Kāpēc dizains?

Dizains Bērnu klīniskajā universitātes slimnīcā

Kāpēc dizains?

Dizains mieram un brīvībai — ziedošanas platforma "Stopify"

Latvijas uzņēmuma "Aretai" radītajām skandām – prestižā dizaina balva "Red Dot"!

Ar Ziemeļu skaņas dzidrumu. Latvijas uzņēmuma «Aretai» radītās skandas sāk uzvaras gājienu pasaulē

Kā atšķiras mūsu iemīļotā mūzika ierakstā? Kā mūsu klausīšanās pieredzi veido skandas? Latvijas Radio 3 "Klasika" raidījumā "Kāpēc dizains?" kopā ar Latvijas Radio skaņu režisoru Vari Kurmiņu, kā arī Jāni Irbi un Edgaru Zvirgzdiņu no Latvijas uzņēmuma "Aretai" testējam vienu no viņu radītajiem un veidotajiem "Contra" sērijas skandu modeļiem. Kāds bijis viņu ceļš līdz starptautiski augstu novērtētajam darbam? Uzņēmums šogad saņēmis arī prestižo "Red Dot" dizaina balvu par viņu tiekšanos pretī izcilībai. "Aretai" sengrieķu valodā nozīmē – izcilības.

Ilze Dobele: Jāni un Vari, ko jūs teiktu par skandu skanējumu pēc dažu skaņu ierakstu fragmentu noklausīšanās? Jānis droši vien to ir dzirdējis tūkstošiem reižu, bet Vari – jums laikam Latvijas Radio ir tās spicākās ausis un labākā skaņu sajūta: kādu īpašības vārdu jūs piedēvētu tai skaņai, kas nāk no šīm skandām?

Varis Kurmiņš: Man tās patika jau no pirmā brīža, kad mēs tās uzlikām, – Jānis bija liecinieks! Un pirmais, kas iekrita ausīs, bija ļoti detalizētais skanējums: ļoti svarīga ir detalizēta skaņa, lai es varētu atšķirt tembrus un arī atpazītu savus ierakstus, ar kuriem esmu audzis, ar kuriem esmu strādājis studijā un zinu, kā katrai skaņai ir jāskan. Runājot par šīm skandām, es to visu sadzirdēju pārliecinoši.

Ilze Dobele un Latvijas Radio skaņu režisors Varis Kurmiņš

Jāni, ko jūs varat teikt pēc tādiem vārdiem? Vairāki gadi veltīti tam, lai nonāktu līdz šim rezultātam. Bet tas, ko Varis saka – kāda sajūta ir par to?

Jānis Irbe: Ļoti patīkama! Profesionāļi šai ziņā ir autoritātes, kuri var pateikt, kā tad īsti ir – tas ir viņu ikdienas darbs. Tas, kā skan viņu ieraksti, ir viņu profesionālais lepnums, un man ir prieks, ka mūsu skandas spēj to niansēti parādīt.

Mēs dzirdējām atšķirīgus mūzikas skaņdarbus: tie bija fragmentāri, bet kas tajos, Vari, bija atšķirīgs?

Varis Kurmiņš: Šos skaņdarbus vieno tas, ka tie ierakstīti Latvijas Radio 1. studijā. Kungi, tos klausoties, piekritīs, ka telpiski tie skanēja diezgan dažādi – gan lielais simfoniskais orķestris, gan senās mūzikas ansamblis – šajā studijā var panākt dažādu skanējumu, un šīs skandas spēj to adekvāti atainot.

Jānis Irbe: Tas nozīmē, ka arī ieraksts ir labs un tajā ietverti orķestra lielās telpas akustiskie elementi – nevis tikai tuvās darbības mikrofoni, bet arī telpa. Un tas ir ļoti svarīgi! To mēs ņēmām vērā, arī veidojot mūsu skandu dizainu – lai tās skanētu plaši. Tas nozīmē, ka telpa palīdz klausīties, nevis traucē. Lai viss būtu pareizi, jāņem vērā zināmi inženierijas principi.

No kreisās: Latvijas uzņēmuma "Aretai" dibinātājs Jānis Irbe, skaņu režisors Varis Kurmiņš un Ilze Dobele

Edgars Zvirgzdiņš: Vēl viena svarīga lieta ir tā dēvētais "waveguide " jeb skaņu viļņu virzītājs – lai nav tā, ka, tikai centrā nostājoties, būs tā labā skaņa: ar to mēs iegūstam, ka, pastaigājot pa telpu, skaņa ir diezgan nemainīgi laba.

