Speciālista viedoklis: Ātrums nenogalina, bet palīdz iet bojā!

Pievērs uzmanību – raksts publicēts pirms 8 gadiem.

Tikai viena mēneša laikā – jūlijā - policija pavisam Latvijā noformējusi 7402 protokolus par ātruma ierobežojumu pārkāpumu, tas ir, neskaitot fotoradaru fiksētos pārkāpumus. Kopumā protokoli noformēti par vairāk kā ceturtdaļmiljonu - 251 284 eiro apmērā. Lielisks valsts budžeta papildinājums, ja vien tas nebūtu apdraudējums savai un gluži nevainīgu līdzcilvēku veselībai un dzīvībām.

Šogad uz Latvijas ceļiem bojāgājušo skaits četras reizes pārsniedz bēdīgi slavenās “Maxima” traģēdijas upuru skaitu. Biedējoši, taču risinājums tā arī nav atrasts.

Autoskolas "Vanags" vadītājs Dainis Uzuliņš sarunā izteica viedokli, ka negadījumu cēlonis visbiežāk nav ātrums, bet cilvēka rīcība.

Savukārt ātrums negadījumu pārvērš par traģēdiju. Ir ļoti liela starpība - taisnā mūra sienā ietriekties ar 50 vai ar 60 kilometriem stundā lielu ātrumu.

Tieši šā iemesla dēļ lielākā pasaules daļa apdzīvotās vietās noteikusi ātruma ierobežojumu 50 kilometri stundā. Šis skaitlis nav policijas vai kādas citas iestādes untums, bet pārbaudīta robeža starp traģēdiju un iespēju saglabāt dzīvību.

Uzuliņš uzskata, ka ceļu satiksmes drošības uzlabojumi jāsāk no ģimenes un skolas pirmajām klasēm, jo ļoti liela nozīme ir tieši autovadītāju zemajam kultūras līmenim. Grūti prasīt, lai autovadītājs būtu pieklājīgs uz ceļa, ja viņš visās citās dzīves jomās neievēro elementāru pieklājību.

Audzēknis autoskolā pavada trīs mēnešus. Tas ir krietni par maz, lai iemācītu jaunajam cilvēkam nepieciešamās iemaņas vadīt auto, pārzināt satiksmes noteikumus un būt kulturālam attiecībā pret apkārtējiem. Ja to nav spējusi ģimene un skola, tad trīs mēnešu auto vadīšanas kursi ir bezspēcīgi.

Bieži vien satiksmes negadījumi notiek autovadītāja bezatbildības dēļ. Dainis Uzuliņš piemēram sniedza kādas situācijas izklāstu - uz taisna ceļa un ne pie pārlieku pārsniegta ātruma režīma tehniski labā stāvoklī esošs auto nobrauc no ceļa un apmet kūleni. Iemesls gluži primitīvs - vadītājs ar pasažieri iegrimuši audiosistēmas regulējumos. Šajā gadījumā auto nobrauca no ceļa un apgāzās, taču pat bail iedomāties, ja tas ieripotu pretējā braukšanas joslā.

Pēc sadursmes ar dzīvniekiem vai citiem šķēršļiem autovadītāji nereti atzīst, ka par vēlu pamanījuši bīstamo situāciju. Nav grūti aprēķināt - jo lielāks ātrums, jo šķērsli vai bīstamo situāciju pamanīt varēs vēl vēlāk. Nereti, kad ir jau par vēlu.

Jo lielāks ātrums, jo arī negadījuma sekas būs smagākas.

Gan automobilim, gan cilvēkam. Piemēram, Vācijā, kur daudzviet ātruma ierobežojuma nav nemaz, satiksmes negadījumi notiek reti, bet pārsvarā traģiski. Gluži loģiski, ka pie tā vainojams brīžiem ļoti lielais ātrums, kas pārsniedz pat 200 kilometrus stundā.

Taču ir arī loģisks izskaidrojums, kāpēc uz ātruma autostrādēm satiksmes negadījumu skaits ir ievērojami mazāks, kā proporcionāli pie mums ar stingriem ātruma ierobežojumiem. Te atkal jāmin autovadītāja kultūra. Ir grūti iedomāties kādu uz Vācijas auto maģistrāles, kas pēkšņi nobremzēs, lai noregulētu audio sistēmu, izmestu pa logu cigarešu izsmēķi vai kaut ko tamlīdzīgu. Pat spiestā kārtā samazinot ātrumu, parasti tiek ieslēgts avārijas signāls, pievēršot pastiprinātu aizmugurē braucošo uzmanību.

Mūsu autovadītājs bieži atļaujas daudz nepieļaujamu lietu. Kaut vai braukšanu pa kreiso joslu, pagriezienu virziena nerādīšanu, strauju bremzēšanu pirms nogriešanās un daudzas citas, ar satiksmes drošību nesavienojamas lietas.

Sarunā Uzuliņa kungs uzsvēra arī to, ka ātruma ierobežojumu neievērošana uz Latvijas kvalitātes ceļiem ir noziegums. Autovadītājam pilnā mērā jāapzinās arī tas, ka automobilis ir pat ļoti bīstams un vairāk kā tonnu smags ierocis, kas nepieļauj paviršu attieksmi. Vēl jo vairāk jaunajiem autovadītājiem jāsaprot, ka reāla ikdienas auto vadīšana atšķiras no kādas populāras datorspēles ar to, ka uz reāla ceļa, pie reāla ātruma otra dzīvība vairs nepienāksies...

Sarunu pilnā apjomā var noklausīties šeit.

Kļūda rakstā?

Iezīmējiet tekstu un spiediet Ctrl+Enter, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Iezīmējiet tekstu un spiediet uz Ziņot par kļūdu pogas, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Saistītie raksti

Vairāk

Svarīgākais šobrīd

Vairāk

Interesanti