamas atlaides elektroauto iegādei

Ministru kabinets izskatījis Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrijas (VARAM)  piedāvājumu finansiālam atbalstam grantu veidā, lai iegādātos videi draudzīgus, mazemisiju un bezemisiju transportlīdzekļus. Atbalsta programma būšot iedzīvotājiem pieejama 2022. gada sākumā. Tās nosacījumus un prasības valdība apstiprinās rudenī.

VARAM rosina sniegt atbalstu iedzīvotājiem jaunu vai lietotu rūpnieciski ražotu elektromobiļu iegādei un jaunu rūpnieciski ražotu spraudņa (plug-in) hibrīdauto iegādei. Atbalsts tiks īstenots sadarbībā ar komersantiem, kas atbildīs atbalsta programmas nosacījumiem un būs noslēguši līgumu ar SIA “Vides investīciju fonds”. Pie šiem auto dīleriem varēs iegādāties videi draudzīgu automobili par būtiski zemāku cenu, nekā to būtu iespējams izdarīt bez šīs atbalsta programmas.

Viena jauna elektromobiļa iegādei VARAM rosinās noteikt 4500 eiro lielu grantu, savukārt lietota elektromobiļa un jauna spraudņa hibrīdauto iegādei 2250 eiro lielu grantu. Iegādājoties jaunu elektromobili vai spraudņa hibrīdauto vienlaikus plānots sniegt atbalstu arī par esošā transportlīdzekļa norakstīšanu, nododot to apstrādes uzņēmumam. Papildus tam tiek plānots, ka konkursa nolikumā tiks iekļauts nosacījums, ka elektromobiļa un spraudņa hibrīdauto pārdevējam ir jāpiedāvā klientam (iedzīvotājam) programma, kurai ir papildu stimulējošs efekts (atlaide, pievilcīgi līzinga nosacījumi, apkope un tml.).

3. Eiropas Komisija rosina vienotu mobilo ierīču lādētāja standartu

Eiropas Komisija paziņojusi, ka septembrī nāks klajā ar jaunu priekšlikumu – tiesību aktiem par universālu risinājumu mobilo ierīču lādētājiem. Kā raksta kursors.lv, “iOS” un “Android” ierīču lādētāji atšķiras, taču, ja ir jāpieņem vienots standarts, tas, visticamāk, tiktu salāgots tieši ar “Android” ierīcēm. Kā pamatojums tam ir Eiropas Komisijas 2019. gadā veiktais pētījums, kura dati liecina, ka “Apple Lightning” kabelis tiek izmantots tikai 21% tālruņu.

Pagaidām detalizētāka informācija par tiesību aktu izstrādi nav pieejama. Taču zināms, ka Eiropas Parlamenta deputāti ir nobalsojuši par vienota standarta mobilo ierīču lādētāja izveidi. Galvenie argumenti tam ir e-atkritumu samazināšana un lietotāju ērtības. “Apple” kā atbildi uz šo iniciatīvu norādījis, ka universāls risinājums “kaitētu inovācijām” un radītu “elektronisko atkritumu kalnu”, jo patērētāji būtu spiesti pāriet uz jauniem lādētājiem.

4. Masks cer jau oktobrī Vācijā atvērt "Tesla" automašīnu ražotni

Elektroauto ražotāja "Tesla" vadītājs Īlons Masks paziņojis, ka uzņēmums oktobrī plāno uzsākt "Model Y" ražošanu rūpnīcā netālu no Berlīnes. Masks cer, ka līdz oktobrim ražotājs būs saņēmis visas nepieciešamās atļaujas no Vācijas valdības, tā raksta kursors.lv.

Būvējot “Gigafactory Berlin” rūpnīcu, "Tesla" jau saskārās ar dažādiem birokrātiskajiem šķēršļiem un cita veida problēmām, kas aizkavēja rūpnīcas pabeigšanu. "Model Y" ražošanai Vācijā bija jāsākas jau pirms kāda laika, taču termiņu vairākkārt nācās pārcelt.

Masks iepriekš kritiski izteicās par dažādiem šķēršļiem, kas "Tesla" jāpārvar, lai uzsāktu ražošanu un pabeigtu rūpnīcas celtniecību. Lai arī nākamais ražošanas uzsākšanas termiņš ir oktobris, jebkurā gadījumā pastāv vērā ņemama iespējamība, ka "Model Y" ražošana rudenī vēl varētu nesākties. Vācijā ražotais "Model Y" tiek gaidīts ar interesi, jo Masks iepriekš apgalvojis, ka tur ražotā mašīna saņems dažādus uzlabojumus un radīs “autobūves revolūciju”.