Un tas ir tas, kas vieno visas trīs mūsu uzņēmuma skandas "Contra" līnijā – šis skaņu viļņu virzītājs, kas telpā izpleš augstās frekvences viļņus. 

Varis Kurmiņš: Skaņu režisoram vienalga gribēsies sēdēt vidū! (visi smejas)

Kā jau Edgars min, skandām ir nevis klasiskā taisnstūra forma, bet to augšpusē ir integrēts skaņu viļņu virzītājs, kas arī dizainiski ir ļoti elegants.

Edgars Zvirgzdiņš: Cilvēka auss ir ļoti precīzs instruments – mūsu dzirdei ir īpatnības, kuras nevar vienmēr izmērīt. Tādēļ viens no mūsu kritērijiem – arī pašiem klausīties dažādus, pēc iespējas labākus ierakstus, sajūtot, vai veidojas emocija – vai jūtamies tā, ka skaņa ir dabiska.

Jo – ja skaņa ir dabiska, arī emocija nāk dabiski. Ja nav dabiska, ir sajūta, ka visu laiku kaut kas traucē. Tāpēc mūsu radošais process ir tāds, ka mēs darām visu tik ilgi, kamēr nekas vairs netraucē.

"Aretai" dibinātājs Jānis Irbe (labajā pusē) un uzņēmuma līdzdibinātājs, dizainers Edgars Zvirgzdiņš

Jāni, Edgar, kāds ir jūsu kopējais iespaids pēc mūsu testēšanas? 

Jānis Irbe: Man radās labs iespaids – telpa nebija īsta studijas telpa, bet tā bija pietiekami atstarojoša, un tas jau arī ir tas, kā mēs veidojam mūsu produktu – parastām telpām, ne studijai, bet – ar iespēju izmantot to arī studijām. 

Edgar?

Edgars Zvirgzdiņš: Man laikam interesantākais bija dzirdēt skaņdarbus, kas tapuši tieši Latvijas Radio studijā, ko paši ikdienā neatskaņojam uz skandām.

Mūsu skandas radītas tādām telpām, kurās mēs dzīvojam un kurām nav jābūvē speciāla telpa. Tas arī ir ļoti svarīgs aspekts, kas mūsu ražotās atšķir no citām skandām.

Bet kādu mūziku jūs pa tām visbiežāk atskaņojat?

Jānis Irbe: Tādu, kas, pirmkārt, atbilst mūsu ieraksta kvalitātes kritērijiem – vairāk tā kā subjektīviem, bet ar trenētu ausi to var sadzirdēt, kurš ieraksts ir izcils, kurš mazāk un kurš pavisam švaks. 

Un tos švakos nemaz neatskaņojat? 

Jānis Irbe: Var jau to darīt, bet nav jēgas.

Izstādēs ir tāda specifika, ka ir pārdesmit skaņdarbu, kas skan gandrīz visur, jo tajos ir savi izaicinājumi tehnikai: tie ir muzikāli sarežģīti, bet labi ierakstīti darbi, kas labi kalpo tam, lai varētu novērtēt jebkuras aparatūras ierobežojumus. 

Tie ir dažādi mūzikas žanri? 

Jānis Irbe: Bieži tas ir džezs, blūzs – tur ir atsevišķi gabali, kur ir ļoti plašs basģitāras gājiens no augšas līdz lejai, un tas parasti izgaismo skandu problēmas, ja tādas ir – var dzirdēt dūkoņu un vai dažādas pieskaņas neveiksmīgas korpusa realizācijas vai citu iemeslu dēļ.

Līdz šim rezultātam, kuru mēs šodien pavisam īsu brīdi redzējām un dzirdējām, ir noiets ļoti garš ceļš. Uzņēmums dibināts 2018. gadā. Bet tas nebūt nebija sākums, jo, Jāni, kā es saprotu, tad skandās ir apvienota gan tava mūzikas izjūta, ilgus gadus dziedot korī, gan mīlestība pret skaņu, un es pat teiktu – nemitīgā tehniskā ziņkāre, kā šo skaņu pārraidīt, neko nezaudējot no tā, kā to ir iecerējis komponists. Vai tas ir tas, uz ko jūs abi tiecāties?

Jānis Irbe: Par sevi varu teikt, ka pilnīgi noteikti tiecos uz perfekciju, kas nozīmē to, lai skaņa tiktu pārnesta pēc iespējas ticamākā veidā.

