Rīgas Motormuzeja ekspozīcijā – no pasaulē pirmā auto līdz «moskvičiem» un RAF busiņiem

Pievērs uzmanību – raksts publicēts pirms 7 gadiem.

Pēc vairāk nekā trīs gadus ieilguša remonta šodien durvis ver Rīgas Motormuzejs. Pēc Latvijas Antīko automobiļu kluba ierosmes astoņdesmito gadu beigās dibinātais muzejs šo laiku aiz slēgtām durvīm pavadījis, restaurējot senos spēkratus un veidojot jaunu interaktīvu ekspozīciju, kas ļaus motoru attīstību ieraudzīt plašākā 19. un 20. gadsimta vēstures kontekstā. 

Senas auto reklāmas, sacīkšu video uz sienām, ņirbošas planšetes ar spēkratu vēstures līkločiem jau pa gabalu brīdina, ka Rīgas Motormuzejā skatiens zibēs uz visām pusēm pat tad, ja neesiet nepielūdzams automīlis. Baltijas valstīs lielākā antīko spēkratu muzeja kārtīgai apskatei jāierēķina krietnas pāris stundas.

Gids šajā ekskursijā ir Motormuzeja vadītājs Aivars Aksenoks, ar kuru kopā sekojam riepu nospiedumiem, kas no ieejas aizved pie stāsta par auto izgudrošanas vēsturi. Te arī pirmais jaunums eksponātu klāstā.

"Šeit mēs redzam pirmo automobili pasaulē, kas arī ir viens no muzeja jaunieguvumiem, kuru mēs tikai šajā gadā iegādājāmies. Šobrīd Rīgas Motormuzejā katrs var apskatīt pasaulē pirmo automobili, kas tika izgatavots un patentēts 1886.gadā un ko izgudroja un patentēja Karls Bencs," stāsta Aksenoks, piebilstot, ka šī gan ir pasaulē pirmā auto kopija, taču spēkrats arvien ir darba kārtībā.

No auto pirmsākumiem ceļš muzeja ieejas stāvā hronoloģiski ved uz 19.-20.gadsimta miju, kad mašīnas sāka ražot rūpnieciski.

Starp spēkratiem tagad apskatāms arī uz ASV aizceļojušā latvieša Augusta Krastiņa būvētais automobilis.

"[Viņš] izveidoja tur savu autobūves uzņēmumu un uzsāka automobiļu ražošanu aptuveni vienā laikā ar Henriju Fordu un apmēram ar vienādu starta kapitālu. Diemžēl negadījuma -  ugunsgrēka - rezultātā rūpnīca aizgāja bojā. Bet viens automobilis no tā laika ir saglabājies, un ir liels prieks, ka tagad mēs to varēsim parādīt arī muzeja ekspozīcijā," stāsta Motormuzeja vadītājs.

Šo automobili, līdzīgi kā vairākus citus, muzejam deponējuši to privātīpašnieki. Laikmeta kontekstu ļauj saprast skārienjūtīgie ekrāni pie katras auto grupas. 30.gadu auto grupā redzamas mašīnas, ar kādām braucis Kārlis Ulmanis un Francijas vēstnieks Latvijā. Mazliet tālāk atsevišķi var iepazīt auto aprīkojumu un tā attīstību.

"Ļoti bieži apmeklētāji mums jautā, kā tad visas tās lietas parādījās. Kā parādījās pagrieziena rādītāji, stikla tīrītāji. Šeit mums ir tāds stāsts par auto aprīkojumu (..). Variet arī, piemēram, paklausīties skaņas signālus, kādi tajā laikā bija," demonstrē  Aksenons.

Muzeja ēkas otrajā stāvā var gūt ieskatu, kā auto būve attīstījās padomju laikos. "Šeit pirmais, kas mūs sagaida, ir tā sauktā Kremļa kolekcija, kurā ir izstādīti auto, ar kādiem brauca dažādu laiku Padomju Savienības augstākās amatpersonas.

Šeit ir gan Staļina bruņotais automobilis, šeit ir visiem zināmā "Čaika", ar kuru brauca zemāka līmeņa vadītāji (..)," izrāda Aksenoks.

Padomju laika auto kultūru turpina vienkāršo pilsoņu "moskviči", "pobedas" un "volgas'', kas sabraukuši pie improvizētas padomju blokmājas sienas. "Mēs pat varam mazliet ielūkoties pa šiem blokmājas logiem un tad mēs redzam, kas padomju laika dzīvoklīšos notiek (..)."

Muzejs sniedz ieskatu arī motoru sporta vēsturē. "Pirmais un nozīmīgākais šajā sadaļā mūs sagaida "Auto Union" kalnu sacīkšu automobilis. Mēs varam redzēt, kā šāda veida automobiļi brauca tanī laikā un sacentās," stāsta Aksenoks, izrādot 1938.gadā ražoto auto.

Sporta sadaļu noslēdz visdīvaināko formu ātruma rekordu spēkrati, gar muzeja logu redzamajai Biķernieku trasei veltīta ekspozīcija un kulta auto stūrītis ar nupat restaurēto ekskluzīvo čehu lepnumu "Tatra 87".

Aizraujošais Rīgas Motormuzeja stāsts turpinās nulles stāvā, kas pilnībā veltīts Latvijā tapušajiem ražojumiem – no Leitnera un Ērenpreisa velosipēdiem līdz RAF busiņiem.

Vienā no tiem apmeklētājiem tomēr ir ļauts iekāpt un doties improvizētā braucienā uz lauku kāzām.

Rīgas Motormuzeja jaunās ekspozīcijas izveide izmaksājusi apmēram trīs miljonus eiro no Ceļu satiksmes un drošības direkcijas budžeta, jo muzejs jau vairākus gadus ir tās sastāvā.

Rīgas Motormuzejs no sestdienas, 2.jūlija, būs atvērts katru dienu, un ieejas maksa tajā būs desmit eiro pieaugušajiem un pieci eiro bērniem.

Kļūda rakstā?

Iezīmējiet tekstu un spiediet Ctrl+Enter, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Iezīmējiet tekstu un spiediet uz Ziņot par kļūdu pogas, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Saistītie raksti

Vairāk

Svarīgākais šobrīd

Vairāk

Interesanti