Sadaļas Sadaļas

Digitālās Brokastis

Latvijas spēļu kopienu attīstība

Digitālās Brokastis

Jānis Krīvēns jeb Krivenchy atklāj Pāļa Bazāra YouTube veiksmes stāstu

Kā Latvijā veiksmīgi izveidot savu internetveikalu?

«Clubhouse» iedevis kurvīti «Twitter» un 4G internets uz Mēness. Tehnoloģiju jaunumi

Digitālajiem gardēžiem Latvijas Radio raidījums “#DigitālāsBrokastis” piedāvā savu iknedēļas tehnoloģiju TOP 10. Iepazīsties ar aizvadītās nedēļas spilgtākajiem tehnoloģiju pasaules notikumiem un produktiem!

1. "Clubhouse" atteicies no 4 miljardu ASV dolāru darījuma

Audio sociālais tīkls "Clubhouse" ir radījis lielu viļņošanos sociālo tīklu nozarē. "Facebook", "Twitter", "Discord", "Spotify", "Slack" un "LinkedIn" ir uzsākuši izstrādi vai jau testē funkcijas, kas ir līdzīgas "Clubhouse" sarunu istabu piedāvājumam. Turklāt, kā ziņoja ziņu aģentūra "Bloomberg", "Twitter" aizvadītajos mēnešos ir izteicis piedāvājumu iegādāties "Clubhouse" par aptuveni 4 miljardiem ASV dolāru, taču "Clubhouse" šo iespēju nav izmantojis.

#DigitālāsBrokastis

"Radio Naba" raidījums "#DigitālāsBrokastis" - Tava iknedēļas tehnoloģiju ziņu deva. Tehnoloģijas, digitālā kultūra un trendi, gadžeti un to apskati, kā arī sociālo tīklu jaunumi.

Tiešraidē #DigitālāsBrokastis dzirdamas Radio Naba ēterā 95.8FM vai naba.lv katru piektdienas rītu no pulksten 8.15 līdz 9.00. Podkāsta formātā:

Sociālais tīkls "Clubhouse", lai gan joprojām pieejams tikai "iOS" lietotājiem, ir kļuvis par jauno modes vārdu, runājot par sociālajiem tīkliem. Kā vēstīja theverge.com, no pirmdienas "Clubhouse" sāk nelielām testa grupām piedāvāt lietotnē iespēju samaksāt satura veidotājiem turpat platformā. Pie tam "Clubhouse" apgalvo, ja no šiem maksājumiem nepaņems ne centa. Maksājumus varēs veikt ar "Clubhouse" partnera "Stripe" palīdzību, pievienojot lietotnei savu kredīta vai debeta karti.

2. "Hummer" atdzimis elektriskā versijā

"General Motors" uzņēmums "GMC" prezentējis apvidus automašīnas "Hummer" jauno elektrisko versiju – "Hummer EV SUV", tā rakstīja theverge.com. Solīts, ka automašīna ar 1 uzlādi spēs nobraukt 555 kilometrus. Viena no automašīnas unikālākajām funkcijām ir “Crab walk” jeb krabja gaita, kurā automašīnas visi četri riteņi pagriežas vēlamajā virzienā, ļaujot automašīnai izbraukt šķietami neiespējamas vietas. Šo riteņu darbību automašīna spēs arī izmantot pagriezienos, lai samazinātu automašīnas pagrieziena trajektoriju.

Elektriskais apvidus auto tirgū debitēs 2023. gadā, un tam būs pieejamas dažādas versijas par dažādām cenām, kas dažos gadījumos pārsniegšot pat 110 000 ASV dolāru. Jaudīgākā no tām spēšot uzņemt ātrumu 100 km stundā nieka 3 sekundēs. Brauciena asistents automātiski uz atbilstošiem ceļiem spēs apdzīt citus automobiļus, un auto suspensiju varēs pacelt par 15 cm.

Šī "Hummer" versija ir zīmola atdzimšanas gājiens kopš 2010. gada, kad pēc pasaules finanšu krīzes degvielu rijīgais auto vairs netika ražots.

3. "LG" iziet no viedtālruņu tirgus

Tehnoloģiju uzņēmums LG paziņojis, ka tas neturpinās ražot viedtālruņus, tā ziņoja theverge.com. Oficiāli uzņēmums šo gājienu pamato ar vēlmi koncentrēties uz elektrisko transportlīdzekļu detaļu ražošanu, lietu internetu, robotiku, mākslīgo intelektu un uz biznesa modeļa "B2B" risinājumiem jeb korporatīvo klientu apkalpošanu. Uzņēmums gan mierina "LG" viedtālruņu lietotājus, ka "Android" viedtālruņiem uzņēmums nodrošinās vēl trīs gadus ilgu atbalsta periodu.