Ja ierakstā skan dzīvie akustiskie instrumenti, tiem arī jāskan tā, it kā tie skanētu šajā telpā, nevis no kaut kāda punkta vai objekta. To ir grūti panākt, bet tas ir tas, uz ko es tiecos.

Šobrīd ražojat trīs skandu modeļus "Contra" sērijā, un šīs "Contra" skandas šogad saņēmušas arī nozīmīgo "Red Dot" dizaina balvu produktu dizaina kategorijā. Žūrija savu lēmumu raksturo šādi: "Skandas priekšzīmīgi atspoguļo tehniskās īpašības dizainā un skaņā: galvenā uzmanība pievērsta skaidrībai un precizitātei." Edgar, lūdzu, izstāsti, kā nonācāt līdz šim skandu dizainam, jo viena lieta ir tas, ko Jānis izstāstīja par skaņas perfekciju, bet otrs ir tas, kādas mēs tās redzam vizuāli.

Edgars Zvirgzdiņš: "Contra" sērija tapa 2018. gadā. Dibinot uzņēmumu, izlaidām pirmo lielo skandu, kas ir mūsu flagmanis – vislielākā un nopietnākā skanda. Viss sākās tieši ar tās dizaina radīšanu: Jānim bija idejas, kā tas apmēram varētu izskatīties – bija salikts prototips, bet tālāk jau, abi sadarbojoties, sapratām, ka dizains jāpielāgo mūsdienu estētiskajām prasībām – lai tās būtu konkurētspējīgas un arī atšķirtos no pārējā tirgus, kas ir pieejams. Kopīgi daudz strādājam, lai salāgotu fizikas prasības un inženiertehniskās prasības ar estētiskajām prasībām.

Uz lapiņām vai pat salvetēm tika zīmētas detaļas, sakot, ka "vajadzētu šādi", un pretī saņemot – "nē, šādi mēs nevaram, bet varam šādi". (smejas) Tāds pingpongs mums bija, veidojot dizainu.

Pēc tam pie manis studijā piesaistījām kolēģus, kas palīdzēja to vizualizēt, tālāk sadarbojāmies ar galdniecību, inženieriem, kas palīdzēja izstrādāt formu, pārveidojot to par ražojamu objektu. Tas bija liels komandas darbs mūsu vadībā. Pie nākamajiem diviem modeļiem nonācām, ar pirmajām skandām izbraukājot pāris izstādes, satiekot izplatītājus un saņemot jau kaut kādas atsauksmes un saprotot, ka ir vajadzīgas vēl vidējā izmēra skandas un mazās skandas.

Tieši tad arī uznāca pandēmija, mājsēde, un es Jānim teicu: man ir baigi daudz "citronu" visapkārt, nav laba situācija pasaulē, bet mums jāizmanto šis laiks lietderīgi un jāuztaisa "citronu limonāde".

Kamēr visi pārējie uzņēmumi skandu un mūzikas skaņu pasaulē šobrīd visam griež izmaksas un tamlīdzīgi, mums jārada jauns produkts un jāstrādā pie tā, pie kā mēs nevarētu strādāt, ja pasaule būtu atvērta un mēs varētu ceļot. Tādā gadījumā mēs droši vien vēl braukātu apkārt ar pirmo modeli un mēģinātu pēc iespējas vairāk to popularizēt.

Kādi ir šie trīs skandu parametri? 

Jānis Irbe: Mazās – "Contra 100S", vidējās – "Contra 200F", un "Contra 350F", kas ir mūsu lielākās. Cipari nozīmē nominālo jaudu, kādu, neriskējot sabojāt skandu, var tām pievadīt no pastiprinātāja. Uzreiz teikšu, ka pastiprinātāja jaudai vēlams būt lielākai, ar rezervi, jo

vairums skandu tiek sadedzinātas nevis tāpēc, ka pastiprinātājs ir pārāk jaudīgs, bet tāpēc, ka pārāk mazjaudīgs. Tas ir dīvaini, bet tā ir.

Jūsu radītajām skandām ir ļoti minimālistisks dizains. Ko tas vispār prasīja – tādu  radīt, un kā panākama vēlamā nianse starp mūzikas skanējumu un materiālu? Kas to visu būvē kopā, un vai skandas top Latvijā?

