Šis ir stāsts par divām jaunām latviešu ģimenēm, kas pirms vairākiem gadiem atrada modernu pielietojumu Lielvārdes jostai. Viņi bija tie, kas pirmie starp 1,8 miljoniem Latvijas iedzīvotāju izdomāja, ka no šī tautā visiem labi zināmā simbola iespējams ražot siksnas. "Ja savulaik godos to sēja ap vidukli un izmantoja, tad pēdējos gadus vienīgā funkcija bija karāties muzeju plauktos. Principā josta vāca putekļus," stāsta "biksem.lv" idejas autors Pēteris Šiklovs.
Jana un Pēteris, kamēr otra biznesa partneru ģimene atrodas pelnītā atvaļinājumā, stāsta, ka ideja par jostu ražošanu radusies pēkšņi, arī nekādas iepriekšējas pieredzes ar uzņēmējdarbību nav bijis. "Pats sākums bija diezgan grūts. Ņemot vērā, ka nebija pieredzes ne tehnoloģijās, ne par to, kas vispār ir audums. Kāds audums, no kā tas sastāv, ko uz tāda auduma var uzklāt, kādas ir tehnoloģijas, lai varētu uzklāt, kas ir lāzeru gravīra un kas ir karstuma iespiešana ādā. Tas viss pa mazam posmam bija jāuzzina un jāaplaužas daudzas reizes," atceras Pēteris Šiklovs.
Ātri vien sapratuši, ka ar aušanu nebūs līdzēts, jo josta sanāk kā lupatiņa. Lai cik ilgi meklēts, diemžēl līdz šim tā arī nav izdevies atrast partnerus, kas būtu spējīgi šādas siksnas atbilstošā kvalitātē izšūt uz vietas Latvijā. Sākumā bijusi neziņa, vai kādam vispār kaut kas tāds patiks un būs nepieciešams, bet viss izrādījies ļoti labi.
Ar katru gadu tiek ražotas nedaudz labākas jostas. "Pamatdizains, raksts nemainās, toties mainās mazas detaļas. No tām ļoti mainās funkcionalitāte un valkāšanas ilgums, kvalitāte. Katru gadu tiek kaut kas uzlabots. Ir dažādas krāsas un katru gadu ir viena krāsa, kas pēc tam neatkārtojas," Latvijas Televīzijai stāsta attīstītāja Jana Pakalna.
Jaunajiem patriotiskajiem uzņēmējiem pašiem ir prieks par paveikto darbu un to, kā izdevies atdzīvināt Lielvārdes jostu.
Par produkciju interesi izrādījuši arī veikali Nīderlandē, kam nav nekādu zināšanu par latviešu simboliem, un tirgotāji no Lietuvas. "Tie simboli dzīvo arī citur. Vienkārši pievienotā vērtība Latvijā ir spēcīgāka kā citur, bet arī ārpusē patīk šie simboli," piebilst Pēteris Šiklovs.
Īpaši populāras siksnas ir Latvijas jauniešu vidū. Bieži modernās Lielvārdes jostas iegādājas arī sievietes kā dāvanas saviem vīriešiem.