«Airbus» plāno radīt ar ūdeņradi darbināmas nulles emisiju lidmašīnas

Aviobūves gigants “Airbus” šonedēļ paziņojis par saviem plāniem izstrādāt nulles emisiju lidaparātus, kuri tiktu darbināti ar ūdeņradi. Kompānija ir iepazīstinājusi ar trijiem dizaina konceptiem, kuri veiksmes gadījumā varētu uzsākt komercpārvadājumus 2035. gadā. “Airbus” uzskata, ka šādas lidmašīnas būs ne tikai komerciāli izdevīgas, bet arī nesīs labumu apkārtējās vides saglabāšanā.  

ĪSUMĀ:

  • Pērn aviācija radīja ap 2% no visiem kaitīgajiem oglekļa izmešiem.
  • Pēdējo 20 gadu laikā aviācijā ir gandrīz dubultojušās degvielas izmaksas.
  • Viens no veidiem, kā ''attīrīt'' aviāciju, varētu būt tieši ūdeņraža izmantošana.
  • “Airbus” šonedēļ paziņoja, ka strādā pie nulles emisiju ūdeņraža lidmašīnām.
  • Tās varētu nonākt apritē jau 2035. gadā.
  • “Airbus” strādā pie trīs modeļiem – propelleru, turbīnu un savienoto spārnu.
  • “Airbus”: ūdeņraža izmantošana – izaicinājums uzglabāšanas un uzpildes dēļ.
  • Jau tagad par lidmašīnām ir interese no vairākām aviokompānijām.
  • Pirmās lidojumu demonstrācijas varētu notikt 2025. vai 2026. gadā.

 

«Airbus» plāno radīt ar ūdeņradi darbināmas nulles emisiju lidmašīnasUģis Lībietis
2019. gadā aviācijas industrija visā pasaulē saražoja aptuveni 915 miljonus tonnu ogļskābās gāzes. Tie ir vien aptuveni 2% no visiem cilvēka radītajiem kaitīgajiem oglekļa izmešiem un 12% no visām transporta līdzekļu radītajām emisijām.

 

Pēdējo 20 gadu laikā aviācijā ir gandrīz dubultojušās izmaksas, kas tiek novirzītas degvielas iegādei, un aizvien biežāk tiek runāts par nepieciešamību fokusēties uz degvielas efektivitāti.

Un viens no veidiem, kā vārda tiešākajā nozīmē attīrīt aviāciju, varētu būt tieši ūdeņraža izmantošana.

Vien dažas dienas pēc tam, kad Eiropas Komisijas prezidente Urzula fon der Leiena paziņoja par Eiropas Savienības jaunajiem, ambiciozajiem mērķiem kaitīgo izmešu samazināšanā, Eiropas lielākais aviobūves uzņēmums “Airbus” iepazīstināja ar trijiem bezemisiju lidmašīnu konceptiem, kas tiktu darbināti ar ūdeņradi.

“Airbus” vadītājs Gilems Forī paziņojis, ka šīs konceptlidmašīnas palīdzēs izpētīt un izstrādāt pasaulē pirmās klimatam neitrālās, nulles emisiju komerciālās lidmašīnas, kuras varētu nonākt apritē jau 2035. gadā.

Taču, kā papildinājis “Airbus” par inženieriju atbildīgais viceprezidents Žans Briss Dumons, pagaidām vēl nevar runāt par konkrētiem lidaparātiem.

“Koncepta lidmašīna nav vesela programma. Mēs neizstrādājam konkrētu lidmašīnu, un nav arī tirgus, kurā ar šādu lidaparātu varētu ieiet. Taču tā ir mums nepieciešamo tehnoloģiju apkopošana, kuras ir nepieciešams savākt vienuviet, lai iegūtu galvenos parametrus. Un pāri visam, protams, stāv drošība,” uzsvēra Dumons.

Pašlaik “Airbus” strādā pie trijiem lidmašīnu modeļiem. Viens darbotos ar propelleriem, viens ar tradicionālo turbīnu, bet trešais koncepts tiek dēvēts par savienoto spārnu, kas ievērojami atšķiras no tradicionālajiem lidmašīnu modeļiem.