Jānis Irbe: Atbildi uz šo jautājumu laikam sniedz prototipēšanas process – tur apakšā ir daudz teorijas. Ir tāda "Audio Engineering Society" – kopš 60. gadiem tā ir Amerikā izveidojusies biedrība, kas apvieno skaņas profesionāļus un zinātniekus, kas veikuši pētījumus par akustiku, tostarp par skandām, un visu, kas saistās ar skaņu tehniku. Tas ir milzīgs informācijas resurss, kurā, piemēram, cilvēkiem no Latvijas dalība maksā 60 eiro gadā: jebkuram skaņas profesionālim, kuram ir vēlme padziļināt savas teorētiskās zināšanas, šis ir ļoti labs avots, kurā arī es esmu daudz ko pasmēlies. Bet, runājot par formu, tā lielā mērā balstās gan teorijā, gan arī praktiskajos eksperimentos, jo uzmodelēt ideālo formu, piemēram, tam pašam skaņas viļņu virzītājam, ir gandrīz neiespējami.

Esmu mēģinājis, bet beigās vienalga auss pasaka – ir vai nav labi, un divi gandrīz vienādas formas rupori var skanēt pilnīgi atšķirīgi. Un ir viena kombinācija, kura ir – o, viss, pie tās jāpaliek!

Edgar, un kā var izpildīt šo – o, ir? 

Edgars Zvirgzdiņš: Jānis septiņus gadus testēja šīs komponentes... Tāpēc mēs varam replicēt šo – "o, ir skaņa!", jo pārzinām komponentes un zinām, kuri mazie augstfrekvenču skaļrunīši spēs izspēlēt skaņu tā, kā mums tā ir vajadzīga. Tālāk jau ir materiālā zinātne – salikt kopā pareizos materiālus, neliekot metālu, jo tas var rezonēt: tādēļ mēs taures jeb ruporus neizgatavojam no metāla, bet,

lai būtu metāliska apdare, kopā ar vienu no Latvijas uzņēmumiem esam atraduši veidu, kā, uzklājot metāla pulveri ar līmi, varam padarīt virsmu gandrīz kā metālu, kas saglabā tā labās īpašības, bet dizainiski saņem atkal citas īpašības, tajā pašā laikā spējot pat apsūbēt – tas, man liekas, ir fenomenāli labs iznākums: ka tam ir dzīva metāla īpašības, bet bez skaņas problēmām.

"Aretai" dibinātājs Jānis Irbe (kreisajā pusē) un uzņēmuma līdzdibinātājs, dizainers Edgars Zvirgzdiņš

Vai tehnisko risinājumu ar dizainu kopā jūs saliekat tepat Latvijā? Un kā jūs to noturat, ka tas ir jūsu?  

Jānis Irbe: Mums ir aizsargāts dizainparaugs, un mums ir vairāki sadarbības partneri Latvijā. Bet īpaši gribētos izcelt mūsu sākotnējo sadarbību ar SIA "Reliņš". Gribu pateikt viņiem paldies par pacietību, jo, kā jau Edgars minēja – lai izveidotu šo dizainu, jāņem vērā arī ražotāju iespējas: ne visu, ko var uzzīmēt, var arī rūpnieciski pēc tam tiražēt, un tādēļ faktiski

aizgāja vairāk nekā gads, kamēr noslīpējām visas nianses: izveidojām kvalitatīvus korpusu savienojumus, kas ir ļoti svarīgi, piemēram, Āzijas tirgum, atradām pareizo mitrumizturības apstrādi, pareizo gruntslaku – visas kombinācijas, lai rezultāts būtu izcils arī tīri vizuāli, un būtu sajūta, ka tas ir tīrs, kvalitatīvs dizaina priekšmets, ne tikai skaņa.

Arī jūsu kompānijas logo ir ļoti tīrs un minimālistisks. Sava uzņēmuma mājaslapā sakāt, ka šī skandu koncepciju ataino Ziemeļu skaņu – dzidru un arī dzestru ziemas rītu… Tāds milzīgs klusums, kurā noteikti arī ir skaņa. Tas, ko esat spējuši radīt, ir tiešām apbrīnojami! Jūs bijāt pamanīti un novērtēti starptautiski jau arī ātrāk, vēl pirms "Red Dot" dizaina balvas, ko saņēmāt šajā vasarā. Izstādē "Hifi de Luxe Munich 2019" saņēmāt zelta godalgu. Tagad tam pievienojies "Red Dot" dizaina apbalvojums. Kas no tā brīža ir mainījies, un ko vēl papildus nozīmē šāds augsts novērtējums? Vai paver tādas iespējas, kādas nav bijušas?

