Panorāma

Ko izvēlēsies Itālija?

Panorāma

Dziesmu svētku biļešu tirdzniecības problēmas varēja novērst

Simt gadu laikā auto skaits audzis 3000 reižu

Simt gadu laikā automašīnu skaits Latvijā audzis 3000 reižu

Pievērs uzmanību – raksts publicēts pirms 6 gadiem.

Pirmais auto Rīgā oficiāli reģistrēts 1904.gadā, bet jau divu desmitu gadu laikā tas kāpis līdz vairākiem simtiem. Atļautais braukšanas ātrums tolaik bija 8-10 kilometri stundā, un ātruma pārkāpēju varēja noķert policists uz velosipēda.

Šie pirmie auto uzskatīti par izteiktu luksusa preci, kas vajadzīga tikai trakiem bagātniekiem. Piemēram, pirmā Latvijā ievestā mašīna maksāja gandrīz divarpus tūkstošus zelta rubļu. Latvijas brīvvalsts laikā auto kļuva pieejamāki. To cenas kritās Amerikā, no kurienes ievesta arī lielākā daļa Latvijā nopirkto auto. Taču peļņā ieinteresētie auto dīleri ir gatavi piegādāt jebkuras markas auto.

Rīgas motormuzeja speciāliste Aija Bauere pastāstīja, ka 56 firmas pārstāvētas tikai ar vienu līdz piecām automašīnām, kas veicināja ļoti lielu dažādību uz ceļiem, bet nebija labi no tautsaimnieciskā viedokļa. Remonts ir dārgs, detaļas - dārgas.

Inženierzinātņu doktore Vaira Gromule, kura rakstījusi par autotransportu topošajai Nacionālajai enciklopēdijai, saka – nozari krietni papluinīja Otrais pasaules karš.

Pirms kara valstī bija gandrīz trīsarpus tūkstoš vieglo automašīnu, bet 1945. gadā vairs tikai nepilni 900.

"Tās ir kara sekas, mēs zinām, ka ļoti daudzi cilvēki aizbrauca, tika rekvizētas automašīnas, mums taču tomēr bija Kurzemes katls, un arī uz otru pusi, aizveda arī uz PSRS, bet 50.gadus jau varam raksturot kā ļoti augošu periodu," pastāstīja Gromule.

Jau 60. gadu vidū vieglo auto skaits pārsniedz 26 tūkstošus, bet 80. gados - 200 tūkstošus. Augstākais punkts sasniegts 2010. gadā, kad Latvijā reģistrēti 900 tūkstoši vieglo automašīnu.

Autožurnālists Atis Jansons par šo nozari raksta jau vairākus gadu desmitus. Viņš saka, ka pēdējos 30-40 gados lielākā atšķirība ir ātrums uz ceļiem.

"Moskvičs" pie 100 km/h sāka drebēt, dārdēt, bija ātra brauciena iespaids, un koncentrējies kā ātram braucienam, paskaidro Jansons. Savukārt "Žigulis" jau bijis mānīgs, no Ogres uz Salaspili brauca jau ieskrējušies.

Vēl kāda pēdējo gadu izteikta Latvijas auto lietošanas īpatnība – lielākais auto skaita kāpums vērojams lietoto spēkratu grupā. Šī gada sākumā vidējais vieglās automašīnas vecums Latvijā bija 14 gadi.
 

Kļūda rakstā?

Iezīmējiet tekstu un spiediet Ctrl+Enter, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Iezīmējiet tekstu un spiediet uz Ziņot par kļūdu pogas, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Saistītie raksti

Vairāk

Svarīgākais šobrīd

Vairāk

Interesanti