Septiņas «Mad city» idejas Daugavas kreisā krasta infrastruktūras uzlabošanai

Lai uzlabotu pilsētvidi Daugavas kreisajā krastā, kurā atrodas Latvijas vadošās augstskolas (Latvijas Universitāte, Rīgas Stradiņa universitāte, Rīgas  Tehniskā universitāte), Latvijas Nacionālā bibliotēka (LNB) un vairāki biroju kompleksi, ir nepieciešami nelieli uzlabojumi tuvāko divu gadu laikā. Tā secināts starptautiskajā pilsētplānošanas pasākumā “Mad City”, kas Rīgā noritēja maija nogalē. Šo uzlabojumu kopējās izmaksas veidotu ap 2,5 miljoniem eiro, taču to realizācijas process dotu pamatu savstarpējai universitāšu, uzņēmēju, Rīgas pašvaldības un valsts iestāžu sadarbībai, uzskata speciālisti. 

Teritorijā, kas pakāpeniski iegūst savu atpazīstamību kā “zināšanu jūdze”, pēdējo 5 gadu laikā veiktas valsts un privātuzņēmēju investīcijas vairāk kā 800 miljonu eiro apjomā (universitāšu kompleksi, LNB ēkas, ''Z-towers'', Mūkusalas biznesa centrs), turpmāko 7 gadu laikā plānots ieguldīt vairāk kā 700 miljonus eiro (t.sk. Preses nams, LU komplekss, "Pro Kapital", "MMM Projektai"). Uz  ''Rail Baltica'' trases plānots izbūvēt vienotu dzelzceļa pieturvietu, kas ļaus ērti sasniegt Rīgas starptautisko lidostu un nodrošinās dzelzceļa savienojumus ar pārējo Latvijas teritoriju. Teritorijā mācīsies 40 000 studentu un strādās vairāk kā 20 000 cilvēku.

''Zināšanu jūdze'' ir vieta, kurā rodas idejas, kontakti, satiekas uzņēmējs ar zinātni, students ar darbadevēju, zinātne ar realitāti, idejas pārtop tirgus produktos. Pasaules pieredze rāda, ka inovāciju rašanos būtiski veicina ikdienas kustības un satikšanās ērtums. Lai pilnvērtīgu izmantotu Rīgas iespējas inovāciju veidošanai, ko rada šāda augstskolu un uzņēmumu koncentrācija, nepieciešama efektīva mobilitātes infrastruktūra, kurā apvienots dzelzceļš, sabiedriskais transports, autotransports, kājāmgājēji, velosipēdisti, elektrisko skrejriteņu, laivu un citi braucēji.

Lai sekmētu “zināšanu jūdzes” straujāku attīstību, "Mad City" ietvaros desmit starptautiskas pilsētplānošanas ekspertu komandas (kurās līdzdarbojās arī vietējie iedzīvotāji - Āgenskalna apkaimes un Torņakalna apkaimes biedrību pārstāvji), divu dienu laikā veidoja savu redzējumu par nepieciešamajiem uzlabojumiem mobilitātē un transporta infrastruktūrā.

Komandas veidoja savu atsevišķo redzējumu, raugoties no Rīgas Stradiņa universitātes, Rīgas Tehniskās universitātes, Latvijas Universitātes, Latvijas Dzelzceļa vēstures muzeja,  Mūkusalas biznesa centra, Mūkusalas mājas, Preses nama, "Pro Kapital Latvia", ''Z-towers'' un  Latvijas Nacionālās bibliotēkas “zvanu torņiem”. Tās novērtēja “zināšanu jūdzes” savstarpējo saistību un izveidoja savus ieteikumus par nepieciešamajiem uzlabojumiem nākamo 10 gadu periodam (visas prezentācijas iespējams apskatīt vietnē LMT "Straume").

Lai “plāni nepaliktu plauktos” un tiktu nodrošinātas tūlītējas nelielas darbības situācijas uzlabošanai, ir apkopots partneru redzējums un izveidoti priekšlikumi nepieciešamajiem nelielajiem uzlabojumiem tuvāko divu gadu laikā (skat. karti).

  

  1. Sabiedriskais transports – jauna maršruta izveide ZR-DA virzienā, kas savieno "Zināšanu jūdzes", kā arī priekšlikumu izveidot sabiedriskā transporta joslas Dzirciema ielā, kā arī uz Vanšu un Akmens tiltiem (kas nodrošinātu sabiedriskā transporta prioritāti).
  2. Torņakalna dzelzceļa stacijas piekļuves uzlabošana – nodrošinot ātru un efektīvu  savienojumu  ar esošo Torņakalna dzelzceļa staciju un aktīvāku pasažieru vilcienu izmantošanu.
  3. Gājēju tiltu izbūve pāri Kīleveina grāvim un Zunda kanālam (Durbe ielas galā)  - nodrošinot ērtu kājāmgājēju un velo kustību starp universitātēm, uzņēmumiem, kā arī savienojumu ar dzelzceļa staciju.
  4. Pilnvērtīga mikromobilitātes savienojuma izveide, nodrošinot ērtu pārvietošanos starp partneriem teritorijas ZR-DA virzienā.
  5. Peldlīdzekļu piestātnes vietu izveide pie Nacionālās bibliotēkas (Mūkusalas promenādes projekta sastāvā), Vanšu tilta un 11.novembra krastmalā. Pirmo divu gadu laikā Daugavas labajā krastā - 11.novembra krastmalā – jāizveido publiska piestātne mazajiem peldlīdzekļiem (pie Lielā Kristapa).

Šogad “Mad City” galvenā tēma bija “Zināšanas un pilsēta”, tajā piedalījās vairāk kā 300 dalībnieku no 15 pasaules valstīm. Pasākumā tika apspriesti jautājumi, kuri pašlaik ir uzmanības lokā visā pasaulē –  inovāciju rajoni (universitāšu un biznesa apvienošana inovāciju radīšanā) un mikromobilitāte (mazizmēra elektriskie pārvietošanās līdzekļi un to pieaugošā nozīme pilsētu transporta sistēmās).

0 komentāri
Pievienot komentāru
Komentēt vari ar kādu no saviem sociālo mediju profiliem
Pilsētvide
Dzīve & Stils
Jaunākie
Interesanti