Jānis Irbe: Ja sakām, ka mums ir "Red Dot" balva, uzreiz mainās attieksme – tā ir kvalitātes latiņa. Lai arī šo balvu ik gadu saņem samērā daudz uzņēmumu, iesniedzēju ir daudzkārt vairāk. Ja nemaldos, katru gadu balvu no 20 000 iesniedzēju saņem divi simti uzvarētāju.

Tikko bijām arī Varšavas izstādē, kur ļoti prestižā žurnāla "Sound Stage" īpašnieks, kurš reizē ir arī tā redaktors, mums piešķīra otro vietu un ļoti priecājās, ka Baltijas uzņēmumiem izdodas radīt kaut ko tiešām izcilu un kvalitatīvu, jo pirmo vietu ieguva lietuvieši. 

Kāda ir jūsu tālākā stratēģija? Kas ir jūsu konkurenti, vai arī esat atraduši tik ļoti specifisku nišu, kuras nav citiem? Ar ko tieši saredzat "Aretai" izcilību starp citām izcilībām? 

Jānis Irbe: Manuprāt, Edgara izstrādātais Ziemeļu skaņas koncepts ir ļoti spēcīgs; to mēģinām materializēt gan tekstos, kvalitatīvi tos sagatavojot mārketinga materiāliem, gan arī vizuāli, un tas ir milzīgs Edgara nopelns, jo viņam ir ļoti skaidra un precīza vīzija, kā mums sevi jāprezentē.

Edgars Zvirgzdiņš: Mums kā uzņēmumam no Latvijas, kurā nav pasaulē plaši zināmas skandu radīšanas tradīcijas, ja neskaita "Radiotehniku", un salīdzinot, teiksim, ar Japānu vai Dāniju – mums jāiedibina reputācija un uzticamība. Mums bija apzināti soļi, kā mēs šo uzticamību un reputāciju varam izveidot, uz tiem arī mēs tiecamies. Tiekties visā procesā uz to, lai būtu augstvērtīgs dizains, kurā nav kompromisu, bija pirmais solis, lai tiktu pie "Red Dot". Mēs ļoti, ļoti priecājamies par šo novērtējumu, jo produktu dizainā tas ir augstākais novērtējums pasaulē. Tālāk…

Ilze, tu ļoti labi esi sapratusi mūsu Ziemeļu skaņas konceptu: manā izpratnē tas ir rīts, kad ir apsarmojusi zāle, tu izej ārā un gaiss gandrīz čaukst no skaidrības, no dzidrības, un šo dzidrību skandās mēs pārnesam arī uz "Northern Sound" jeb Ziemeļu skaņas konceptu komunikācijā.

Kas tālāk? Lēnā garā pēc pandēmijas jau esam uzsākuši iemīt izstāžu taku, kas ir ļoti vajadzīga, – šīs industrijas izstādes, kur profesionālie klausītāji, izplatītāji, dīleri brauc, un tagad sāksies tas smagākais darbs, kas ir darbs pie dīleru un distributoru tirgus izbūves un nākamajām atzinībām, kas mums ir vajadzīgas no profesionālajiem žurnāliem. Šobrīd vēl nevaram atklāt, bet jau decembrī mums būs atzinība vienā no pasaules profesionālajiem mūzikas klausītāju žurnāliem.

Latvijas uzņēmuma "Aretai" radītās skandu sērijas "Contra" modelis

Tātad nebeidzama izpēte, metodisks darbs, milzīga pacietība, apzināta stratēģija sevis pasniegšanā, apbalvojumi – tas viss veido komplektu, kādā uzņēmums var par sevi darīt zināmu pasaulei, ieņemt vietu, kas jums arī brīnišķīgi šobrīd izdodas. Nereti Latvijā esam novērojuši arī to, ka cilvēki spēj savu uzņēmumu attīstīt līdz zināmai robežai un tad vai nu meklē investoru, vai arī investori meklē uzņēmumus, kas ir perspektīvi. Kur jūs redzat "Aretai" pēc dažiem gadiem?

Jānis Irbe: Mums noteikti ir ambīcijas augt, bet visu noteiks tas, cik būsim aktīvi tirgū un kāds būs pieprasījums. Ja tirgus prasīs, mēs augsim, ja ne, augsim lēnāk, bet mēs noteikti augsim un attīstīsimies.

Kļūda rakstā?

Iezīmējiet tekstu un spiediet Ctrl+Enter, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Iezīmējiet tekstu un spiediet uz Ziņot par kļūdu pogas, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Vairāk

Svarīgākais šobrīd

Vairāk

Interesanti