Policistu velobiedrība: Ap 80% velobraucēju nav vadītāja apliecības

Pievērs uzmanību – raksts publicēts pirms 9 gadiem.

Pirmajā sociālā eksperimenta "Cieņas velopatruļas" dienā, pēc četru stundu darba konstatēts, ka aptuveni 80% velosipēdistu nav šī transportlīdzekļa vadīšanas tiesību, Latvijas Radio raidījumam "Pēcpusdiena" pastāstīja Policistu velobiedrības priekšsēdētājs Zintis Gailis. Tas varētu būt viens no iemesliem, kāpēc šajā gadā ceļu satiksmes negadījumos gājuši bojā jau vairāki riteņbraucēji.

Aprīļa otrajā pusē Rīgas ielās pirmo reizi norisināsies sociālais eksperiments „Cieņas velopatruļas”, kuru rīko Ceļu satiksmes drošības direkcija (CSDD) sadarbībā ar Valsts policiju un Policistu velobiedrību. „Cieņas velopatruļu” laikā, līdz pat aprīļa beigām, policijas darbinieki, kuri ikdienā arī aktīvi pārvietojas ar velosipēdiem, veiks velobraucēju uzvedības mērījumus, fiksējot pārgalvīgos un agresīvos braucējus, kā arī uzslavējot cieņpilnākos satiksmes dalībniekus. Patruļu rezultātā tiks apkopota informācija par populārākajām situācijām, kas ik sezonu izraisa spriedzi starp aktīvākajām satiksmes dalībnieku grupām.

Dažu atsevišķu velobraucēju attieksme un pārgalvība ik gadu rada papildu spriedzi uz ceļa un konfliktsituācijas ar pārējiem satiksmes dalībniekiem. Tas atspoguļojas arī ceļu satiksmes negadījumu statistikā. Valsts policijas fiksēto ceļu satiksmes negadījumu skaits ar cietušajiem, kuros iesaistīti velosipēdisti un gājēji, pēdējo piecu gadu laikā ir dubultojies, vēsta CSDD.

Uz trotuāriem noteicējs ir gājējs, savukārt uz ielas priekšroka ir autobraucējiem, Latvijas Radio raidījumam "Pēcpusdiena" pastāstīja CSDD pārstāve Ieva Bērziņa. Velobraucēju rīcībā ir vāji attīstītā infrastruktūra - veloceliņi, savukārt pārvietojoties ārpus tiem, jārēķinās ar citiem satiksmes dalībniekiem. Satiksmes noteikumi skolās jāmāca no pirmās klases, uzskata CSDD pārstāve Bērziņa. Nav pieļaujams, ka kāds vienmēr steidzas, kamēr apkārt esošie spiesti uz to noskatīties un ciest. 

2015.gada pirmajos trīs mēnešos bojā gājuši jau trīs, bet cietis 41 velobraucējs. Salīdzinājumā ar pērnā gada sākumu, cietušo velobraucēju skaits ir audzis par gandrīz 16%. Pēc Latvijas Riteņbraucēju apvienības (LRA) apkopotās informācijas, pērn par 17% pieaugusi arī velokustība Rīgā.

15.aprīlī Rīgas ielās pirmo reizi norisināsies sociālais eksperiments "Cieņas velopatruļas", kuras rīko CSDD sadarbībā ar Valsts policiju (VP) un Policistu velobiedrību. Velopatruļu dalībnieki fiksēs agresīvos riteņbraucējus. Eksperimenta pirmajā dienā patrulēšana veikta četros maršrutos: Centrs-Berģi, Vecrīga-Mežaparks, Centrs-Imanta un Promenāde-Dārziņi, raidījumam "Pēcpusdiena" pastāstīja velobiedrības priekšsēdētājs Zintis Gailis, kurš pats piedalījās velopatruļā pa Rīgas ielām.

