4. studija

Kāpēc teātrī, lai saņemtu atlaidi biļetes iegādei, neder skolēna apliecība?

4. studija

Vai autobusa maršrutā "Rīga-Liepāja" uzņem tikai ar internetā iegādātu biļeti?

Kāpēc ar skaņas signālu aprīkotie luksofori ilgstoši nedarbojas vai tiek atslēgti?

Luksofora skaņas signālus izslēdz pēc pl. 21 – naktsmiers tuvējās mājās, bet problēma ielu šķērsot vājredzīgajiem

Pievērs uzmanību – raksts publicēts pirms 1 gada.

Skaņas luksofori vājredzīgiem un neredzīgiem cilvēkiem palīdz gan šķērsot ielu, gan arī orientēties vidē, lai saprastu atrašanās vietu. Latvijas Televīzijas raidījumā "4. studija" vērsās Deniss Ovsjannikovs – jaunietis ar smagu redzes invaliditāti, kurš ziņoja, ka diemžēl Vienības gatvē, Rīgā, skaņas luksofors nedarbojas jau kopš augusta. Izrādījās, ka savai problēmai viņš risinājumu pašvaldības institūcijās meklējis veselus četrus mēnešus.

"Šeit, Vienības gatvē, labajā pusē luksofora skaņas sintēze skan, kreisajā neskan. Un rezultātā, ja tu dodies pāri ielai, tu dzirdi, ka luksofors skan, un tu vari doties tam pretī, bet, atpakaļ dodoties, tu nedzirdi un nezini, vai ir pareizi vai nav. Jā, man ir suns, un viņš palīdz, bet – ja ir neredzīgs ar spieķi?" par situāciju sacīja Deniss. 

Jaunietis vairākkārt ir ziņojis par šo skaņas luksofora bojājumu, bet – bez rezultāta. Atbilde, ka "tiks risināta situācija un tiks atsūtīta brigāde" saņemta augusta beigās.

"Piezvanīju pēc tam oktobra sākumā un teicu, ka nekas nav darīts, un man teica, ka brigāde vēl nav bijusi, bet būs, un ir novembra beigas, un brigādes vēl nav," sacīja Deniss.   

Pirms dažām dienām par nedarbojošos luksoforu Rīgas domes Satiksmes departamentam paziņoja arī "4. studija" un jautāja, kāpēc četru mēnešu laikā tas nav salabots.

"Ir zināms, ka šo luksoforu skaņas signāli ir viena no jutīgākajām minētā luksofora sastāvdaļām," norādīja Rīgas domes Satiksmes departamenta direktora pienākumu izpildītājs Jānis Vaivods.

"Attiecīgi, tās arī vismazāk kalpo un visbiežāk ir jāveic šo sastāvdaļu remonts. Visos gadījumos, kad ir novērojama šāda situācija, mēs aicinām ziņot Satiksmes departamentam, vai nu zvanot uz bezmaksas informatīvo tālruni  80 003 600 vai rakstot uz e-pastu [email protected], un tālāk mēs nododam šo informāciju luksoforus uzturošajam dienestam."

"4. studija" kopā ar Denisu devās uz Vienības gatvi. Un – tavu brīnumu – vietā, kur, pēc puiša teiktā, vēl iepriekšējā dienā bija klusums, pēc četru mēnešu gaidīšanas skaņas luksofors beidzot darbojas!

Satiksmes departamentā raidījumam apgalvoja, ka vēlākais trīs dienu laikā no brīža, kad ir saņemta informācija un konkrētā adrese, luksofors tiek apsekots un salabots, tomēr uz jautājumu, kāpēc tieši šajā adresē luksofors atsācis darboties vien pēc četriem mēnešiem, atbildēt nevarēja.

Deniss novērojis, ka arī citviet skaņas luksofori, kuriem vajadzētu skanēt, gaišā diennakts laikā tomēr neskan, bet – ir arī vēl kāda problēma.

Denisu neapmierina situācija, ka vakara stundās luksoforu skaņa tiek izslēgta. "Es orientējos pats, un es dodos gan uz skolu, gan visdažādākajām vietām, un es pats mēģinu visu darīt ar spieķi un suni, cik viņš man palīdz," stāstīja Deniss.

"Un paldies Latvijai, ka mums ir šie skaņas luksofori uz ielām, bet tie bieži vien pēc pulksten 21 darba dienās, kaut arī tu ierodies mājās laikā no 22 līdz 23, tiek vispār izslēgti, tie neskan, un tas ļoti traucē, ka nav nekādas skaņas vispār."

Jaunietis uzsvēra, ka nevēlas, lai uz katra stūra ir luksofors ar skaņas sintēzi, bet, ja ir uzstādīts, tad lai arī kvalitatīvi darbojas; cilvēkiem ar redzes invaliditāti jābūt iespējai pārvietoties jebkurā diennakts laikā, nevis tikai līdz deviņiem vakarā.

"Pilsēta ir meklējusi dažādus risinājumus šai situācijai. Ir skaidrs, ka daļa iedzīvotāju pārvietojas arī pēc 21, tomēr šie skaņas signāli traucē apkārt dzīvojošo māju īpašniekiem, un arī samazinātā troksnī nebūs šis efekts, kas ir vajadzīgs šim iedzīvotājam. Parasti šīs personas pārvietojas ar balto spieķi, un jebkurā gadījumā var izmantot balto spieķi," skaidroja Vaivods.  

Kā atzina Satiksmes departamentā – vietās, kur tas ir iespējams, skaņas luksofori darbojas, bet tur, kur tie traucē iedzīvotājiem, signāls vakara un nakts stundās tomēr tiek atslēgts.

Deniss gan iebilda, ka mašīnas mēdz neapstāties, kad viņš dodas pāri ielai ar paceltu spieķi.

"Tā lielākā problēma jau ir tā, kad tu nospied luksoforu, tu jau neesi pārliecināts, vai tu nospiedi. Tu vari stāvēt divas minūtes, un viņš neskan, nepārslēdzas, un tu jūties kā muļķis, jo tu nezini, vai tas ir pārslēdzies vai nav," pauda jaunietis.

Vaivods informēja, ka šobrīd tiek meklēti dažādi inovatīvi risinājumi, kā uzlabot situāciju ar luksoforiem.  

"Neredzīgai personai ir pieejama speciāla aplikācija, un, pienākot pie luksofora, šī aplikācija jau sāk pīkstēt telefonā," skaidroja Vaivods. "Attiecīgi, nav signāla, kas iet uz apkārtējo vidi, bet ir dzirdams tikai šai personai, kurai ir nepieciešams šis speciālais signāls."

Šī aplikācija, kad luksofors savienojas ar aplikāciju telefonā, Latvijā varētu sākt darboties pilotprogrammas ietvaros vien pēc dažiem gadiem. Tikmēr "4. studija" atgādina, ka skaņas luksoforu bojājumi ir jānovērš nekavējoties, nevis pēc vairākiem mēnešiem; tāpat arī – jāizvērtē iespēja arī vakara un nakts stundās pieklusinātā režīmā tomēr nodrošināt skaņas luksoforu darbību.

Kļūda rakstā?

Iezīmējiet tekstu un spiediet Ctrl+Enter, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Iezīmējiet tekstu un spiediet uz Ziņot par kļūdu pogas, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Saistītie raksti

Vairāk

Svarīgākais šobrīd

Vairāk

Interesanti