Sākotnēji paredzēts, ka šīs lidmašīnas varētu pārvadāt no simta līdz pat diviem simtiem pasažieru un veikt distanci līdz diviem tūkstošiem jūras jūdžu.

Kompānija atzīst, ka pāreja uz ūdeņraža izmantošanu rada milzīgus izaicinājumus, galvenokārt sašķidrinātā ūdeņraža uzglabāšanas un uzpildes infrastruktūras dēļ. Tas tiklab attiecināms gan uz pašiem lidaparātiem, kur ūdeņradi vairs nav paredzēts uzglabāt spārnos, bet gan īpašās tvertnēs lidaparāta astes galā, cik uz infrastruktūru uz zemes.

“Airbus” nulles emisiju lidaparātu grupas viceprezidents Glens Levelins uzsvēra, ka, lai arī šo lidmašīnu projekti ir tikai pirmajā attīstības fāzē, jau tagad par to ir interese no vairākām aviokompānijām. Ar daudzām notiek divpusējs dialogs, ar dažām jau ir noslēgti sadarbības līgumi.

“Mums ir divi publiski saprašanās memorandi, kurus esam noslēguši ar Skandināvijas aviosabiedrību SAS un kompāniju “EasyJet”. Šie kopējie sadarbības projekti ļoti pamatīgi ietekmē to, ko mēs šeit uzņēmumā “Airbus” projektējam, īpaši nulles emisiju lidaparātu konceptos. Šīs ir ļoti nopietnas pārmaiņas aviācijas industrijai, un mums ir ļoti svarīgi saņemt atgriezenisko saiti, atsauksmes un dialogu ar mūsu klientiem, lai saprastu gan izaicinājumus, gan iespējas, ko var radīt nulles emisiju lidojumi,” sacīja Levelins.

Nenoliedzami, pāriešana uz jaunām tehnoloģijām prasa arī visai dārgus risinājumus.

Pašlaik viens no šādiem izaicinājumiem ir tieši sašķidrinātā ūdeņraža ieguve, kur, pēc “Airbus” pārstāvju domām, savu lomu varētu spēlēt, piemēram, tādas valstis kā Islande, kur ir pieejami ūdeņraža ieguvei nepieciešamie atjaunojamie resursi.

Prognozes liecina, ka 2035. gadā viens kilograms sašķidrinātā ūdeņraža varētu maksāt aptuveni 3 ASV dolārus, bet vēlāk šī cena varētu kristies līdz aptuveni 2 dolāriem.

Runājot par turpmākajām darbībām, “Airbus” pārstāvji norāda, ka pirmās lidojumu demonstrācijas varētu notikt 2025. vai 2026. gadā un tikai pēc tam tiks uzsākta vesela programma, kas ļautu lidmašīnām nonākt apritē pirms 2035. gada.

Taču, kā uzsvēris Glens Levelins, viņaprāt, pašreizējās konceptu lidmašīnas nebūt nav ļoti tālu no tā, kādi lidaparāti izskatīsies realitātē.

“Mēs uzskatām, ka šādi lidaparāti varētu būt ārkārtīgi konkurētspējīgi, pat salīdzinot ar fosilo degvielu izmantojošajām lidmašīnām. Mēs nedalāmies ar saviem tirgus datiem, taču varu teikt tikai vienu – mēs to darām, jo tas ir mūsu biznesa interesēs, mūsuprāt, no tā ir jēga komerciālā ziņā, un mēs zinām, ka ekosistēma attīstīsies. Mēs kā uzņēmums un mēs kā cilvēki, kā sabiedrības locekļi vēlamies, lai pasaules virzās pretī Parīzes klimata līguma mērķiem. Mēs vēlamies spēlēt arī savu lomu un tāpēc uzskatām, ka tirgus šādiem lidaparātiem būs milzīgs,” sacīja Levelins.

“Airbus” pārstāvji arī īpaši uzsver, ka viņu plānos mainīt aviācijas nozari, nenoliedzami, būtu daudz aktīvāk jāiesaistās un jāsadarbojas arī citām kompānijām un valstīm.

Kļūda rakstā?

Iezīmējiet tekstu un spiediet Ctrl+Enter, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Iezīmējiet tekstu un spiediet uz Ziņot par kļūdu pogas, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Tehnoloģijas un zinātne
Dzīve & Stils
Jaunākie
Interesanti