Rīta Panorāma

Intervija ar Mārci Auziņu, LU rektors 2007–2015

Rīta Panorāma

Šodien LTV1 plkst. 20:00 sāksies jauns seriāls «Divi vienā»

Drošība uz ceļa: Sarkanā gaisma

Satiksmes psihologs: Autovadītāji ignorē sarkano gaismu, jo iespēja saņemt sodu ir niecīga

Kamēr daudzās rietumvalstīs, ja luksoforā iedegas dzeltenā gaisma, autovadītāji bremzē, tikmēr Latvijā liela daļa rīkojas pretēji - spiež gāzes pedāli grīdā. Latvijas Universitātes profesors, satiksmes psihologs Ivars Austers min vairākus iemeslus - autovadītāji saprot, ka iespējamība iekrist un saņemt sodu ir niecīga, un, jo vairāk cilvēku noteikumus pārkāpj, jo pārējiem tā šķiet arvien pašsaprotamāka rīcība, jo visi taču tā dara. 

"Tā gan būs hipotēze, bet man šķiet, ka pēdējos gados ir noticis tas, ko autovadītāji paši gan neatzīst – viņi ir kaut kādā pakāpē atzinuši velosipēdistus. Riteņbraucēji, es būšu rupjš, atvainojiet, bet liela daļa brauc kā pilnīgi "lubraki" attiecībā pret drošību un satiksmes noteikumiem. Luksofora signāli viņiem īsti neeksistē. Ja es kā autovadītājs braucu un redzu, ka ik pa brīdim vēl kāds cits satiksmes dalībnieks to neievēro, tad mans priekšstats par sociālo normu, ko tā atļauj, var mainīties un netieši atstāt iespaidu uz mani," skaidroja Austers.

Drošas braukšanas skolā tikmēr atgādina - ietaupītais laiks, neapstājoties pie luksofora,  bieži vien ir ļoti mānīgs, jo tāpat visi satiksies nākamajā krustojumā. Vienlaikus tas ir ļoti bīstams manevrs. 

"Mēs nekad nevaram zināt, vai kāds neizdomā uz dzelteno ļoti laicīgi startēt. Mēs mēģinām pabeigt manevru, tas ir priekšlaicīgi startējis, beigās notiek nopietna sadursme," ieskicē Drošas braukšanas skolas direktors Jānis Vanks.

Tā ir arī necieņa pret citiem ceļu satiksmes dalībniekiem. Ja no pretējās puses ir atļauts kreisais pagrieziens, tad, braucot pie dzeltenā, pārējie tā arī var nepaspēt pagriezties.

Valsts policijā stāsta, šogad sastādīti aptuveni 3300 protokoli par luksofora signālu neievērošanu. Tā kā policistus pie katra krustojuma nav iespējams izvietot, tuvākajā laikā talkā nāks jauni tehniskie līdzekļi, kas liks autovadītājiem būt krietni vien piesardzīgākiem.

"Tuvākajā laikā atsevišķi fotoradari arī kontrolēs sarkano luksofora signālu. Testa režīmā mums jau ir pāris šādi gadījumi piefiksēti. Atlicis ir juridiskās nianses pieslīpēt, lai policija varētu piemērot sodu par šāda veida pārkāpumiem," saka Valsts policija Satiksmes drošības pārvaldes priekšnieks Normunds Krapsis.

Dažādu tehnisko līdzekļu skaits, kas tiek izmantoti pārkāpumu konstatēšanā, tuvāko gadu laikā Latvijā palielināsies. Par aizliedzošā luksofora signāla ignorēšanu autovadītājam piemērojams naudas sods no 30 līdz 140 eiro, kā arī četri soda punkti.  

Kļūda rakstā?

Iezīmējiet tekstu un spiediet Ctrl+Enter, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Iezīmējiet tekstu un spiediet uz Ziņot par kļūdu pogas, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Saistītie raksti

Vairāk

Vairāk

Interesanti

Informējam, ka LSM portālā tiek izmantotas sīkdatnes (angļu val. "cookies"). Turpinot lietot šo portālu, Jūs piekrītat, ka mēs uzkrāsim un izmantosim sīkdatnes Jūsu ierīcē. Uzzināt vairāk

Pieņemt un turpināt