«Twitter» tuvojas maksas verifikācijai; daži Latvijas politiķi jau abonē «zilo ķeksīti»

Pēdējās nedēļās lielu ažiotāžu sacēlusi mikroblogošanas vietne "Twitter", kur drīzumā visi verificētie lietotāji jeb zilo ķeksīšu turētāji pazaudēs savus ķeksīšus, ja vien mēnesī nešķirsies no aptuveni 10–11 eiro. Kā tas ietekmēs tvītošanu Latvijā? Atsevišķi pašmāju politiķi jau pasteigušies pakalpojumu abonēt.

«Twitter» tuvojas maksas verifikācija; daži Latvijas politiķi jau abonē «zilo ķeksīti»
00:00 / 03:24
Lejuplādēt

Sociālos medijus pārņem maksas abonementu vilnis

Tādiem iepriekš zināmiem zīmoliem kā "YouTube", "Discord" un "Reddit" ar maksas abonēšanas iespējām drīzumā pievienosies arī kompānijas "Meta" populārie sociālie mediji – "Facebook" un "Instagram". 

Lielu ažiotāžu gan sacēlusi mikroblogošanas vietne "Twitter", kur visi verificētie lietotāji pazaudēs savus ķeksīšus, ja vien mēnesī nešķirsies no aptuveni 10–11 eiro.

Kopš miljardieris Īlons Masks pērn piespiedu kārtā iegādājās uzņēmumu "Twitter", mikroblogošanas vietne piedzīvojusi virkni pārmaiņu – to skaitā tūkstošiem atlaistu darbinieku un bijušā ASV prezidenta Donalda Trampa konta atjaunošanu. 

Bet būtiskākās pārmaiņas gaidāmas saistībā ar zilo verifikācijas ķeksi, kam pamatojumu izmaiņām nesen intervijā BBC skaidroja pats Masks: "Ar verifikāciju mēs patiesībā cenšamies ievērojami palielināt dezinformācijas izplatības un botu izmaksas. Bet mēs visus uztversim vienādi – mēs neteiksim, ka ir īpaša "iecelto" žurnālistu izlase, kura tagad visiem saka, ko domāt. Sabiedrībai pašai vajadzētu saprast, ko domāt. Ja ilgtermiņā "Twitter" ir labākais patiesības avots, mums izdosies, bet, ja ne – tad izgāzīsimies."

20. aprīlī visi profili, kuri par maksu nebūs abonējuši "TwitterBlue" pakalpojumu, zaudēs savu senāk, citā veidā iegūto zilo ķeksīti. 

Arī daži Latvijas tvītotāji zaudēs verifikāciju, citi – jau abonējuši "TwitterBlue"

Starp ķekša zaudētājiem būs arī Latvijas Televīzijas žurnālists Ivo Leitāns. Viņš norādīja: "Ja runa ir par verificētajiem žurnālistiem Latvijā, patiesībā diezgan neliela daļa žurnālistu, kas bija šo verifikāciju izgājuši un kuriem tā bija jau vairākus gadus – lielā mērā ilglaicīgāki "Twitter" un mediju lietotāji zina, ka tie ir īsto žurnālistu konti."

Leitāns neplāno iegādāties "TwitterBlue" abonementu, jo apšauba tā efektivitāti dezinformācijas apkarošanā. 

Bez personības apstiprināšanas abonements gan dod arī citas priekšrocības – īslaicīgi labot savus ierakstus, publicēt apjomīgākus tekstus vai ilgākus video, samazināt redzamās reklāmas apjomu. Tomēr būtiskākā izmaiņa ir "Twitter" abonementiem būt redzamākiem par tiem, kas nemaksā. Uz šo kā apdraudējumu demokrātijai jau norādījuši eksperti, sakot, ka vairāk dzirdēs tos, kas vairāk maksā.

Interesanti, ka atsevišķi Latvijas politiķi jau pasteigušies "TwitterBlue" abonēt. Viņu vidū ir arī Rīgas mērs Mārtiņš Staķis. Viņa birojā gan apgalvoja, ka par šo pakalpojumu mērs maksājot no savas kabatas.

Savukārt dīdžejs un ētera personība Toms Grēviņš ar vienu no lielākajiem sekotāju skaitiem Latvijā atzina, ka neplāno maksāt par "TwitterBlue" un viņu mazliet vairāk uztrauc "Instagram" abonēšanas plāni. Grēviņš šādu abonementu ieviešanu pielīdzināja kabeļtelevīzijai un straumēšanas platformām un sacīja, ka ir grūti prognozēt maksas pakalpojumu turpmāko attīstību.

"Skaidrs ir tas, ka jebkurā gadījumā galvenā interese sociālo tīklu īpašniekiem ir, lai cilvēki tur būtu un lai cilvēkiem tur būtu forši un interesanti. Ja šis kaut kādā mērā sāks ietekmēt to, ka viņiem vairs nav interesanti un ērti, īpašnieki būs sev iešāvuši kājā. Tas ir neizbēgami," atzīmēja Grēviņš.

Latvijas Radio nelielā "Twitter" veiktā nereprezentatīvā aptaujā noskaidroja, ka tikai 2% grasās abonēt šo sociālo tīklu par savu vai savas darba vietas naudu.

KONTEKSTS:

Pasaules bagātākais cilvēks, ASV miljardieris Īlons Masks 2022. gada oktobra nogalē pabeidza sociālā tīkla "Twitter" iegādes darījumu un pārņēma kontroli pār šo uzņēmumu. Viņš atlaida vairākus vadošos "Twitter" darbiniekus.

Masks par sociālā tīkla iegādi samaksāja 44 miljardus ASV dolāru.

Uzņēmējs apgalvo, ka nopircis "Twitter", lai sekmētu veselīgas debates par plašu ideju loku un stātos pretī tendencei, kad sociālie mediji sašķeļas partejiskos "atbalss kambaros".

Kļūda rakstā?

Iezīmējiet tekstu un spiediet Ctrl+Enter, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Iezīmējiet tekstu un spiediet uz Ziņot par kļūdu pogas, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Saistītie raksti

Vairāk

Svarīgākais šobrīd

Vairāk

Interesanti