Dienas ziņas

Grobiņas novadā plāno skolu reformu

Dienas ziņas

Dzirciema skolēni gatavojas pirmajai lielajai izstādei

DU zinātnieki atklājuši 28 vaboļu sugas

Daugavpils zinātnieki atklājuši 28 vaboļu sugas

Pasaulē apzināts vairāk nekā miljons dažādu vaboļu sugu, taču joprojām ir daudz vietu, kurās mīt vairākas līdz šim neatklātas kukaiņu sugas. Baltijā visplašākos vaboļu pētījumus veic Daugavpils Universitātes zinātnieki, kuri pērn atklājuši 28 jaunas vaboļu sugas un vienai no tām dots Daugavpils vārds.

Daugavpils Universitātes zinātnieki ir izveidojuši pat speciālu datu bāzi, kur ir apkopoti vaboļu apraksti un ko izmanto pētnieki visā pasaulē.

Pasaules ekosistēmā vaboles tāpat kā citi dzīvie organismi ieņem savu vietu kopējā dzīvības ķēdē. To izpēte ļauj zinātniekiem uzzināt šo organismu ietekmi uz apkārtējo vidi un klimata pārmaiņām.

Daugavpils Universitātē (DU) vaboļu pētniecības joma ieņem vadošo lomu bioloģijas nozarē. Ik gadu universitātes pētnieki atklāj arvien jaunas vaboļu sugas. Pērnais gads bija īpaši ražīgs, jo tika aprakstītas 28  jaunas vaboļu sugas, tostarp trīs fosilijas, kas tika atrastas dzintarā.

DU rektors, akadēmiķis Arvīds Barševskis stāsta, ka pats ir  strādājis ar kokgraužiem un viņam izdevās aprakstīt  diezgan daudz - kopumā 15 līdz šim neatklātas sugas. „Tiesa gan, viss šis materiāls nāk no tropiskajiem lietus mežiem. Šajā reizē esmu aprakstījis arī sugas, kuras ir nosauktas manu kolēģu vārdā. Viena suga ir veltīta arī Daugavpilij – Delliopsi  Daugavpilsi,” stāsta Barševskis.

Universitātes vadošais pētnieks Uldis Valainis savukārt stāsta, ka, iespējams, „tās vaboles, ko mēs aprakstam, dabā vairs neeksistē”.

„Ir šie īpatņi pieejami kolekcijās, bet, iespējams, šie biotopi jau ir iznīcināti un sugas vairs nav sastopama. Tāpat  daudzas sugas ir aprakstītas no ieslēgumiem dzintarā. Iespējams, šī  suga ir dzīvojusi pirms 40 miljoniem gadu. Tas ir kā dinozaurus petīt,” salīdzina pētnieks.

Jaunatklātās sugas mīt Filipīnu salās, savukārt akadēmiķis Barševskis uzskata, ka zinātniekiem jāpasteidzas ar to izpēti, jo tropu meži tiek izcirsti, līdz ar ko iet bojā arī dzīvie organismi, kas tur mitinās.

„Mēs ar vienu Kanādas zinātnieku kolekcionāru pašlaik domājam, ka vajadzētu gatavot kaut kādu materiālu un piedāvāt gan Filipīnu valdībai, gan arī pasaules sabiedrībai par to, ka reāli šīs endēmiskas sugas, kas dzīvo šajās ļoti šaurajās vietās, būtu jāņem kādā starptautiskajā aizsardzībā,” stāsta Arvīds Barševskis.

Jaunatklātā vaboles suga, kas turpmāk nesīs Daugavpils pilsētas vārdu, visai pasaulei ir universitātes dāvana pilsētai, kas šogad svinēs savu 740 gadu jubileju.