"Katrs no tiem ir ekskluzīvs un unikāls, katrs raksturo savu jomu. Piemēram, 1899. gada spēkrats – tie ir paši auto pirmsākumi. Kā saka, tik tikko nojūgti zirgi nost no ratiem," stāsta Šmits.
Auto ar nosaukumu "STAR" ir pirmais Lielbritānijas sērijveida automobilis un šobrīd pats vecākais spēkrats Baltijā. Tam līdzās ir 1911. gada "Stanley" – auto, kuru darbina ūdens tvaiks.
"ASV tajā laikā šādi spēkrati bija diezgan populāri. Vēlāk gan tos aizstāja ar iekšdedzes dzinējiem. Šī arī ir ļoti ekskluzīva lieta un faktiski vienīgais šāds auto Baltijā. Gan vizuāli ļoti pievilcīgs un ažūrs, gan arī tehnoloģija, ar kādu tas darbojas, ir gana interesanta – domāju, ka daudziem tas būs jaunums, ka tajā laikā arī automobiļi gāja uz tvaiku," klāsta muzeja direktors.
Bet stūrī iekārtojies viens no pasaulē tikai diviem šodien eksistējošiem 1912. gada amerikāņu STUTZ A sērijas sacīkšu automobiļiem. To par sev tuvāko eksponātu sauc dizainers Valts Ceplevičs, kurš izstādē katru auto izcēlis ar individuālu apgaismojumu.
"Pēc savas uzbūves tas it kā ir diezgan vienkāršs – uz šasijas ir divi beņķi, motora pārsegs un bāka, bet, kā jau tajos gados, ir ļoti piestrādāts pie detaļām. Kaut vai šis pilota aizsargstikls – pilnīgi apaļš, ar gandrīz vai apzeltītu rāmi, tie sarkanie ādas sēdekļi un bēšas krāsas virsbūve... Tas viss kopā izskatās ļoti eleganti. Ja salīdzina ar mūsdienu sacīkšu auto, tolaik bija vairāk vajadzīgs stils. Nebija vajadzīgas sponsoru reklāmas, formas ir tīras, un auto izskatās iespaidīgi," teic Ceplevičs.
Pirmskara auto dāsnās formas iemieso vēl trīs izstādes dalībnieki, kuru vidū arī kadiljaks. Ar šādu septiņvietīgu limuzīnu, kādi pasaulē tikai izgatavoti tikai 54, trīsdesmito gadu beigās brauca arī Latvijas autoritārais prezidents Kārlis Ulmanis, Agris Šmits rāda fotogrāfiju uz sienas:
"Te ir foto no pils pagalma un te – no "Dauderiem", kur prezidents tikko piebraucis un dodas vieglā pastaigā. Jā, spēkrats ir iespaidīgs, bet tajā laikā, protams, "parkošanās" problēmas nebija tik ļoti aktuālas. Un es pieļauju – ja jums ir šāds spēkrats vai esat cilvēks, kas ar tādu tiek vests, jums nav jādomā, kur šo spēkratu nolikt."
Melnajam limuzīnam līdzās kontrastē pagalam aprūsējis un laika zoba skarts pēdējais pirmskara "Audi" kabriolets. Atšķirībā no vairuma kolēģu, kas iegādāti ārzemju izsolēs, šis dzīvojis Latvijā jau sen, bet uz ilgāku laiku bija nozudis no kolekcionāru redzesloka.
"Pirms dažiem gadiem mēs to atkal no jauna atradām. Tas ir stipri cietis, tomēr saglabājušās gandrīz visas oriģinālās detaļas. Šeit mēs to izstādām tāpēc, lai ļaudis redzētu, kādā stāvoklī nereti spēkratus nākas atrast un ka ne visi no tiem ir spoži un skaisti jau no pirmā mirkļa," saka Šmits.
Motormuzeja izstādē gozējas arī viens no tikai diviem pasaulē saglabātajiem 1935. gada "Renault Nervasport", bet amizantākais "Garāžas" eksponāts ir 1987. gada "Rolls Royce" kabriolets ar apzeltītiem disku spieķiem.
"Šis "Rolls Royce" ir viens no tikai trim šādiem spēkratiem, ko uzbūvē pēc individuāla pasūtījuma.
Motormuzejā apskatāmais ir greznākais no visiem – ar krokodilādas salonu. Kā mēs sakām, tā ir tāda ļoti grezna lielo puiku rotaļlieta. Īpašnieks te ir īstenojis visas savas vēlmes un izpaudies pēc pilnas programmas.
Te ir gan tam laikam reta lieta kā aizmugures skata kameras, gan televizors ar videomagnetofonu un citas ekskluzīvas lietas, kas 80. gadu spēkratiem nebija tipiski," atzina muzeja vadītājs.
Šos "rolsroisus" savulaik pasūtījuši trīs brāļi, Itālijas lielākās izdevniecības īpašnieki. Pārbūves izmaksas tobrīd varēja samērot ar privātmājas cenu ASV. Klīst baumas, ka pie krokodilādas interjera roku pielicis Karls Lāgerfelds, zina teikt Valts Ceplevičs: "Ir ieturēts stils. Gaumes jautājums – patīk vai ne, bet stils tur ir."
Izstāde "Garāža" Rīgas Motormuzejā būs apskatāma līdz šā gada rudenim.