Pasaulē jau izmanto nelielas, dažiem pasažieriem domātas elektriskās lidmašīnas, bet Gēteborgā izstrādātais lidaparāts var pārvadāt 30 cilvēkus. Patlaban to testē uz zemes, izmēģinājuma lidojumi sāksies nākamgad, bet pirmie reisi varētu notikt pēc pieciem gadiem.
"Oglekļa emisiju cena paaugstināsies. Un, ja mēs varam lidot ar mazākām emisijām un zemākām izmaksām, tā, protams, ir šāda veida tehnoloģiju priekšrocība," komentēja lidsabiedrības "BRA" pārstāvis Lars Resane.
Pagaidām tehnoloģijas neļauj uzbūvēt lielas, pilnībā elektriskas pasažieru lidmašīnas, bet automašīnās izmantotais hibrīda princips ir labs risinājums. Pacelšanās un brauciena sākums notiek ar elektrību, bet gaisā tiek iedarbināti turbopropelleru dzinēji. Tā spēj mērot 800 kilometrus, un tikai ar elektrību nolidot 200 kilometrus.
Yesterday @heartaerospace unveiled its first full-scale demonstrator airplane, the Heart X1. Listen to our CTO Benjamin Stabler describe why this is such a major milestone for the company and sustainable aviation. pic.twitter.com/u2xEc0NKLu
— Heart Aerospace (@heartaerospace) September 13, 2024
Aviokompānijas no visas pasaules jau pasūtījušas 250 lidmašīnas, un papildu stimulu dod šā gada augustā Ziemeļvalstu transporta ministru parakstītā deklarācija par sadarbību komerciālo elektrisko lidojumu attīstībā. Izvirzīts arī mērķis līdz 2030. gadam reģionā izstrādāt no fosilās degvielas brīvus aviomaršrutus.