Rīgas maratons

Mans maratons

Rīgas maratons

Mans maratons

Mans maratons. Apavi

Labi skriešanas apavi - nevis modes kliedziens, bet profilakse pret traumām

Lai arī skriešana ir ļoti demokrātisks un viegli pieejams sporta veids, tomēr, lai izvairītos no traumām, svarīgi ir izvēlēties sev piemērotus apavus.

Katrs cilvēks ir īpašs, un tieši tāpat ir ar cilvēku pēdām. Tās gan var iedalīt trijās lielās daļās. Proti, daļai ir pēdas supinācija, kas nozīmē, ka potīte vēršas uz āru. Otrai daļai potīte neliecas, bet lielākajai – trešajai – daļai tās liecas uz iekšu.

Ja potīte liecas, tad apavs ir īpaši jāpielāgo. To vislabāk darīt specializētos skriešanas veikalos uz skrejceliņiem. Tur pēdu darbība ir ļoti precīzi nofilmēta un analizēta.

„Visnepareizāk ir tad, ja kāja ir ieliekusies uz iekšu, bet kustība iet uz augšu,” stāsta skriešanas apavu speciālists Raimonds Soopargs. Viņš skaidro, ka nepareizs kājas ieliekums atstāj iespaidu uz visu ķermeni, jo, lai to noturētu stabili, nepareizu kustību ieņem gurni un pleci.

Tāpat būtiski atšķirsies apavi, kurus izmanto skriešanai pa asfaltu un skriešanai pa zemi, piemēram, mežā vai pļavā.

„Jebkurš mīkstākais krosa apavs ir cietāks par cietāko asfalta apavu.

[Krosa apaviem] ir salīdzinoši mazs amortizācijas apmērs, jo ir paredzēts skriet pa mīkstu virsmu. Ar mīkstu apavu pa mežu skriet nav pareizi un ar cietu apavu pa asfaltu arī nav pareizi,” norāda Soopargs.

Apavu mūžs parasti ir 1000 kilometri.

Pat tad, ja tie izskatās labi, kurpes ir jāmaina, jo amortizācija ir „sasēdusies”, un apavs paliek cietāks. Līdz ar to lielāks trieciens ir ceļgaliem, mugurai un gūžai.

Tāpat kā cilvēkam, arī apavam, „ir jāatpūšas”.

Pēc 10 kilometru skrējiena apavi jaunai slodzei ir gatavi pēc 32 stundām. Tas nozīmē, ja skrien ļoti bieži, ir vērts iegādāties divus pāru apavus – vēlams katru no cita ražotāja. „Cilvēkam ir 640 muskuļu un 90% piedalās skriešanā. Ja tu visu laiku skrien ar vienu zīmolu, tad kāju un mazos muskulīšos pārslogo, un tas var izsist traumu. Pamainot zīmolu, slodze izlīdzinās,” norāda Soopargs. Tiesa, jaunos apavus nevajadzētu ieviest uzreiz, jo tas atkal var būt šoks muskuļiem. Ir ieteikums kādus 200 km noskriet, variējot ar diviem pāru apaviem.

Vēl daži ieteikumi, ko būtu vērts zināt skrējējam: skriešanai pirkt divus izmērus lielākus apavus, nekā ikdienas kurpēm un izmantot sintētiska auduma zeķes.

Kļūda rakstā?

Iezīmējiet tekstu un spiediet Ctrl+Enter, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Iezīmējiet tekstu un spiediet uz Ziņot par kļūdu pogas, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Svarīgākais šobrīd

Informējam, ka LSM portālā tiek izmantotas sīkdatnes (angļu val. "cookies"). Turpinot lietot šo portālu, Jūs piekrītat, ka mēs uzkrāsim un izmantosim sīkdatnes Jūsu ierīcē. Uzzināt vairāk

Pieņemt un turpināt