Četru stundu laikā policistu formās tērptie biedrības pārstāvji aprunājušies ar aptuveni 150 velobraucējiem, no kuriem 10% izrādījuši agresīvu braukšanas stilu, kas visbiežāk izpaudās, pārbraucot krustojumu pie kustību aizliedzošās sarkanā luksofora signāla. Tikai daži velobraucēji nav izrādījuši vēlmi apstāties un uzklausīt policijas pārstāvjus, kuri paši aktīvi nodarbojas ar velobraukšanu. 

Satraucošs izrādījies fakts, ka ap 80% velobraucēju nav vadītāja apliecības, kas atļautu doties ceļu satiksmē ar velosipēdu, pavēstīja policijas velobiedrības pārstāvis Gailis.

Kāds velokurjers atzinies, ka pa galvaspilsētas ielām bez tiesībām vadīt velosipēdu pārvietojas četrus gadus. Velokurjeri tiek minēti arī kā vieni no agresīvākajiem braucējiem pilsētas satiksmē, reizēm pārvietojoties pa braukšanas joslas vidu. Kā vienīgo risinājumu policijas pārstāvis Latvijas Radio minēja atsevišķas velopolicijas veidošanu.

Līdz ar īpašo velopatruļu izbraukšanu galvaspilsētas ielās CSDD kopā ar partneriem turpina pērn uzsākto informatīvo ceļu satiksmes drošības kampaņu „Cieņa darbojas!”, aicinot atcerēties, ka uz ceļa neviens nav pārāks par citiem un atsevišķu satiksmes dalībnieku nevērība pret apkārtējiem tikai vairo savstarpējos konfliktus un negadījumu skaitu. Kampaņas galvenais uzdevums ir  veidot jaunu satiksmes kultūru, kurā agresīva, sevi un apkārtējos apdraudoša braukšana nav pieņemama.

Vasara ir karstākais laiks ceļu satiksmē gan tiešā, gan pārnestā nozīmē, norāda CSDD valdes priekšsēdētājs Andris Lukstiņš: „Pēdējos gadus šajā sezonā saskaramies ar būtībā vienu un to pašu problēmu – diemžēl bieži vien dažādi satiksmes dalībnieki savā starpā nesaprotas. Gājēji dusmojas uz autovadītājiem, autovadītāji uz velobraucējiem, savukārt velobraucējiem šķiet, ka ar viņiem satiksmē neviens nerēķinās. Pieredze rāda, ka patiesība ir pa vidu. Pašlaik saskaramies ar to, ka katras satiksmes dalībnieku grupas tēlu var pamatīgi sabojāt pat viens karstgalvis, izraisot nevajadzīgus konfliktus vai negadījumus. Tāpēc konkrēto satiksmes dalībnieku grupas pašcieņas jautājums ir nepieļaut, ka atsevišķi pārgalvji grauj iespaidu par visiem kopumā.”

Savukārt bijušais Ceļu policijas priekšnieks Edmunds Zivtiņš Latvijas Radio vērtēja, ka bieži vien visagresīvākie velobraucēji ir velokurjeri - profesionāļi, kas ikdienā ar velobraukšanu pelna sev maizi.

Viņš uzskata, ka ceļu satiksmē starp divām lielām grupām - autovadītājiem un gājējiem - pa vidu atrodas velo un moto braucēji, kuriem ir jābūt atbildīgiem par sevi un līdzās esošajiem.

Kampaņas ietvaros velobraucēji un citi satiksmes dalībnieki tiks uzrunāts arī ar video klipiem un vides reklāmām, kā arī būs iespēja īpašā „Cieņ-o-metra” aplikācijā noskaidrot savu uzvedības kultūras līmeni ceļu satiksmē.

 

Kļūda rakstā?

Iezīmējiet tekstu un spiediet Ctrl+Enter, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Iezīmējiet tekstu un spiediet uz Ziņot par kļūdu pogas, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Saistītie raksti

Vairāk

Svarīgākais šobrīd

Vairāk

Interesanti