Par šādu "LG" gājienu nozarē jau runāja 2021. gada sākumā, kad tika paziņots, ka uzņēmums viedtālruņu nozarē jau piekto gadu strādā ar zaudējumiem. "LG" iziešana no viedtālruņu tirgus nozīmē arī to, ka reklāmas rullītis par sarullējamo viedtālruņa ekrānu arī tikai paliks reklāmas rullītis. "LG" nebaidījās eksperimentēt ar dažādiem ekrānu risinājumiem, piemēram, izlaižot "LG Wing" viedtālruni atvēžamā “T” burta formā.

4. Internets Arktikā un uz Mēness

Tehnoloģiju uzņēmumi "OneWeb" un "SpaceX" savstarpēji konkurē par ļoti ienesīgiem militārajiem projektiem, lai nodrošinātu interneta savienojumu arī tālajos Ziemeļos – Arktikā, tā ziņoja theverge.com. Piemēram, Apvienotā Karaliste strādā pie 6,9 miljardu ASV dolāru vērtas programmas “Project Gigabit”, kuras laikā Arktikā vajadzētu ieviest “zibens ātru” interneta savienojumu. Arktikas nozīme aug, ledājiem šajā reģionā kūstot un atbrīvojot jaunus jūras ceļus un dabas resursus.

Savukārt "Nokia" tiecas uz Mēness virsmas ierīkot 4G internetu pat ar 5 km darbības rādiusu, rakstīja kursors.lv. Šī gada mērķis ir interneta aprīkojumu iemontēt Mēness virsmai paredzētā visurgājējā, lai nākotnē NASA vajadzībām arī uz Mēness varētu “sērfot internetā”.

5. Latvijā cer radīt smaržas fiksēšanas kameru

Latvijas uzņēmēji kopā ar Rīgas Tehniskās universitātes un Latvijas Universitātes zinātniekiem un inženieriem radījuši pirmo mobilo smaržu kameru. Tā uzsūc, saglabā un sniedz iespēju aromātu baudīt arī pēc laika, Latvijas Radio 1 raidījumam “Zināmais nezināmajā” pastāstīja mobilās ierīces "Scent Camera" uzņēmuma vadītājs Sandris Muriņš.

Ierīce šobrīd izskatās kā liels koferis, taču pati tehnoloģija aizņem vien ceturto daļu no tā, atklāja uzņēmuma vadītājs. Mērķis ir to uztaisīt iespējami mazu, lietotājam pievilcīgu un ērtu. Noteiktu laiku smarža tiek sūknēta tādā kā kambarī, kur savienojumus, kuri to veido, akumulē šo smaržu lielākā koncentrācijā un saglabā to. Jo ilgāk smaržu sūknē iekšā ierīcē, jo spēcīgāku to pēc tam var dabūt ārā. Uzņēmēji cer, ka līdz gada beigām būs gatavi pirmie produkta prototipi un nākamā gada vidū pirmie lietotāji jau varēs izmēģināt smaržu kameru.

6. "Facebook" piedāvās lielāku varu pār savu ziņu plūsmu

Sociālais tīkls "Facebook" saviem lietotājiem sāks piedāvāt iespēju ierobežot loku ar cilvēkiem, kas var komentēt viņu publicētos ierakstus. Iespējams uzstādīt, lai to var izdarīt visi, draugi vai arī tikai ierakstā minētās lapas vai cilvēki. Šī izmaiņa tika ieviesta pēc tam, kad Austrālijas mediju kompānijas tika vainotas nespējā apsekot neslavu ceļošus komentārus to lapu ierakstos. Šī iespēja visvairāk uzrunās tieši "Facebook" lapu administratorus, kuriem ir bijušas grūtības sekot līdzi visiem komentāriem zem to ierakstiem.

"Facebook" arī būšot pieejama ērtāka izvēles iespēju lietotājiem pārslēgties starp hronoloģisku un algoritmisku ziņu plūsmu, to norādot vietnes iestatījumos. Papildus tam lietotājiem arī būs pieejama informācija ar paskaidrojumu, kāpēc viņiem tiek rādīti konkrēti ieraksti. Jaunās iespējas sākumā būs pieejamas "Android" un vēlāk arī "iOS" lietotājiem.

7. "Instagram" no "TikTok" pārņem video duetu funkciju

Sociālais tīkls "Instagram" turpina kopēt video koplietošanas vietnē "TikTok" pieejamās funkcijas un ir pievienojis populāru opciju – dueti. "Instagram" to sauc par "Remix Reel", kas ļauj lietotājam pievienot blakus savam klipam vēl vienu klipu ar sevi, tā ļaujot veidot dažādus amizantus video.

