Dienas ziņas

Dienas ziņas

Dienas ziņas

Testēs arī pārdevējus

Talsi varētu kļūt gājējiem draudzīgāki

Topošais arhitekts piedāvā idejas Talsu pielāgošanai gājēju ērtībām

Pasaulē ir aktuāla tendence pilsētas veidot cilvēkiem draudzīgākas. Tā, piemēram, Rīga reizi mēnesī kādu no ielām atvēl tikai gājējiem. Topošais arhitekts Emīls Gulbis uzskata, ka arī ainaviskie Talsi varētu kļūt gājējiem interesantāki, un savā bakalaura darbā viņš radījis vairākas interesantas idejas. Piemēram, kā Talsi varētu izmantot kāpnes, kas pakalnu pilsētā ir daudz vairāk nekā citviet Latvijā. 

Iespējams, nākotnē vienā no deviņiem Talsu pakalniem varēs uzkāpt pa muzikāliem pakāpieniem, citā izbaudīt Talsu brunča košās krāsas, bet uz Baznīckalnu vedīs zelta pakāpieni, ko pavadīs jaunradīta teika. 

"Uz pāris pakāpieniem ir iestrādātas monētiņas zelta krāsā, un pie kāpnēm ir izvietots stends ar teiku par šo podu. Kā rūķis ir nesis šo podu un apracis, un pa ceļam ir izkritušas šīs monētas," pastāstīja topošais arhitekts Emīls Gulbis.

Pilsētai jābūt vietai, kur pārvietošanās mijas ar atpūšanos, uzturēšanos, sarunām, kas cilvēkiem ir svarīgi. Sakārtotu vidi veido ārtelpas elementi, kas būtībā ir viss, sākot no bruģa klucīša līdz ēkai. Un savā bakalaura darbā Emīls Gulbis pētīja, kā Talsus padarīt gājējiem draudzīgākus.

"Ļoti daudz cilvēku iesaistījās, pat rakstīja komentārus. Interesantākais ir tas, ka anketu pat pildīja no 14 līdz 90 gadu vecumam. Tātad visām iedzīvotāju grupām, vecumiem ir vēlēšanās, lai Talsos tiktu uzlabota gājēju vides kvalitāte," uzsvēra Gulbis.

Termins "Gājēju pilsēta" nenozīmē tikai satiksmes samazināšanu, bet arī kvalitatīvas ielas, celiņus, kāpnes, norādes dažādām iedzīvotāju grupām – ne tikai autobraucējiem, bet arī, piemēram, cilvēkiem ar kustību traucējumiem. Savā pētījumā Gulbis salīdzināja četras pilsētas un secināja, ka gājējiem visdraudzīgākās ir Ventspils un Kuldīga, bet Talsiem un Bauskai ir vieta izaugsmei. 

"Ir daudz un dažādi mehānismi, kurus būtu nepieciešams Talsos ieviest. Piemēram, lai uzlabotu gājēju drošību, samazināt divvirziena ielu plūsmu vairākās ielās. Tādējādi atvēlot vietu auto novietnēm, padarot drošākas gājēju pārejas, samazinot ceļa platumu, līdz ar to samazinot arī gājēju pārejas ceļa garumu," stāstīja topošais arhitekts.

Jau maziņš būdams, Emīls lūdza tētim atļauju padarboties būvniecības objektos, tāpēc likumsakarīgi, ka viņš izvēlējies studēt arhitektūras jomā. Lai gan publiskas ēkas atjaunošanu uzņemties jaunam studentam ir sarežģīti, viņam uzticēta Talsu autoostas sakārtošana. Pirms gandrīz 100 gadiem celtajā ēkā viņš savienojis moderno ar vēsturisko, piemēram, LED koku ar vēsturisku ķieģeļu sienu.

"Kurā ir atspoguļots tā laika cilvēku darbs, kā cilvēki paši ar veidņiem ir izlējuši katru ķieģeli. Un šāds mūris nav nekur citur, tieši ar šādiem ķieģeļiem," pastāstīja Gulbis.

Pašlaik Emīls Gulbis jau uzsācis studijas maģistrantūrā, un, kad būšot brīvāks laiks no mācībām, viņš plāno savas idejas piedāvāt arī Talsu novada pašvaldībai.

Kļūda rakstā?

Iezīmējiet tekstu un spiediet Ctrl+Enter, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Iezīmējiet tekstu un spiediet uz Ziņot par kļūdu pogas, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Pilsētvide
Dzīve & Stils
Jaunākie
Interesanti