Pieci ieteikumi drošai braukšanai ceļu remontdarbu laikā

Pievērs uzmanību – raksts publicēts pirms 3 gadiem.

Lai mazinātu ceļu satiksmes negadījumu risku remontdarbu un ceļu uzturēšanas posmos, valsts AS "Latvijas Autoceļu uzturētājs" (LAU) apkopojusi Drošas braukšanas skolas eksperta Edmunda Ozolnieka piecus svarīgākos padomus, kas noderēs ikvienam autovadītājam.

LAU informēja, ka kampaņas “Nebrauc man virsū!” sociālā eksperimenta laikā novērots, ka remontdarbu un ceļu uzturēšanas darbu laikā daļa no transportlīdzekļu vadītājiem pārkāpj ceļu satiksmes noteikumus, tādējādi apdraudot savu, citu satiksmes dalībnieku un darbinieku drošību. Lai gan attiecīgie ceļu posmi aprīkoti ar ātruma ierobežojumu un brīdinājuma ceļa zīmēm, tomēr 53% autovadītāju tās neievēro, liecina LAU veiktā aptauja.

  1. Apzinies savu braukšanas ātrumu!

Lai savlaicīgi varētu  reaģēt bīstamās situācijās uz autoceļa, ir jāizvēlas drošs braukšanas ātrums, kam ir jābūt ikviena autovadītāja prioritātei. Tomēr satiksmes dalībnieki remontdarbu posmos nereti dod priekšroku lielākam ātrumam nekā drīkst, atļauto 50 km/h vietā pārvietojoties ar ātrumu līdz pat 80 kilometriem stundā, secināts LAU veiktā sociālajā eksperimentā “Nebrauc man virsū!”.

Tomēr Ozolnieks atgādina, ka bremzēšanas distance ir jāizvērtē, jo, pārvietojoties ar šādu ātrumu, sākt bremzēt 100 metrus pirms šķēršļa jau var būt par vēlu, un tādējādi var izraisīt spēcīgu sadursmi. Savukārt, ja priekšā atrodas gājējs, sekas var būt letālas. Arī gadījumā, kad ātrums tiek palielināts tikai līdz 60 km/h atļauto 50 km/h vietā, nodarītie miesas bojājumi var būt smagi.

Tātad pirmkārt autovadītājiem jāapzinās savs ātrums un jāpārdomā katra rīcība, jo atļautā ātruma robežās auto vienā sekundē var nobraukt līdz 30 metriem.

  1. Pārsniedzot ātrumu par 10 km/h, ir tikai 3 minūšu ieguvums

Braukšana pārdroši lielā ātrumā rada riskus, taču arī pārāk lēna pārvietošanās izraisa paaugstinātas bīstamības situācijas.

LAU aptaujā par autovadītāju paradumiem ceļu uzturēšanas un remontdarbu laikā vairums respondentu, kuri neievēroja ierobežojošās ceļa zīmes, kā iemeslu norādīja steigšanos. Tomēr ir pierādīts, ka steigties nav jēgas, jo autovadītāji, kuri par 10 km/h pārsniedz atļauto braukšanas ātrumu, galamērķī nokļūst aptuveni 3 minūtes ātrāk, mērojot 50 kilometru distanci.

Šoferi ir gatavi riskēt ar līdzcilvēku un citu ceļu satiksmes dalībnieku dzīvību minimālas laika ekonomijas dēļ.

Svarīgi atcerēties, ka īstermiņa apgrūtinājums ceļu remontdarbu vietā atmaksājas ilgtermiņā, jo pēc darbu veikšanas tiek uzlaboti braukšanas apstākļi. Tāpēc LAU atgādina, ka ir svarīga autovadītāju pacietība autoceļu uzturēšanas un remontdarbu laikā. Valsts autoceļu ikdienas uzturēšanas darbu laikā tiek noteikti īslaicīgi satiksmes ierobežojumi un tā netiek apturēta, jo darbi tiek veikti paralēli satiksmei. Pamanot autoceļu uzturēšanas darbus, autobraucējiem ir jāsamazina ātrums un jābrauc uzmanīgi, lai neapdraudētu ceļa strādnieku un arī citus satiksmes dalībniekus.

  1. Apdzen atbildīgi!

Viens no bīstamākajiem manevriem, ko veic transportlīdzekļu vadītāji, ir apdzīšana, kuras laikā satiksmes dalībnieki pārkārtojas pretējā vai blakus esošajā braukšanas joslā. Autovadītājiem ir jāizprot citu ceļu satiksmes dalībnieku braukšanas stils, laika apstākļi, gabarīti un jauda, lai pārliecinoši veiktu apdzīšanas manevru.

Protams, nav drošu apdzīšanas padomu, jo katram autovadītājam attiecīgā situācija ir jāizvērtē individuāli, bet jādomā par pareizu trajektoriju un pietiekamu distanci ar apdzenamo transportlīdzekli.

Būtiski atcerēties, ka sastrēgumu laikā ir jāiekļaujas satiksmes plūsmā, neatstājot pārāk lielu distanci starp mašīnām, lai neradītu iespēju autovadītājiem kļūt agresīviem un veikt apdzīšanu vietās, kas var būt arī nepārredzamas pirms ceļu uzturēšanas vai remontdarbiem. Par drošiem braukšanas apstākļiem ir jāpārliecinās un jāprognozē situācija pretējā joslā pietiekami tālredzīgi.

  1. Izvērtē ceļa segumu!

Ceļa zīmes remontdarbu posmos tiek izvietotas ar mērķi rūpēties par satiksmes dalībnieku drošību un informētu par iespējamiem šķēršļiem uz autoceļa. Jāņem vērā, ka arī pēc remontdarbiem uz noteiktu laiku var tikt izvietotas ātruma ierobežojuma un brīdinājuma ceļa zīme „Uzbērta grants vai šķembas“, lai pēc remontdarbiem apstrādātā virsma iegūtu vēlamo rezultātu un nodrošinātu atbilstošu kvalitāti. Tas ir nepieciešams, lai bitumena emulsijas un šķembu kārta saformētos.

Savukārt autovadītājiem jābūt uzmanīgiem, jo šajā periodā ceļa segums var būt slidens un  izraisīt riepu izslīdēšanu. 

  1. Pārliecība, nevis pašpārliecība

Autovadītāji ar laiku jūtas pietiekami pieredzējuši, tāpēc sāk braukt agresīvi un, iespējams, pārgalvīgi. Svarīgi nezaudēt modrību, lai pārliecība nekļūst par pašpārliecinātību, kad tiek pārvērtētas savas spējas savaldīt mašīnu riskantu manevru gadījumā.

Neatkarīgi no braukšanas stāža pārliecinoši braukt var, bet arī pieredzējušiem autovadītājiem zināšanas jāatsvaidzina un uz ceļa jābūt vērīgiem. Jāpārliecinās par pilnīgu satiksmes drošību ceļu uzturēšanas un remontdarbu vietās, jo uzņemtais ātrums var būt pārāk liels, kas var izraisīt sadursmi ar  cilvēkiem, kuri strādā uz ceļa.

Satiksmes dalībnieki aicināti cienīt darbiniekus, kuri veic autoceļu uzturēšanas un remontdarbus, lai nodrošinātu kvalitatīvākus ceļus un veidotu apzinīgu braukšanas kultūru Latvijā.

Kļūda rakstā?

Iezīmējiet tekstu un spiediet Ctrl+Enter, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Iezīmējiet tekstu un spiediet uz Ziņot par kļūdu pogas, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Saistītie raksti

Vairāk

Svarīgākais šobrīd

Vairāk

Interesanti