5. "Oppo" prezentējis jaunās kameras tehnoloģijas

Tehnoloģiju uzņēmums "Oppo" prezentēja savus jaunākos sasniegumus mobilo ierīču kameru tehnoloģijās. Kā raksta theverge.com, "Oppo" trīs lielie paziņojumi bija kameras tehnoloģija ar nepārtrauktu optisko pietuvināšanu, piecu asu optisko attēla stabilizācijas sistēmu un jaunu attēlu sensoru.

Nepārtrauktā optiskā pietuvināšana atšķiras no šodien tirgū pieejamajiem risinājumiem ar to, ka lēcas objektīvā kustās fiziski. Tam atšķirībā no digitālās pietuvināšanas metodes, vajadzētu nodrošināt skaidrākas fotogrāfijas dažādos pietuvināšanas attālumos, neizmantojot digitālo pietuvināšanu, attēla apgriešanas vai mākslīga asuma pielietošanu. Līdzīgu risinājumu jau ir prezentējuši "Vivo" sava "Apex 2020" koncepta viedtārunī.

Piecu asu optiskā attēla stabilizācijā tiek izmantotas gan objektīva nobīdes, gan sensora nobīdes metodes, kā arī kustību dati no tālruņa žiroskopa. "Oppo" apgalvo, ka šai metodei vajadzētu nodrošināt trīs reizes stabilāku attēlu.

Savukārt jaunais attēla sensors izmanto RGBW pikseļu izkārtojumu, pievienojot papildus baltus apakšpikseļus. "Oppo" apgalvo, ka gaismas jutība ar šo risinājumu palielinās par 60 procentiem. Lai gan iepriekšējie RGBW mēģinājumi uzņēmumam nebija veiksmīgi, šim risinājumam vajadzētu izdoties, izmantojot uzlabotus algoritmus un ražošanas procesu.

6. "Mastercard" atteiksies no magnētiskās joslas

Finanšu pakalpojumu uzņēmums Mastercard paziņojis, ka no 2024. gada, tas sāks izskaust magnētisko joslu uz savām kredīta un debeta kartēm. Šādas izmaiņas "Mastercard" pamato ar to, ka industrija virzās uz drošākiem un parocīgākiem risinājumiem, kas ir čipi un bezkontakta maksājumi. Regulējuma atšķirību dēļ Eiropā un ASV šīs izmaiņas notiks atšķirīgos ātrumos, taču pilnībā magnētisko joslu "Mastercard" pārtrauks izmantot līdz ar 2033. gadu, kā ziņo theverge.com.

Magnētiskus ierakstus uz metāliskas lentas izgudroja Valdemārs Poulsens (Valdemar Poulsen) ap 1900. gadu Dānijā. 1969. gadā "IBM" inženieri aizguva magnētiskās joslas ideju un apvienoja to ar plastikāta kartēm pēc ASV valdības drošības sistēmu pasūtījuma. Neilgi pēc tam 1971. gadā "IBM" atklāja tās pirmo Magnētisko kredīta karšu servisa centru. Krietni vēlāk 20. gadsimta izskaņā parādījās "EMV" čipa standarts, kas mūsdienās pēc EMVCo datiem tiek izmantots 86% klātienes darījumu. Nākotne gan varētu piederēt bezkontakta maksājumiem, kas pēc "Mastercard" datiem esot krietni palielinājušies Covid-19 pandēmijas laikā.

7. Ķīnas elektroautomašīna četrās minūtēs uzlādējusi 80% bateriju

Septembrī vietējā Ķīnas tirgū būs pieejams "GAC Aion V" elektrauto. Ķīnas mediji ziņo, ka auto četru minūšu laikā spējot uzlādēt 35kW enerģijas un sasniegt 80 procentu uzlādes robežu. Kā raksta kursors.lv, šie dati gan pagaidām ir nepārbaudīti, taču, ja demonstrētais atbilst patiesībai, tas varētu būt izrāviens elektroauto uzlādes tehnoloģijās.