Lai izveidotu šādu video remiksu, lietotājam konkrētā video izvēlnē jāizvēlas “Remix this Reel”. Tālāk varēs ierakstīt otru video un pievienot pirmajam. Papildus tam varēs regulēt oriģinālā video skaļumu, pievienot tam jaunu skaņu celiņu un dažādi apstrādāt pašu video. Lietotājs varēs izvēlēties, vai ļaut citiem "Instagram" lietotājiem izmantot savus "Reels" video remiksēšanai. Ar katru šādu funkciju "Instagram" arvien vairāk un vairāk līdzinās "TikTok".

8. Apturēts pasaulē vērienīgākais videospēļu krāpnieku grupējums

Ķīnas policija sadarbībā ar tehnoloģiju uzņēmumu "Tencent" apturējusi vienu no pasaulē lielākajām videospēļu krāpnieku operācijām, ko īstenojis grupējums “Chicken Drumstick” (“Vistas stilbiņš”). Reida laikā policija atsavinājusi dažādus vērtīgus priekšmetus teju 46 miljonu ASV dolāru vērtībā, tostarp dārgas sporta automašīnas, vēstīja techspot.com.

Krāpšanās videospēlēs ir jau ierasta parādība, spēlētājiem to pat uztverot kā īpašu spēles funkciju. Taču spēlējot spēles tiešsaistē, pat ja ne profesionālā līmenī, “čīteri” var ievērojami sabojāt spēles prieku. Ķīnas policija paziņojusi, ka šis grupējums dienā ir nopelnījis līdz pat 10 000 ASV dolāru, pārdodot dažādus krāpšanās kodus, lai spēlētāji varētu automātiski nomērķēt, redzēt cauri sienām un citādi apmuļķot pretiniekus. Pirms aresta grupējums bija nopelnījis jau 764 miljonus ASV dolāru.

9. "AirBaltic" pārdos digitālo mākslu ar "NFT" starpniecību

Lidsabiedrība "airBaltic" paziņojusi, ka kļūs par pasaulē pirmo aviokompāniju, kas izdos neaizstājamos blokķēžu žetonus jeb "NFT" ("non-fungible token"), kuros būs attēlots mākslas darbs ar konkrētu "Airbus" lidaparātu un tā reģistrācijas numuru, kā arī vienu no iemīļotākajām Latvijas pilsētām – Kuldīgu.

Par godu Latvijas simtgadei 2018. gadā "airBaltic" aicināja ikvienu balsot par savu vismīļāko pilsētu Latvijā, un to vārdos tika nosauktas "Airbus A220–300" flotes lidmašīnas. Šīs pilsētas, sākot ar Kuldīgu, viena pēc otras tagad tiks attēlotas "airBaltic" digitālajos mākslas darbos. Ierobežota apjoma "NFT" izdošana būs kā tūrisma kampaņa Latvijas pilsētām, kas joprojām daudziem ir neatklāti galamērķi. Pirmo digitālo mākslas darbu izdošanas datums tiks izziņots vēlāk aprīlī.

10. Latvijā darbu sāk jaunā televīzijas platforma "Tet+"

No 31. marta Latvijā tehnoloģiju un izklaides uzņēmuma "Tet" klientiem ir pieejama tā jaunā izklaides platforma "Tet+", informēja uzņēmuma pārstāve Laura Jansone. Solīts, ka platforma klientiem dos iespēju pašiem izvēlēties un kombinēt sev interesējošu televīzijas kanālu sarakstu kopā ar filmu un seriālu straumēšanas abonementu. 

Jaunā "Tet+" izklaides platforma ir balstīta punktu sistēmā. Divi abonementi ar attiecīgi 80 vai 120 punktiem, par kuriem var izvēlēties kanālus. Katram kanālam ir no 1 līdz 5 punktiem. Mainīt izvēli varēs neierobežoti. Skatītājiem, kuri paši nevēlas kārtot savu kanālu sarakstu, būs pieejamas populārākās kanālu izlases. Lai arī kādu punktu skaitu un kanālu kombinācijas skatītājs izvēlētos, viņam vienmēr būs pieejami bonusa kanāli, kas punktus netērēs.

Kļūda rakstā?

Iezīmējiet tekstu un spiediet Ctrl+Enter, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Iezīmējiet tekstu un spiediet uz Ziņot par kļūdu pogas, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Tehnoloģijas un zinātne
Dzīve & Stils
Jaunākie
Interesanti

Informējam, ka LSM portālā tiek izmantotas sīkdatnes (angļu val. "cookies"). Turpinot lietot šo portālu, Jūs piekrītat, ka mēs uzkrāsim un izmantosim sīkdatnes Jūsu ierīcē. Uzzināt vairāk

Pieņemt un turpināt