Motorolleri pilsētā – ko der zināt un ko iesaka pieredzējuši braucēji?

Kas jāņem vērā, braucot ar motorolleru pilsētā: kādi ir noteikumi, kur drīkst un kur nedrīkst braukt – skaidroja LTV raidījums “Aizliegtais paņēmiens”. Ar padomiem arī dalījās regulāri braucēji.

Jaudīgākie un arī straujākie pilsētas braucamie, ar kādiem brauc puse Itālijas un kas arī Latvijā pamazām kļūst arvien populārāki – skūteri jeb motorolleri. Šajā pavasarī Rīgas ielās parādījušās iespējas nomāt elektriskos motorollerus, un cilvēki sākuši jau tos lietot.

Vienu motorollera braucēju, kāpjot no motorollera, uzrunāja LTV. “Tas patiesībā bija viegli. Es vienkārši gāju garām, ieraudzīju un domāju - kāpēc ne? Lejupielādēju aplikāciju, reģistrējos. Tas aizņēma 2,5 līdz 3 minūtes kopā ar braukšanas apliecības validēšanu. Un tad es varēju sākt. Lielisks laiks, lieliska iespēja. Es braucu apmēram 20 minūtes ar 10 minūšu pauzi, tātad uz īsu brīdi piestāju. Fantastiski, droši un patīkami. (..) Šī bija lieliska iespēja, labāka nekā ņemt “Boltu” vai iet ar kājām,” stāsta braucējs, kuram tas esot izmaksājis 2,5-3 eiro.

Turklāt ar motorolleru var braukt arī divatā. Un nomas uzņēmums nodrošinājis ķiveres diviem braucējiem. Konkrētais braucamais attīsta ātrumu līdz 50 kilometriem stundā. Un ar pilnu bateriju iespējams nobraukt pat 100 kilometrus.

Noteikumi

Tas, kāda vadītāja apliecība ir nepieciešamas, izriet no spēkrata motora tilpuma:

  • ja motors ir līdz 50 kubikmetriem, tad pietiek ar mopēda tiesībām. Un braukt ar tādu drīkst pat no 14 gadu vecuma.
  • ja motora tilpums ir lielāks par 50 kubikmetriem, tad vismaz B kategorijas automašīnas vadīšanas tiesības. Tātad braucējam jābūt pilngadīgam.
  • ja motors ir jau 250 kubikmetri, tad ar B kategorijas automašīnas tiesībām vairs nepietiks –  vajag speciālās motocikla vadīšanas tiesības.

Aprīkojums. Braucamajam jābūt reģistrētam Ceļu satiksmes drošības direkcijā (CSDD), jābūt ar numuru, gaismām, pagrieziena rādītājiem, spoguļiem, un brauciena laikā ķivere ir obligāta. Ja motora tilpums pārsniedz 50 kubikmetrus, jābūt obligātajai civiltiesiskajai apdrošināšanai (OCTA).

Braukšana – kur drīkst un kur nedrīkst? Formula analoģiska kā automašīnām – drīkst braukt pa ielas brauktuvi, ievērojot visu satiksmes noteikumus, bet pa ietvi un veloceliņiem braukt nedrīkst. Dažas priekšrocības tomēr ir:

  • drīkst braukt pa sabiedriskā transporta joslu,
  • motorollerus drīkst novietot uz ietves ar noteikumu, ka tas netraucē gājējiem,
  • sastrēguma laikā drīkst pa koridoru starp mašīnām aizbraukt līdz krustojumam.

Valsts policijas komentārs: "Motocikliem, mopēdiem un motorolleriem ir atļauts šādā veidā braukt starp joslām, taču jāņem vērā, ka ir jāievēro drošs intervāls no blakus esošajām automašīnām.”

Uz to norāda arī CSDD: "Saskaņā ar ceļu satiksmes noteikumiem motocikliem nav aizliegts braukt starp stāvošiem automobiļiem. Protams, jāievēro norma par droša intervāla ievērošanu.”

Pieredze

Viens no motorolleristiem ir advokāts Lauris Liepa, kuram gan tieši intervijas dienā braucamais ir saniķojies un viņš atbraucis ar taksi. Uzrunāts arī Atis Žaks, kuram ir savs motorolleru “Vespa” bizness.

“Tagad rolleram būs trešā sezona, kas jau ir sākusies. Tikko sniegs un ledus pazūd, tā var sākt braukt. Ikdienā diezgan daudz braukāju. Vasarā, siltajā sezonā faktiski katru dienu. Rīga, Jūrmala, atpakaļ, tā nav liela problēma. Pie tam šobrīd, kad ir uz Jūrmalas lielceļa 70 kilometru stundā ierobežojums, es pat jūtos diezgan komfortabli kopējā mašīnu plūsmā,” stāsta Liepa.

“Es braucu ar visiem iespējamiem transportiem, ar močiem dažādiem, ar velosipēdu, mašīnām. Bet ar motorolleru, manuprāt, ir viena no labākajām izvēlēm, īpaši pilsētā,” saka Žaks.

Trūkumi gan tam arī ir. “Ar rolleru nav viegli pa bruģi, it īpaši, ja bruģis ir slapjš, tad gan jābūt uzmanīgam, tad tur nekādus asos pagriezienus nevar taisīt. (..) Pilsētā izaicinājumi galvenokārt ir ceļu stāvoklis, tātad tu vari paklupt uz sliedes vai iekrist kādā negaidītā bedrē, vai kaut ko saplēst ielu stāvokļa dēļ,” saka Liepa.

Vēl arī lietus, stiprs vējš un citi draņķīgi laika apstākļi – ar tiem ir jārēķinās. Mototransportu vidū uz ielas motorollers ir tā kā hierarhijas apakšā. “Uz diviem riteņiem jūs vairāk jutīsiet neapzinīgus autobraucējus, kas nerēķinās ar moto transportu vispār, tai skaitā ar motorolleriem. Maza problēma ir tā, ka uz ceļa motorollerus mazāk ciena nekā močus, no močiem bišķi baidās. (..)  Motorollerus uzskata, ka tas jau tur tāds mopēds vai kaut kas tāds, bet tas ir (..) ceļu satiskmes dalībnieks kā jebkurš cits.

Un varbūt nedaudz neaizsargāts – ja nogāzīsies motorollers, braucējs diez vai būs pilnā moto ekipējumā. Tas ir viens no riskiem,” stāsta Žaks.

Salīdzinot ar automašīnām, motorolleriem ir ļoti zemas degvielas izmaksas. Taču ir cits mīnuss – apdrošināšanas sarežģījumi. “Tas ir tāds neliels akmentiņš apdrošināšanas lauciņā, jo gadiem esmu mēģinājis ar apdrošinātājiem runāt par šo jautājumu, bet no visiem mūsu apdrošinātājiem, kas vispār ir gatavi apdrošināt motorolleru, uzliek tādus nosacījumus, ka mašīnu lētāk apdrošināt nekā motorolleru,” zina stāstīt Žaks.

Kļūda rakstā?

Iezīmējiet tekstu un spiediet Ctrl+Enter, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Iezīmējiet tekstu un spiediet uz Ziņot par kļūdu pogas, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Pilsētvide
Dzīve & Stils
Jaunākie
Interesanti