Ražotājs sola, ka auto ar vienu uzlādi spēšot nobraukt 1000 kilometrus, bet arī to pagaidām nav iespējams pārbaudīt. Citām konkrētā modeļa versijām pieejamā uzlādes jauda neesot tik liela. Arī solītais baterijas mūžs ir liels – lādējoties optimālā temperatūrā, baterijām tiek solīts miljons kilometru dzīves ilgums.

8. "Boston Dynamics" robots demonstrē parkūra trikus

Tehnoloģiju uzņēmums "Boston Dynamics" kārtējo reizi demonstrējis savus robotikas sasniegumus, jo cilvēkam līdzīgais "Atlas" robots demonstrējis parkūra trikus. Roboti lec, met salto, skrien pa slīpām virsmām un spēj stabili noturēties kājās. Tas gan bija skaistais gala rezultāts lielam darbam un vairākiem mēģinājumiem, taču, neskatoties uz to, tas ir kārtējais sasniegums robotikas attīstībā.

skaidrots portālā theverge.com, "Atlas" ir pētniecības projekts: progresīva mašīna, kas palīdz uzņēmuma inženieriem izstrādāt labākas kontroles un uztveres sistēmas un laiku pa laikam iepriecināt interneta lietotājus ar jauniem, pārsteidzošiem video. Tas gan nav tik vienkārši, kā sākotnēji izskatās, — nevar tā vienkārši norādīt robotam uz šķēršļu joslu un skatīties, kā tas to izpilda, kā video aizkulisēs skaidroja "Atlas" projekta vadītājs Bendžamins Stīvens (Benjamin Stephens): “Tas nav robots, kurš maģiski izlemj nodarboties ar parkūru, tā ir sava veida horeogrāfija, līdzīga skeitborda vai parkūra video.”

9. "Fortnite" nokopējusi "Among Us" spēles režīmu

Pasaulē populārā videospēle "Fortnite" ir atklājusi jaunu spēles režīmu "Impostors" jeb latviski — blēži. Spēlētāji tiek sadalīti divās komandās: līdz astoņiem aģentiem, kuru mērķis ir atrisināt virkni uzdevumus, un divi blēži, kuru mērķis ir noslaktēt visus aģentus. Aģenti pilda savus uzdevumus, blēži dara savu, un jebkurā spēles brīdī spēlētāji var sasaukt sapulci, apspriest savas aizdomas un kādu izbalsot.

Spēles režīms nepārprotami atdarina pandēmijas laikā milzīgu popularitāti guvušo spēli "Among Us". "Innersloth" jeb tās izstrādātāji ir pārsteigti un neapmierināti, ka "Epic Games" ir tik klaji nokopējis viņu spēli, tās karti un diskusijas aspektiem. Vislielākā vilšanās viņiem esot par to, ka "Epic Games" neesot pat pacentusies, lai būtiski izmainītu "Among Us" spēles terminoloģiju, karti vai izpildījumu, raksta theverge.com.

10. Hakeri pirmšķietami nozaguši 100 miljonu "T-Mobile" klientu datus

Sakaru uzņēmums "T-Mobile" izmeklē atgadījumu, kurā pirmšķietami tam nozagti ap 100 miljonu klientu datu un tie tiek tirgoti internetā. Kāds anonīms hakeris pārdod par sešiem "Bitcoin" jeb aptuveni 230 000 eiro datu apakškopu ar 30 miljoniem sociālās apdrošināšanas numuriem un autovadītāju apliecībām.

"T-Mobile" ir apstiprinājis, ka notikusi nesankcionēta piekļuve "T-Mobile" datiem, taču vēl jānoskaidro, vai klientu personas dati bija daļa no tiem, kā apgalvo hakeri. Pēc vice.com portāla raksta, dati tikuši iegūti no "T-Mobile" serveriem un ietver informāciju par sociālās apdrošināšanas numuriem, tālruņu numuriem, vārdiem, fiziskajām adresēm, unikālajiem IMEI numuriem un autovadītāju apliecībām. Ja apgalvojumi izrādīsies patiesi, hakeru laupījums ierindosies starp pasaules vēsturē lielākajām datu zādzībām.

Kļūda rakstā?

Iezīmējiet tekstu un spiediet Ctrl+Enter, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Iezīmējiet tekstu un spiediet uz Ziņot par kļūdu pogas, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Saistītie raksti

Vairāk

Svarīgākais šobrīd

Vairāk

Interesanti